Néhány tipp az abroncscserével kapcsolatban
Évente minimum egyszer vizsgáltassuk meg az abroncsokat, ha eltelt 5 vagy 10 év a felszerelése óta. 10 év után mindenképpen ildomos lecserélni az abroncsot még akkor is, ha mi használhatónak ítéljük meg. Sőt akkor is, ha nem tűntek el teljesen a futásfelület kopásjelzői és ugyan ez igaz a pótkerékre is. Minden abroncs élettartamát meghosszabbítja a megfelelő karbantartás. A karbantartás terjedjen ki a futóműre, az abroncsnyomásra és a futófelület kopására is. Ha előre szerelt abroncsunk van, akkor a gyártó utasításait kell követni abroncscsere esetén. Az abroncsok gyártási dátumát a DOT-szám jelzi, amely az abroncs oldalfalán található meg.
Milyen károsodás érheti az abroncsokat?
Fizikai tényező lehet a kopás és a sérülés, valamint az abroncs életkora. Egy abroncs élettartamát nagyban befolyásolják az útviszonyok. A kátyúk, a különféle akadályok, az úton lévő éles tárgyak, a fekvőrendőrök és a járdaszegélyek. Szintén élettartam befolyásoló tényező lehet az éghajlat, esetleg a szélsőséges hőmérséklet, az eső vagy a hó. Az abroncsot érő különféle vegyszerek, olaj és zsír is rossz hatással lehet abroncsainkra. Az erős napsütés és az ózon sem tesz jót nekik.
Az abroncsok élettartamát befolyásolhatják a vezetési szokások
Ha gyakorta túllépjük a megengedett sebességet, vagy gyors indulások és vészfékezések jellemzik vezetői szokásunkat, akkor sokkal rövidebb élettartamú lehet az abroncs. Ha valamilyen különleges hangot hallunk, akkor érdemes azonnal szakemberhez fordulnunk. Tartózkodjunk a rossz minőségű utakon való vezetéstől is.
Soha ne tegyük
Nyári abroncsot ne használjunk télen. Az abroncstípusokat soha ne cseréljük fel. Olyan abroncsokat ne szerezzünk be, amely nem felel meg a gyártó által javasolt abroncsnak, itt különösen figyelve a sebességértékre és a terhelési indexre. 80 km/h sebesség felett ne használjuk a pótkereket.
Mikor kell lecserélni az abroncsot és mit érdemes ellenőrizni?
Akkor érdemes lecserélni az abroncsokat amikor a futófelület kopott, esetleg sérült az abroncs oldalfa vagy a futófelület károsodott vagy deformált. Ellenőrzés során figyeljünk oda a futófelület egyenetlen kopására, az alacsony bordázatra, a sérült területekre, a sérült szelepsapkákra.
Figyeljünk oda arra is, hogy vezetés közben mit érzünk az abroncsokkal kapcsolatban. Rázós útszakaszon az abroncsok sérülhetnek vagy nagyon elkophatnak. Menet közben, ha rezgést érzünk akkor csökkentsük a sebességet és óvatosan vezessünk mindaddig amíg félre nem tudunk húzódni ellenőrizni az abroncsokat.
A sérült abroncsot mindenképpen cseréljük le a pótkerékre, majd vigyük el a sérültnek vélt abroncsot a gumisműhelybe, ahol ellenőrizhetik a hibát. Minden esetben keressünk fel szakembert, ha bármi furcsát érzékelünk az abroncsokkal kapcsolatban.
Miként és mikor kell megvizsgálni, ellenőrizni az abroncsokat?
A légnyomást érdemes havonta egyszer minimum elvégezni. Profilmélységmérővel vagy futófelület-kopásmérővel ellenőrizhetjük a felületet, hogy mennyire kopott. Ha a kormányzásban változás állna be vagy a menettulajdonságok megváltoznak azonnal ellenőrizzük abroncsainkat. Havonta egyszer ellenőrizzük le az abroncsokat, illetve minden hosszú út előtt és ha kell pumpáljuk fel azokat.