A helység kalapácsa - Schüttoff K500 (1930) veteránteszt

Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Széles kormányával jól irányítható, a csúcskivitel Super Sportot lehúzott végű, sportkormánnyal gyártották
Vágólapra másolva!
Még fénykorában is kevés motort gyártott a kis Chemnitz-i márka, ma pedig már csak a járműtörténészek és ínyencebb gyűjtők tudják, hogy létezett egyáltalán. Megtaláltuk az egyetlen hazai K500-ast, amelyet komoly erőfeszítéssel sikerült restaurálni. Sőt, egy próbakörre is elvihettük a légkalapácsként dübörgő egyhengerest, előtte azonban be kellett tanulni a kezelőszervek működését.
Vágólapra másolva!

Arthur Schüttoff gépész az üzlettársával 1909-ben alapította meg a Schüttoff & Bässler vállalatot Chemnitzben: marógépeket és esztergapadokat gyártottak. Bässler távozása után, 1923-ban Schüttoff motorkerékpár gyártásba fogott, első gépe a Model A volt 250 köbcentis, 4 lóerős, oldaltszelepelt motorral. Szerény kezdet, de alig néhány év alatt 17 tagúvá bővült a kínálat, amelyből az 500-asok voltak a legnagyobbak – mindegyik gép négyütemű és egyhengeres volt. Ne feledjük, bőven a II. világháború előtti korban járunk, amikor az autózás kevesek kiváltáságának számított.

Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt

Pont a '29-es válság idején jött ki a csúcsmodell

Az 1926-ban bemutatott F350-es modell számított a legkedveltebbnek, az OHV-vezérlésű, 15 lóerős motorral a gyári csapat is rengeteg győzelmet aratott főleg hazai bajnokságokon és a hatnapos versenyeken. Schüttoff egyébként tucatnyi nagyszerű pilótából álló versenyistállót tartott fenn és a bevételek nagy részét is a sportra költötte, végül ez okozta cége vesztét is. Legtehetségesebb és legsikeresebb versenyzője, Johann Mittenzwei volt; az oldalkocsis kategória sztárja a feleségével együtt versenyzett a korabeli, zömében kockaköves- vagy döngölt földutakon tartott futamokon.

Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt

A Schüttoffok kiválóan megkonstruált masináknak számítottak, erős, oldalkocsizásra is alkalmas vázzal, de drágán adták őket, és nem voltak elég látványosak.

A versenyzés feneketlen kútként nyelte a pénzt és jött a nagy gazdasági válság is,

így a márka nehéz helyzetbe került. Először 200-as kétüteműekkel próbálták csökkenteni a veszteségeket, majd a vállalat a DKW tulajdonába került, és 1933-ban végleg megszűnt a márkanév is. Négy évvel korábban, a cég fennállásának 20. évfordulóján mutatkozott be cikkünk főhőse, a K500-as csúcsgép, amelyet félliteres OHV motor hajtott.

Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt

A korban szokatlannak számított az egyhengeres motorral egybeépített váltó: az áttételek híg zsírban forognak, maga a blokk motor zárt rendszerű és szivattyús kenésű, a láncot pedig a kartergázok olajpárája keni. 18, 20 és 22 lóerős teljesítménnyel gyártották, háromfokozatú kézi váltóval, a miénk a legerősebb változat. A többtárcsás kuplung a Schüttoffra jellemzően acél és rézlamellákból áll, a váz hátul merev, míg elől angol Webb-rendszerű (egy a számos Girder-változatból, központi rugóval, kis lengőkarokkal és dörzs-lengéscsillapítóval).

Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt

Másfél évtizeden át tartott a restaurálás

Meglepő módon a K500-as itthon került elő, egy pécsi gyűjtőtől, de eléggé lepusztult állapotban, hiányosan, ömlesztett alkatrészhalmazként. Nem volt eredeti a tankja, az ülése és a két kereke sem. Az olajtartály, a szerszámos ládikák, a kipufogódobok, a kézikarok, a porlasztó és a motor vezérmű oldala mind hiányzott. Óriási mázli, hogy egy szentesi MÉH-telepről előkerült egy SV kivitelű gép megfelelő fele, így lettek meg a hiányzó a motoralkatrészek, de a meglévő darabokat is fel kellett újítani, a motor pedig megszorult, ezért gyűrűket gyártottak hozzá és hónolták a hengerét.

Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt

Természetesen a sebességváltó sem maradhatott érintetlenül, a fogaskerekeket felpolírozták és kicserélték a csapágyakat. Ilyen ritka és régi motorhoz szinte reménytelen alkatrészeket találni, de

a német Schüttoff klub segítségével sikerült a nagyját beszerezni, a többit pedig legyártották.

Fényezés és krómozás zárta a 15 éves tatarozási folyamatot 2019-ben, azóta üzemképes az öreg motor. Az indítási procedúra a karburátor megúsztatásával kezdődik, utána megfelelően be kell állítani az előgyújtás karját. Csak a dekompresszorral lehet átforgatni az egyhengeres nagykalapácsot.

Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt

Semmi sem úgy működik, mint megszoktuk

Egy határozott rúgásra indul, aztán hangos, öblös dübörgéssel forog és erősen remeg tőle az egész motorkerékpár; a vibráció menet közben sem csökken sokat. Állítható a kormány és a két lábtartó is, a lengőnyereg pedig alacsony. Figyelem: a tankváltó és karos gáz tovább bonyolítja a korszerűbb gépekhez szokott motoros életét - nem árt indulás előtt észben tartani, mi mire szolgál és hol is van. Amúgy a Schüttoff erősen, élénken húz, 15-20 km/h-nál jöhet a második, 35 körül pedig már a harmadik fokozat, a végsebesség gyári adatok szerint 110 km/h, amit persze nem próbáltunk ki.

Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt

Tolókerekes kézi váltója a nyugodt és lassú kapcsolásokat recsegés nélküli, pontos és könnyű járással hálálja meg. Hosszú építésű a gépés alacsony a súlypontja, jól beállított kormányszorítóval nyílegyenesen megy, akár elengedett kormánnyal is stabil. Ívmenetben sincs gond, kivéve a fékezést, célszerűbb motorfékkel lassítani.

Csak az első villa és a tányérülés vesz részt a rugózásban, kemény, de nem rázza ki a vesekövet,

a csillapító megfelelő beállítása is művészet - ha nagyon meghúzzuk, ráz. Menet közben persze hangos a motor, de nem bántó az orgánuma, hanem inkább élvezetes.

Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt

Ugyanakkor a folyamatos és erős vibráció nagyon zavaró, hosszabb távon zsibbasztja a végtagokat. Mindeközben sokat kell gépészkedni az előgyújtással és gázkarral, a kapcsolásokhoz pedig el kell engedni a kormányt. A leggyengébb láncszem a fék: próbál megküzdeni a lendülettel, még erősen taposva-húzva is gyenge. Előre kell gondolkodni, máskülönben a mai forgalomban kész a baj. A legjobb elkerülni a városi tömegnyomort és mellékutakon cirkálni, ahogy mi is tettük. Így is alaposan megdolgoztatott bennünket a 91 éves vas, amelyből hírmondóba is alig maradt néhány példány.

Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt
Schüttoff K500 (1930) veteránteszt

Műszaki adatok - Schüttoff K500 (1930)

Motor: OHV-vezérlésű, léghűtéses, egyhengeres, négyütemű benzinmotor. Hengerűrtartalom: 494 cm3. Furat x löket: 80,0 x 99,0 mm. Teljesítmény: 22 LE, 4500/perc fordulaton. Nyomaték: 19 Nm, 2200/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú, kézi kapcsolású váltó, többtárcsás nedves kuplung, lánchajtás.

Felfüggesztés: elöl Webb-rendszerű villa dörzs-lengéscsillapítással, hátul merevváz. Mechanikus dobfékek.

Felépítmény: nyitott bölcsőváz acélcsövekből. Hosszúság x szélesség x magasság: 2150 x 730 x 950 (kormány) mm. Tengelytáv: 1275 mm. Tank: 13,5 l. Saját tömeg: 155 kg.

Végsebesség: 110 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil júliusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!