Hétköznapok hőse, Hachiroku helyett - Toyota Corolla 1.6 GL (E80) veterán teszt

Toyota Corolla veterán
Vágólapra másolva!
Íme, a világ legnépszerűbb autótípusa: Corollából máig több mint 40 milliót gyártottak, már a 11. generációnál jár. Ötödik szériája mérföldkő volt a sikertörténetben, ezzel álltak át elsőkerék-hajtásra (kivéve a mára legendás AE86 kupékat), illetve elterjedtek a ferdehátú változatok. Mifelénk mégis a szedán volt az igazi, amiből találtunk egy gyönyörű túlélőt.
Vágólapra másolva!

Eiji Toyoda cége 1966-ban mutatta be a vadonatúj üzem sorairól érkező legeldő Corollát 1,1-es és 1,2-es, vasblokkos, könnyűfém hengerfejes motorokkal, szedán, kombi és kupé karosszériával. Japánban nagyon jól fogadták (kezdetben külön, kizárólag Corollákat kínáló autószalonok árulták), így a Toyota újra megpróbálkozott az exporttal is - első ízben azóta, hogy az '50-es években nagyautójával, a Crownnal az USA-ban elbukott.

Toyota Corolla veterán
Toyota Corolla veterán
Toyota Corolla veterán
Toyota Corolla veterán
Toyota Corolla veterán
Toyota Corolla veterán
Toyota Corolla veterán
Toyota Corolla veterán
Toyota Corolla veterán
Toyota Corolla veterán
Toyota Corolla veterán
Toyota Corolla veterán
Toyota Corolla veterán
Toyota Corolla veterán
Toyota Corolla veterán
Toyota Corolla veterán

Gyorsan sikeres lett az új kompakt Amerikában és Ausztráliában, de csak a harmadik generáció jutott el elsőként Európába. Közben a motorok is megnőttek: az 1,2-es, 1,3-as, 1,4-es és 1,6-os benzineseket hatféle felépítménnyel kínálták. Első dízelje (1,8-as szívó, 65 lóerővel) a negyedik sorozatban debütált.

A Corolla gyűjtőnév régiónként más és más modelleket jelent ma is,

ennek megfelelően motorjai mindig is sokfélék voltak.

A 75 lóerős 1,3-asok voltak a leggyakoribbak, de a '90-es években hozzánk is sok 1,6-os érkezett használtan. 223 ezer kilométert futott, de ma is jól használható, átlagfogyasztása 7,5 l/100 km Forrás: Retro Mobil

Hajtson elöl, ahogy az európai riválisok

A tesztautónkat hajtó 1,6-os benzinesből Európának háromféle jutott: a mienk 84 lovas, szimpla vezérműtengelyes, a svédek és svájciak ennek a gépnek a 78 lóerős változatát kapták, de létezett Európában 16 szelepes DOHC-kivitel is 124 lóerővel és befecskendezéssel. Utóbbit csak a hátsókerék-hajtású, két- vagy háromajtós AE86 kupék kapták, ezek a ma sportkocsi-hívők és driftelők körében oly népszerű Hachirokuk.

Tipikus nyolcvanas évekbeli japán pult: sok szöglet, kevés információ és kopogós műanyagok. Tömegautóhoz illően szerény a műszeregyüttes, sebességmérőből, vízhőmérőből és tankszintjelzőből áll Forrás: Retro Mobil

Az 1983 és 1987 között futó polgári E80-as sorozat a típuscsalád első fronthajtásúja volt, független hátsó felfüggesztéssel. Az elődjét is megalkotó Fumio Agetsumára bízták az újdonság megtervezését, 1,3 és 1,6 liter közötti benzinesekkel és 1,8-as dízelmotorral.

Formavilága nem különbözött radikálisan az elődétől

(E70), legalábbis a lépcsőshátúaknál. Hátulról kicsit érdekesebb volt a ferdehátú (Liftback) megjelenése, emellett készült rövidebb, három- vagy ötajtós csapotthátú (Compact) is belőle.

Keresztben forog a vasblokkos négyhengeres, alapjaiban egészen 2002-ig gyártották, és a Carina II-ben, a Celicában, a Coronában és a Daihatsu Charmant-ban is bevált Forrás: Retro Mobil

Majdnem bontóba került jó állapotban

Tesztautónk gazdája autószerelő és gyűjtő, így került a látókörébe a Corolla. Egyik régi ügyfele árulta, de nem kelt el, főleg úgy, hogy csak három hengere ment, és rettenetesen füstölt is. Több műhelyben sem találták a baját, így már a bontó is szóba került, de emberünk nem hagyta ki az alkalmat, így az egyébként kiváló állapotú kocsi négy alufelniért gazdát cserélt.

2,43 méteres a tengelytáv, és meglepően jó, 0,33 a légellenállási együttható (cw). Többféle felnivel és dísztárcsával kínálták, 165-ös R13-as abroncsokon gurul Forrás: Retro Mobil

A vasblokkos motort könnyű volt rendbe hozni, a többi szerkezethez nem is kellett hozzányúlni. Még a rozsdás hátsó sárvédőíveket javították, aztán egy nagytakarítással és a kötelező folyadékcserékkel véget ért a tatarozás.

Tavaly decemberben átment az OT-vizsgán,

most pedig új gazdára vár. De milyen élőben? Még 223 ezer kilométer után is újszerű a látvány, a vezetési élmény pedig egyszerű.

Hátul hárman is elférnek, a kárpit eredeti. Szövetből és műanyagból áll össze az ajtóborítás, zseb csak elöl van Forrás: Retro Mobil

Sallangmentes, de jól használható

Ülések nagyok és puhák, az üvegfelületek pedig üdítően méretesek, a vékony tetőoszlopok csak alig zavarnak a tájékozódásban. Nincs szervó, de a rövidre áttételezett kormányt parkoláskor is könnyű forgatni, a váltó meglepően könnyen jár és pontos. Futóműve kőkemény, minden úthibát közvetít, cserébe gyors íveken is alig dől a karosszéria. Fékei gyengék, ám vészhelyzetben is helytállnak, ha kell.

Nem túl nagy, 311 literes a csomagtér, de jó pont, hogy alacsony a pereme, könnyű a pakolás Forrás: Retro Mobil

Az 1,6-os motor hidegen kelletlen, de gyorsan bemelegszik, a 84 ló pedig bőven elég az egy tonna alatti autóhoz. Rövidlöketűsége ellenére meglepően nyomatékos,

alacsony fordulatról szépen, türelmesen húz fel.

Persze a fordulatszámot emelve felhangosodik, de autópályán sem kell kiabálni, ha beszélgetni akarunk menet közben.

Ritkaság az eredeti Toyota-rádió, és ez ráadásul szól is. Felette a fűtés-szellőzés csúszkái Forrás: Retro Mobil

A 34 éves Corolláról ma is üvölt, hogy egyszerű célszerszám (műanyagjai kopogósak, műszerfala spártai), mégis üdítő és friss jelenség. Tökéletes társ a mindennapokban, autópályán is könnyen tartja a 130 km/h-t, rugalmasságával pedig elkápráztat - akár 60 km/h-ról is csuklás nélkül gyorsít ötödikben. Igazán híressé mégis egy tulajdonsága tette: a tartóssága. Amíg le nem győzte a rozsda.

Műszaki adatok - Toyota Corolla E80 1.6 GL (1984)


Motor: soros négyhengeres, OHC-vezérlésű, hengerenkénti kétszelepes benzines, elöl keresztben beépítve. Hengerűrtartalom: 1587 cm3. Furat x löket: 81,0x77,0 mm. Kompresszió: 9,3:1. Teljesítmény: 84 LE, 5600/perc fordulaton. Nyomaték: 130 Nm, 3600/perc fordulaton.


Erőátvitel: ötfokozatú kézi váltó, elsőkerék-hajtás.


Felfüggesztés: elöl McPherson, hátul független többkaros, elöl tárcsa-, hátul dobfékek, kétkörös fékrendszer szervórásegítéssel.


Felépítmény: négyajtós, ötüléses önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4135x1635x1385 mm. Tengelytáv: 2430 mm.


Végsebesség: 170 km/h. Tank: 50 l.

Még több veterán teszt a Retro Mobil 2018. áprilisi számában
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!