Anglia
18:002024. július 06.
Svájc
Hollandia
21:002024. július 06.
Törökország

Szinte nyugati autónak tűnt a Merkur-telepen - Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt

Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Kezdettől fogva rendszeresítette a jugoszláv rendőrség. Készült műanyag dobozos pick-up (Skala Poly) kivitelben is
Vágólapra másolva!
OHC-motor, fronthajtás és ötajtós karosszéria: a Zastava 1100-as meglepően modern típusnak számított a hetvenes években, sőt, az újhullámos ferdehátúak (Lada Samara, Škoda Favorit) késése miatt még a következő évtized első felének KGST-felhozatalában is reális alternatíva volt. Kipróbáltuk a korszak érdekes, mifelénk mégsem túl gyakori Fiat-licencmodelljét, amelynek a minősége azért keleti volt.
Vágólapra másolva!

Ahogy sok olasz autó szocialista átiratánál (Polski-Fiat 126p és 125p, illetve Lada 2101-2106 sorozat), a történet itt is Torinóban kezdődött, méghozzá a hatvanas évek derekán. A Fiat egy új, elsőkerék-hajtású modell bevezetését készítette elő, amihez a briliáns motorkonstruktőr, Aurelio Lampredi tervezett 1100-as, négyhengeres motort, szíjas OHC-vezérléssel, keresztirányú beépítésre. Dante Giacosa, Paolo Boano dizájner segítségével a karosszériát rajzolta meg, méghozzá a lépcsős- mellett forradalmian új ferdehátú kivitelben is, ám utóbbiról a gyár konzervatív vezetése hallani sem akart.

Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt

Merész ötletnek indult, 38 éves gyártás lett belőle

Giacosát régi barátság fűzte Prvoslav Rakovichoz, a jugoszláviai Kragujevácban működő Zavodi Crvena Zastava személyautó-részlegének legendás alapító-vezérigazgatójához, aki akkoriban éppen új típust keresett az elavult (szintén Fiat-alapú) 1300/1500-as leváltására. Végül mindenki jól járt, a Fiat 1969-ben piacra küldte a lépcsőshátú eredetit 128-as néven, a Zastava pedig több hónapos bonyolult és kimerítő tárgyalássorozat után megkapta a három- és ötajtós ferdehátúak licencét. Ezek után a kragujeváci mérnökcsapat olasz szakértőkkel látott hozzá a sorozatgyártás előkészítéséhez.

Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt

A Zastava 101 névre keresztelt, mindössze 3,9 méter hosszú családi ötajtóst 1971. március 15-én mutatták be a Belgrádi Autószalonon, és hét hónappal később is indult a szériagyártás.

Gyorsan a nép kedvence lett a fürge és tágas, akkoriban kifejezetten modern technikájúnak számító gép,

jöttek is a becenevek: Kec (Ász) és Stojadin (szerb férfinév, ami csak két betűben különbözik a sto jedan-tól, ami 101-et jelent). Bődületesen sokáig, 37 éven át gyártották, és egy ideig a jugoszláv utódállamok utcaképét is meghatározta, de az evolúció tyúklépésben haladt, és főleg a megjelenést érintette.

Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt

Időnként igazítottak a hűtőrácson, az indexeken, lökhárítókon, a díszléceken, vagy a szőnyegek és a kárpitok színén. 1979-ben mutatták be az 1,1-es motor kéttorkú porlasztós, 64 lóerős változatát, és megjelent az 1,3-as is 73 lóerővel. Szögletesek lettek fényszórók, és csak ekkor került gyártásba a háromajtós Mediteran nevű kivitel. Minden változtatáshoz új név is dukált, így ma nem könnyű megkülönböztetni az egyes modelleket. 1983-tól GT/GTL 55/65-nek, 1987-től Yugo 1.1 és 1.3-nak, egy évvel később pedig (sok műanyaggal) már Yugo Skala 55/65-nek nevezték a két alapmodellt.

Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt

Egyetlen tulajváltás volt, pont a rendszerváltásnál

Rengeteg országba exportálták a Zastavákat, de a minőséggel mindig akadtak bajok, ráadásul ahogy telt az idő, egyre rosszabb autók hagyták el a kragujeváci sorokat. Akik egy-egy jól összerakottat fogtak ki, az egekig dicsérték, akik viszont nem, szidták. Nálunk is forgalmazták az ötajtós kompakt autókat, persze többféle néven, de a legtöbbek emlékezetében nyolcvanas évek első felétől érkező GTL 55-ösök maradtak meg. Ilyen a mi tesztpéldányunk is, amely a Merkur telepéről még 1984-ben került első gazdájához, aztán 1990-ben tőle vette meg a mai tulajdonos, Szilágyi István.

Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt

Akkor csak a hengerfejet újították fel és a bal oldali küszöböt cserélték ki, de a Zastava a bizony a „folyamatosan foglalkozós" autók közé tartozik, így hát jött az első futómű javítása és a fékfelújítás, a repedt küllőjű kormánykerék helyett is újat kellett szerezni.

A féltengelyek gumiharmonikáit és a hátsó lengéscsillapítókat szintén kicserélték, de a kárpitok még a gyáriak.

Sajnos a gyári fejtámlák 1990-ben már nem voltak meg, de egy alkatrészbörzén sikerült újakat találni. A beltér messziről jobb benyomást kelt, mint amikor beülünk, és szembesülünk a rosszul illesztett, kopogós műanyagokkal.

Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt

Két kerek órát, vagyis egy sebességmérőt és egy kombinált műszert vizslathat a vezető; a kabinban fellelhető szinte összes (négy darab) gomb is mellettük van, a bajuszkapcsolók pedig ismerősök lehetnek a ladásoknak. Egyedül az oldalkárpitok és az üléshuzatok színe visz egy kis életet a puritán, minimalista környezetbe. Jóformán oldaltartás nélküliek, de elég nagyok és kényelmesek az ülések, a lábtér hátul is elfogadható. Az 1,1 literes motor orgánumán hallatszik, karakterén pedig érezhető az olasz eredet, hiszen szívesen forog, ugyanakkor a dinamikus haladáshoz pörgetni is kell.

Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt

Fürgébb a Škodánál, könnyebb vezetni a Ladánál

Meglehetősen szerény a 77 Nm-es nyomaték, de a rövid áttételek ezt nagyrészt sikeresen elfedik, városi forgalomban, sőt, még országúton is egészen lendületes a Zastava. Kellemes utazótempója 100-110 km/h, feljebb (a gyári négyfokozatú váltóval legalábbis) már nagy a zaj, az autópályás 120-130 csak nagyon nehezen, és kis terheléssel tartható – beszélgetni vagy rádiót hallgatni ilyenkor már lehetetlen. Részeben a nagy légellenállás is az oka annak, hogy 80 km/h felett elvész a dinamika, a 19 másodperces állórajtos 100 km/h-s gyorsítás ideje is itt nyúlik meg nagyon.

Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt

Kissé laza a váltókar megvezetése, így túl könnyen jár, de azért jól megtalálhatók vele a fokozatok. Futóművét felújították, nem meglepő, hogy még 100 felett is szépen fut egyenesen, a hangolás lágy, kanyarokban dől a karosszéria.

Fogasléces kormányműve kicsit kopott, ezért van némi holtjátéka, rásegítő természetesen nincs,

de menet közben a kocsi orrsúlyossága ellenére nem nehéz forgatni a volánt. Parkolásnál dolgozni kell ugyan vele, valójában ez sem vészes. Rugózása meglepően kellemes – a hátsó, akkoriban már elavultnak mondható keresztlaprugó ellenére - remekül kezeli az úthibákat.

Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt

Hatékonyan állítja meg a kétkörös, rásegítős, elöl tárcsás fékrendszer, és finoman is adagolható; igaz, erősebb fékezésekkor kissé süllyed a Zastava eleje. Az 55-öskök mára a volt jugoszláv tagállamokban is kikoptak az utakról, akárcsak a kisebb, szintén a Fiat 128-as alapjaira épülő Yugo Koralok, a többségüket megette a rozsda. Kis műszaki érzékkel rendszeres használatra alkalmas, magyar a veterántalálkozókon ritka hobbiautó a Zastava, amelyért szép állapotban nagyjából 8-900 ezer forintot kérnek manapság – jóval kevesebbet, mint a népszerűbb, milliós árú KGST típusokért.

Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt
Zastava GTL 55 (1984) veteránteszt

Műszaki adatok - Zastava GTL 55 (1984)

Motor: SOHC-vezérlésű, soros négyhengeres benzinmotor, elöl keresztben beépítve. Hengerűrtartalom: 1116 cm3. Furat x löket: 80,0 x 55,5 mm. Kompresszióviszony: 9,2:1. Teljesítmény: 55 LE, 6000/perc fordulaton. Nyomaték: 77,4 Nm, 3000/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, elsőkerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl MacPherson kanyarstabilizátorral, hátul felső háromszög-lengőkarok keresztlaprugóval. Elöl-hátul hidraulikus lengéscsillapítók. Kétkörös fékrendszer elöl tárcsa-, hátul dobfékkel és rásegítővel.

Felépítmény: ötajtós, ötüléses, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 3886 x 1590 x 1345 mm. Tengelytáv: 2448 mm. Csomagtartó: 325-1010 l. Tank: 38 l. Saját tömeg: 835 kg.

Végsebesség: 135 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 19,0 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil novemberi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről