Csendesebb autókat akar az Európai Unió
![zajos autók](https://cdn.origo.hu/2023/12/OXlxyivqS-Tf6Ul324wabftflK2DMXO8lZkESSKMRsA/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2FmNjRhY2U1ODRjMTRmNWNhYzNlOWJiZTBkZmM5NWFl.webp)
Az Unió szerint azért kell csendesebbé tenni az autókat, mert a folyamatos zajkitettség kimeríti a szervezet tartalékait, megzavarja a szervek rendes működését, valamint szív- és érrendszeri panaszok kialakulásához vezet. Az unió lakosságának a fele kénytelen folyamatosan 55 decibel feletti zajterhelést elviselni a forgalom miatt. A Bizottság javaslata kizárólag a motorok keltette zajra koncentrál, de később más tényezőkkel - az útburkolat minőségével, a gumiabroncsokkal és aerodinamikai hatásokkal - is foglalkoznak majd.
Az új szabályok életbe lépésétől kezdve a gyártók hat-nyolc évet kapnának arra, hogy a határértékeken belül teljesítő járműveket tervezzenek. A legtöbb autó esetében jelenleg alkalmazott 74 decibeles határ 68 decibelre csökken, a legnagyobb teherautók (12 tonna felett) maximálisan megengedett 81 decibeles zajszintjén ugyanakkor nem változtattak a képviselők.
A vásárlókat a jármű üzemanyag-fogyasztása, a gumiabroncsai által keltett zaj és szén-dioxid-kibocsátása mellett az általános zajszintről is egy grafikus címke tájékoztatná. A zajszintet a hirdetésekben és az autószalonokban is fel kell majd tüntetni. Az EU szerint nemcsak a túl zajos, hanem a túl csendes járművek is veszélyesek, az elektromos és hibrid autókba ezért a jövőben hanggenerátort kellene kötelezően beépíteni.