Aki a hetvenes években szerette az autósportot, jó szívvel emlékszik vissza a hegyi versenyekre. Ma már hiába keressük e remek szórakozást nyújtó futamokat Magyarországon, több száz lóerős, extrém spoilerekkel kiszélesített autócsodákkal, a sportág évekkel ezelőtt megszűnt.
Az egyik legtöbb nézőt vonzó nemzetközi mecseki futamot 1979. május 13-án rendezték meg először, Surányi Péter, az Autó-Motor munkatársaként megörökítette a történteket. Tizenegy képet válogattunk ki archívumából, a ralik vadhajtásaként megszületett, hallatlanul népszerű hegyi versenyek történetét itt olvashatják.
Tóth János, a piros, Gruppe6-os, 2,0 literes BMW TOJ (Team Obermoser Jörg) SC 206 volánja mögött. Az Interag kiválósága hegyen és raliban is jeleskedett, ezt a futamot az abszolút harmadik helyen zárta, míg az 1979-es bajnokságban a második helyen végzett Kiss Dezső mögött.
Cserkuti József a műanyag elemekkel felöltöztetett 320 (E21) BMW volánja mögött, abszolút negyedikként fejezte be a versenyt. A többszörös bajnok autóépítő ebben az évben a sternbergi hegyi versenyen is brillírozott, hatodik tudott lenni, s csak nyugat-európai pilóták győzték le.
A Külker SC-s Szabóki László NSU TTS-ének nemcsak hangja volt hátborzongató, de az ereje is. Szabóki egy évvel korábban megnyerte a 4-es géposztály bajnokságát, itt pedig az Alfa Gulia Sprinttel induló osztrák Max Zotter mögött lett második a népes, 1300 cm3 alatti kategóriában.
Zejda Zoltán az NSU Spyder volánja mögött a Pécsi Volán színeiben. Ezt az autót Cserkuti József és bátyja, az ugyancsak híres Cserkuti László konstruálta, csak ez az egy darab készült belőle. Korábban a Külker SC-ben futott először Cserkuti József, majd Furmen Imre alatt. Pécsen a kategória harmadik helyén végzett vele Zejda, több mint 14 másodperccel lemaradva Tóth János mögött.
Az egyik legismertebb hazai Easter-versenyző, a saját építésű, Lada 1300-as motorú pályagéppel rajthoz álló Kovács Sándor (becenevén Piktor) az Áfor SC színeiben lett kategóriájában a harmadik, két csehszlovák nagymenő mögött.
Karg Ferenc (Kaposvári Volán) megvadított Lada 2101-esén a jobb első abroncs nyomását állítják be rajt előtt. Ezen a futamon ötödik lett az ötös géposztályban, év végén bronzérmet szerzett.
Balatoni Mihály A110 Alpine-ja, egykor Ferjáncz Attila és Kiss Dezső ment vele. A hegyi pályákhoz átalakított géppel megnyerte kategóriáját a kiváló ralis, s év végén is az övé lett az 5-ös géposztály trófeája.
Nagy András pályafutását végigkísérték a Skodák, itt éppen egy 130 RS volánja mögött ül az 1984-ben gyorsasági kategóriabajnokságot nyert pilóta, aki a Budapesti Volán sportegyesületben indult.
A méregzöld Lada 2101-et Szebényi László terelgeti (Hungarocamion), de a második futamon már nem tudott elindulni. 1978-ban és 1979-ben is kategória ezüstérmet szerzett év végén.
A zalaegerszegi Afit sportolója, Bodó Péter narancssárga-fekete Trabantját minden autóversenyt kedvelő ismerte. Saját maga gyártotta a hengereket és a hengerfejet, az 1:15-ös keveréket két Jikov karburátor adagolta. Ezen a versenyen a kategóriában harmadikként futott be, szintén bronzérmes lett év végén.
Herbert Jerich F2-es March BMW-je és a csapatbusz. Az osztrák kiválóság többször rajthoz állt a pécsi futamon, a hazaiak nem tudták megszorongatni. 1979-ben is nyert, a második Kiss Dezsőnek (Osella BMW) több mint 6 másodpercet adott.