A Jawák méltatlanul elfeledett kisöccse - CZ 175 Sport (1971) veteránteszt

CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
Diszkréten szögletes a forma, ez a hetvenes években korszerűnek számított
Vágólapra másolva!
Bár a fegyvereket és motorkerékpárokat gyártó Ceska Zbrojovka (CZ) nem tartozott a keleti blokk sztárjai közé, szerény és egyszerű gépeit sokan kedvelték, nem is beszélve a krosszpályákon elért komoly sikerekről. Egy szép 175-öst próbáltunk ki, amelynek különlegessége félautomata váltó mellett a nyomóolajozás – utóbbi jól jön, amióta eltűnt a kutakról a keverékbenzin, de gyarapítja a hibalehetőségek sorát.
Vágólapra másolva!
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt

Csehszlovákiában a CZ (strakonicei Ceska Zbrojovka fegyver- és gépgyár) motorkerékpáros pályafutása 1936-ban indult, méghozzá egy 175-ös modellel, és egészen az 1980-as évek elejéig tartott. A háború alatt az üzem kénytelen volt a német megszállóknak dolgozni, majd 1946-ban államosították, '54-ben pedig racionalizálás és gyártmányegységesítés címén kényszerházasságra léptették a Jawával. Voltak közösen gyártott típusaik, de saját CZ-modellek is akadtak bőven, a Cezeta nagyrobogó pedig egyedi formájával a keleti blokk kultikus típusa volt - elektromosként fel is támadt nemrég.

CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt

Hasznos, de kényes a különolajozó rendszer

Mégsem ezek alapozták meg a márka nemzetközi ismertségét, hanem az ütős krosszmotorok és endurók, amelyekkel az 1960-1970-es években a négyütemű világmárkákat végigverve ipari mennyiségben szállították a világbajnoki címeket és győzelmeket a Hatnaposokon. Az utcai gépek közül a hivatalos nevén Typ 477 (azaz éppen a mi 175-ösünk) volt a legismertebb és a legnagyobb számban gyártott modell. Az 1968-ban, tehát a prágai tavasz évében bemutatott motor az előd Typ 450-től csak a négyfokozatú váltót és a kuplungot örökölte, minden más eleme friss konstrukció volt.

CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt

Szögletes lett a blokk és hengerfej, a jobb tágulási jellemzők érdekében a dugattyút magasabb magnéziumtartalommal öntötték, csapszegét pedig tűgörgősre cserélték. A vibráció csökkentésére a hengerfejet kikötötték a vázhoz, a tankot gumibetétekre ültették; a karburátor szívászajcsökkentőt kapott.

Az 1971-1972-es modellévben jelent meg a 477.1-es típus, már a modernnek számító szivattyús kenéssel.

Nem kellett a keverékkel bajlódni, a főtengelyről hajtott PAL gyártmányú szivattyú az ülés alatti tartályból nyomta a 2T-t a szívócsőbe, a fordulatszám és terhelés (gázállás) függvényében.

CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt

Átlagban 1:36-os keveréket állított elő a szerkezet, de megbízhatatlansága miatt sokan kiiktatták, és később a gyár is visszaállt a keverékkenésre. Persze, miután az ezredforduló közül eltűnt a kutakról a benzin-olaj koktél, a hobbisták körében felértékelődött a KGST-gépek közt ritka Posilube kenési rendszer, hiszen nem kell házilag üzemanyagot kevergetni. Amúgy a cseheknél Cezetkának becézett gép alapjaiban jó konstrukció volt, de akadtak hiányosságai: a gyakran elszakadó gázbovden, a nehezen követhető olajszint, a könnyen túlmelegedő motor, vagy az első teleszkóp beragadása.

CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt

Apáról fiúra szállt a piros tankos Cetka

Többek között a magyar KERMI sem adott elsőre típusengedélyt a motornak. Sok apró hibát találtak, de nagyokat is: a hátsó fék gyári kulisszacsapját például a Csepel Műveknél kellett átalakítani, hogy üzembiztos legyen. A magyar rendszám takarta a prizmát, és menet közben zörgött is, ezért Csepelen külön rendszámkeretet készítettek új prizmával. Az első sárvédő gyakran töréshez vezető, nem kellően merev rögzítését gyári konstrukciós hibának minősítették, de végül mégiscsak kiengedték a típust az utakra, itthon a Cetka becenevet kapta. Végül aztán a modernebb Typ 487 váltotta le.

CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt

Tesztparipánk a különolajozás első évéből való és Sport változat, ami hosszabb áttételeket és picivel nagyobb végsebességet jelent. Tulajdonosa gyerekkorától ismerte a motort, hiszen az édesapjáé volt, és 2003-ban fogott hozzá a restaurálásához, ami közel hét évig tartott. A krómokat meg tudta őrizni:

a kormány, a kipufogó, a teleszkópszárak, a hátsó tekercsrugók, a lámpa foncsora és a tanksapka is eredeti.

Ugyanakkor az összes gumialkatrész, a két felni és a lánckerék a kukában kötött ki. A hengert újrafúrták első javítóméretére, új a dugattyú, a főcsapágyak, a szimeringek és a kuplung is.

CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt

Típushiba, hogy a kuplung kiemelő rúdja engedi az olajat a lánc felé, ezért ide egy utólagos szimeringet tettek, az indexek miatt pedig erősebb lett a dinamó, és nagyobb (9 Ah-s) az akku. A váltóhoz nem kellett nyúlni, a fékeket felszabályozták, újak a villa tömítései, az ülést pedig áthúzták. Végül a gyári fekete-piros-ezüst színkód szerinti porfestést kapott a gép. Több alkatrésze csereszabatos a kéthengeres Jawa 350-esével, ezeket újonnan is be lehet szerezni, a többit viszont hosszas vadászat után veteránbörzéken kellett összegyűjteni. Nemrég megkapta a veteránminősítést.

CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt

Ezt jelentette a Sport név 50 évvel ezelőtt

Klasszikus procedúra szerint történik az indítás: az első a porlasztó úszóházának „megúsztatása", majd egy-két rúgás, még gyújtás nélkül, aztán gyújtással, és már vígan zakatol is a 15 lóerős egyhengeres. Minimum fél perc melegítés ajánlott. Már kisebb gázra is vibrálással válaszol, de magasabb fordulatszámon lecsillapodik. Váltója a Jawákból ismert félautomata (csak induláskor kell kuplungolni) fordított kiosztással, az egyes felfelé, a többi fokozat pedig lent. A nyugodt, öreguras kapcsolgatást könnyű járással és pontossággal hálálja meg.

CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt

Rövid az egyes fokozat, de harmadikban fel lehet kapaszkodni akár 80 km/h-ig is, ami negyedikben könnyen tartható.

A tartós utazótempó 90 körüli, 100 fölé nem szívesen megy a CZ, ilyenkor még jól fekszi az utat, stabilan fut, a vibrációk és a motorzaj elviselhető. A Jawa-rokonság alapján finom, lágy rugózást vártunk, meglepetésként hatott a közepesnél keményebb felfüggesztés. Városi forgalomban egész jól teljesítenek a fékek, de országúton, főleg utassal gyengék. Kétségtelenül hangulatos a Cetka, és bár egykor szép számmal futott a magyar utakon, ma már a KGST-gépek között is igazi ritkaság.

CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt
CZ 175 Sport (1971) veteránteszt

CZ 175 Sport (Typ 477.1) veteránteszt

Motor: kétütemű, különolajozású, léghűtéses egyhengeres. Hengerűrtartalom: 172 cm3. Furat x löket: 58,0 x 65,0 mm. Kompresszióviszony: 8,6:1. Teljesítmény: 15 LE, 5600/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú lábkapcsolású váltó, ötlamellás olajfürdős kuplung, hátsókerék-hajtás lánccal.

Felfüggesztés: elöl teleszkóp, hátul lengővilla, tekercsrugók, hidraulikus lengéscsillapítók. Szimpla acél bölcsőváz, elöl-hátul mechanikus dobfék.

Hosszúság x szélesség x magasság: 1950 x 650 x 1005 mm. Tengelytáv: 1295 mm. Tank: 11,5 l. Saját tömeg: 112 kg.

Végsebesség: 110 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 25,5 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil júniusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!