Európa pickupjai spártai munkagépnek tűntek mellette - Chevrolet CK Silverado (1985) teszt

Chevrolet Silverado
A harmadik sorozat 1972 és 1991 között készült, GMC emblémával is gyártották. A Ford és a Dodge volt a fő piaci ellenfél
Vágólapra másolva!
A Chevy C/K harmadik nemzedékét 18 éven keresztül, közel hétmillió példányban gyártották. Nem csoda, hogy rengeteg hollywoodi filmből is ismerhetjük, például az 1978-as Gengszterek sofőrjéből, amelyben Ryan O'Neal egy ilyen kocsival állt bosszút a legendás, raktárban játszódó záró fináléban.
Vágólapra másolva!
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado

A platós kisteherautók piaca a háború után kezdett felfutni az USA-ban, az összes jelentős márka gyártott ilyet. Akkor még azok voltak, aminek látszottak: traktor egyszerűségű munkaeszközök, amikkel szombaton át lehetett ruccanni a közeli városba is. Azonban a gyártók gyorsan rájöttek, hogy az efféle kettős használatban üzlet van, így hát elkezdték komfortosabbá, gyorsabbá és mutatósabbá alakítani platósaikat.

Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado

A Chevy-nél ez a folyamat az ötvenes évek végén a Task Force sorozattal indult, és az utána következő,

legendás C/K-val csúcsosodott ki. Utóbbi modellcsaládot 1960-ban mutatták be,

a C a hátsókerék-, a K az összkerék-hajtásúakat jelölte. Mindegyikből volt fél- (10-es jelölés), háromnegyed- (20) és egytonnás (30) teherbírású kivitel, meg persze sima oldalfalú (Flatside) és a fülke és plató közötti fellépős (Stepside) kivitel.

Dízellel is meg lehetett venni

Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado

Egyszerű, de erős és merev létraalvázra épültek, elől független, kettős keresztlengőkaros csavarrugós, hátul merev tengelyes, laprugós felfüggesztéssel. Elképesztően gazdag volt a motorkínálat a 4,1-4,3 literes soros- és V6-osoktól az 5,0, 5,7, 6,0, 6,6 és 7,4 literes benzines V8-asokon át az 5,7 literes, Oldsmobile-féle és a 6,2 literes Detroit Diesel V8 dízelekig. Váltóból három- és négysebességes THM automatát, vagy három és négyfokozatú Saginaw, Muncie és New Process kézit lehetett rendelni.

Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado

Csomagokban is kínálta az extrákat a Chevrolet, a legszerényebb szint a Custom Deluxe volt, utána következett a Scottsdale, a Cheyenne majd a csúcs, az 1975-ben bevezetett Silverado, amely az ezredfordulótól típusnévvé vált.

A harmadik generáció (1972-1991) nagy előrelépésnek számított,

mert ennek tervezték először számítógéppel a formáját, és állítólag szélcsatornában is igyekeztek lefaragni a légellenállásából. Ezért kapta a Rounded Line (Lekerekített sorozat) nevet. Extraként már elektromos ablakemelő és központi zár is rendelhető lett, és ennél jelent meg a hatüléses, négyajtós dupla kabinos karosszéria és a dízelmotor is.

Robbanásveszélyesnek tartották

Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado

Ennél tették át az üzemanyagtartályt az ülés alól a hátsó kerekek elé, amiből hatalmas botrány is kerekedett, miután az NBC tévécsatorna „Várjuk, hogy felrobbanjon" című műsorában bemutatta, hogy az oldalütközések miatt mennyire veszélyesnek tartja ezt a kialakítást. Még kormányzati nyomozás és persze perek is indultak az ügyben, az évtizedek alatt kb. 150 ember halhatott meg a tervezési hiányosság miatt.

Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado

Tesztautónk is a harmadik sorozatból való, Silverado változat ötliteres V8-assal és háromsebességes automatával. Klasszikus rövid platós, féltonnás teherbírású, hátsókerék-hajtású kivitel (azaz C10-es), alapból is sok extra járt hozzá: dupla tank, légkondicionáló, elektromos ablakok, tempomat és központi zár. Tulajdonosa amerikai autó-rajongó, a rengeteg variáns közül kifejezetten a legrövidebb kétkerék-hajtásút kereste, és egy amerikai hirdetési oldalon találta meg.

Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado

Egészen jó állapotban volt, a karosszériáról csak kevés felszíni rozsdát kellett eltávolítani, fényezést nem sokkal korábban kapott. Az alváz rozsdás volt, de ép, a teljes fékrendszert és szilenteket is kicserélték. Szerencsére a hajtáslánchoz nem nagyon kellett nyúlni, valószínűleg egyszer már felújították.

Szinte személyautós kényelmet ad

Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado

A Chevrolet kényeztetni akarta a farmereket,

így az sem csoda, hogy a háziasszonyok is ilyen pickupokkal jártak bevásárolni. Szinte luxusautós a fülke, az egybe pad rendkívül kényelmes és elég széles, hogy hárman is jól elférjenek, bár a lábtér nem túl nagy. Egyedül az utólag beszerelt, kicsi, sportkocsiba illő kormány rontja az összképet, de mai gazdája ezzel vette, és mert a gyárit túl nagynak tartja, egyelőre meghagyta.

Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado

Könnyen indul az öblös V8-as, és fület gyönyörködtetően, szívet melengetően bugyborékol, de lassan melegszik. D-be teszem a kormányoszlopon lévő masszív előválasztó kart, és már mehetünk is. Ez a motor több személyautót is mozgatott, de más konfigurációban, itt „csak"

160 lóerő várja a gázparancsot.

A Turbo Hydra Matic (THM) váltóval már többször is találkoztunk, itt a megerősített szerkezetű 350-es változata dolgozik. Kiválóan, alig érezhető rántásokkal kapcsolgat, bár hidegen kicsit késik. A kellemes utazósebesség az akkori amerikai sebességhatárokhoz igazodóan 100 km/h körüli, ilyenkor csendes a motor (nagyjából 2000/perc a fordulatszám) és minimális a szélzaj, ami még jobban kiemeli a V8-as élvezetes, mély morajlását.

Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado
Chevrolet Silverado

Teherautós génjei ellenére a Silverado futóműve meglepően kellemes, üresen sem ráz. Ballonos gumijaival könnyedén siklik át az úthibákon, és nagyszerű az egyenesfutása is, csak a nagyobb úthibákon pattog kicsit a hátulja a laprugó és a merev tengely miatt. Még ezzel a kicsi kormánnyal is jó vezetni, erős a szervorásegítés, az elől tárcsa, hátul dob alapú fékrendszer teherbíró, hatása jól adagolható, de a pedál nagyon hosszú utat jár be. Szinte limuzinos a vezetési élmény, azt leszámítva, hogy magasan ülünk. A gázt letaposva az automata gyorsan visszakapcsol, a Silverado pedig az égnek emeli az orrát és tör előre, miközben felüvölt a nyolc henger. Kevés ennél amerikaibb vezetési élmény van a világon...

Műszaki adatok

Motor: OHV-vezérlésű V8-as benzinmotor elől hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 4998 cm3. Furat x löket: 95,1 x 88,4 mm. Kompressszióviszony: 9,2:1 Teljesítmény: 160 LE, 4400/perc fordulaton. Nyomaték: 325 Nm, 2000/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú automata váltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elől független, kettős keresztlengőkaros kanyarstabilizátorral, hátul merevhíd. Elöl csavarrugók, hátul laprugók, hidraulikus lengéscsillapítók. Elől tárcsa, hátul dobfékek rásegítővel.

Felépítmény: kétajtós, háromüléses acélkarosszéria alvázon. Hosszúság x szélesség x magasság: 4859 x 2006 x 1773 mm. Tengelytáv: 2984 mm. Tank: 2x60 liter. Saját tömeg: 1845 kg.

Ha régi KGST-autókról is olvasna, ajánjuk a Retro Mobil különszámát:

Forrás: Retro Mobil
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!