Csak csendben és halkan - így szivárgott be a magyar piacra a Mitsubishi Outlander hibrid változata, amely az állami adókedvezmények miatt Hollandiában például akkora siker, hogy sorban állnak érte. Öt hónap alatt felvásároltak belőle 10 ezer darabot, jó pár ezren pedig még várólistán vannak, ami főleg ahhoz képest nagy szó, hogy egész Európából futott be 19 ezer megrendelés a méretes hibridre.
Kis túlzással európai összefogás kellett a Mitsubishi-importőröktől, hogy Hollandián kívül máshova is jusson az autóból, de sikerült elintézni. Az Outlander PHEV immár nálunk is rendelhető, és azt ugyan senki nem várja, hogy rövid (vagy hosszú) távon tömegmodell lesz belőle, így is érdekes színfoltja a hazai kínálatnak.
Mert hibrid autóból, pláne konnektorosból ekkora nincs a piacon, ez nem vitatéma. Van még az Outlandernek fejlett, a Lancer Evóból ismert (bár ahhoz képest kissé módosított) S-AWC összkerékhajtása, a kétliteres, 121 lóerős benzines mellett két, összesen 82 lóerős villanymotorja (egy az első tengelyen, egy a hátsón), és olyan bonyolult vezérlőrendszere, hogy csak az alapok elmagyarázásához egyórás műszaki prezentációt kellett tartani.
A lényeg, hogy az Outlander egyszerre tud soros és párhuzamos hibridként működni, a hajtási mód mindig a körülményekhez alkalmazkodik. A szűk fordulatszám-tartományban, már 4500-nál kifulladó benzinmotorhoz generátor kapcsolódik, ez a helyzettől függően az akkut tölti vagy a villanymotorokat látja el energiával, a benzinmotor pedig egy többtárcsás kuplungon keresztül száll be az első kerekek hajtásába padlógázra vagy 120 km/h-s tempó felett.
Városban csorogva, kis terhelésnél kizárólag a villanymotorok dolgoznak, az elektromos hatótávolság 52 kilométer. A balatoni menetpróba alapján, kikapcsolt klímával az érték tényleg hozható, az emissziómentes autózást is számolva jön ki az 1,9 literes átlagfogyasztás az első száz kilométerre. A Mitsubishi kiszámolta az átlagot elektromos üzemmód nélkül is, ezek szerint ez a hatalmas, több mint 1,8 tonnás autó beéri 5,8 liter benzinnel 100 kilométerenként.
Az autóban van egy Charge gomb, ezt benyomva (a Panamera hibrid mintájára) a benzinmotor teljes erővel kezd dolgozni azon, hogy néhány kilométer alatt 80 százalékosra töltse az akkumulátort. A városba beérve aztán lehet dodzsemezni tovább. A Save gomb az akku töltöttségét nem engedi 50 százalék alá esni, de 30 alá egyébként sem mehet, hogy ha véletlenül kifogyna a benzin, a maradék delejjel elevickélve fel lehessen kutatni egy benzinkutat.
A hibrid Outlander kívülről nem sokban különbözik a hagyományosaktól (nemrég volt amúgy egy facelift), bent viszont a hátsó padot és a csomagtartót is meg kellett emelni. Utóbbi kapacitása 477 helyett 463 liter, de így sem érződik kicsinek, jól meg lehet rakni. Hétüléses ebből nincs. Sokkal nagyobb probléma, hogy belül rém unalmas és jellegtelen az Outlander, az évtizedes japán billenőkapcsolók ijesztgetnek mindenütt, így a technika hiába túlvilági, a minőségérzet a színes képernyő ellenére sem üti meg a 12,5 milliós szintet.
Vezetési élmény nincs, cserébe az Outlander stabilan ül az úton, hátul viszont keményen koppannak az úthibák, és a futómű zaja is behallatszik az utastérbe. Padlógázra elvileg több mint 200 lóerős teljesítmény áll össze, de ebből sokáig semmi nem érződik, csak bőgés jön elölről - egyébként pont, mint a Priusban. Egy kis késlekedéssel megjön az erő, és meglódul az autó, de hátbavágásként semmiképp sem jellemezhető, ami ilyenkor történik. Ijesztő billenésektől nem kell tartani a kanyarokban, aki pedig többet szeret a padkán menni, mint az aszfalton, arra számíthat, hogy a kisebb-nagyobb gödrökön szinte észrevétlenül lépked át az autó. Remek móka, hogy fokozatok ugyan nincsenek, a kormány mögé mégis szereltek fülecskéket, ezzel a motorfék/visszatáplálás erejét lehet szabályozni, mintegy visszaváltásszerűen. Szerethető ötlet.
A hibrid megjelenésével a 2,2 literes, 150 lóerős dízelt is leakciózták, annak beugró ára automata váltóval 10,09, a mindenes navis csomaggal pedig 10,95 millió forint. Ugyanez a csomag hibrid konstrukcióban 13,49 millió forint, ami jó két és fél millióval több, de ez az ára a környezettudatosságnak, és annak, hogy ez tényleg egy kifejezetten bonyolult (és új) technológia. Az árkülönbséget valószínűleg soha nem hozza be a hibrid, de a bolygóért ennyi áldozatot igazán vállalhat, aki teheti, és szigorúan véve az Outlandernek több értelme van, mint a hasonló árú, de nem éppen tágas Amperának. Meglátjuk, mennyire kapkodnak majd érte.