Miből lesz a cserebogár? - Volkswagen Polo I. (1981) veteránteszt

Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Wolfsburgban az első Polo-generációból (eleinte az Audi 50-nel közös gyártósoron) összesen 753 ezer darab készült
Vágólapra másolva!
Évtizedeken keresztül a bevált bogárhátú VW volt a németek népautója, ám a hetvenes évek első felében legfőbb ideje volt már korszerűbb, orrmotoros modellekkel nyugdíjazni. Hivatalosan a Golf I. váltotta fel, de szükség volt mellette egy megfizethető kisautóra is, ami a Polóban testesült meg úgy, hogy önálló fejlesztés helyett az Audi 50-et címkézték át és egyszerűsítették. Kipróbáltunk az első szériából egy 1,1-es, jó állapotú, kései példányt.
Vágólapra másolva!

Sokan a ma is kapható A1-et, vagy a tájékozottabbak az ezredfordulón alumínium felépítéssel és 3 literes fogyasztású dízelmotorral sokkoló A2-t tartják a négykarikás márka első kisautójának, pedig a történet még régebbre nyúlik vissza. Már 1974-ben bemutatkozott ugyanis az Audi 50, amellyel az ingolstadti mérnökök fürge, elsőkerék-hajtású városi mindenest alkottak, 1,1 literes, konfigurációtól függően 50 vagy 60 lóerős motorral. Egy évvel később aztán az Audit 1964 óta birtokló anyagcég, a Volkswagen is átvette a gyártást: egyszerűsödött a felszereltség és három kisebb motor is megjelent.

Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt

Hamarabb debütált, mint az első Ford Fiesta

Ezek is vízhűtéses négyhengeresek voltak, a 895 köbcentist HA kód jelölte (Svédországnak egy 700-asra és 34 lóerősre lebutított változatot is gyártottak), míg az 1043-as lökettérfogatú GL 40 vagy 45 lóerőt teljesített. Átvették az Audikból az 1093 köbcentis, 50 lovas, HB kódú blokkot is, a csúcskiviteleket pedig 1,3 literes vitte 60 lóerővel. Mindegyik motorhoz négyfokozatú kézi váltó járt. Elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművön gurult a Polo (ez a recept máig nem változott a kategóriában), rövid ideig elöl is dobfékekkel, aztán a feláras tárcsa hamar alapfelszereléssé vált.

Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt

1977-ig csak ferdehátú változatok készültek az új Fiesta fő kihívójából, ekkor jelent meg a Derby nevű kétajtós lépcsőshátú, nehezebben hozzáférhető, de tágasabb csomagtérrel. Úgy vélte a wolfsburgi vezetőség, hogy akinek az 1974-ben bevezetett Golf túl nagy és drága, bizonyára Polót vásárol majd. Elképzelésüket hangzatos reklámokkal is megtámogatták:

illetve „Kívül kicsi, belül tágas, elég helyet kínál az egész családnak." És valóban, a takarékos kisautó sikert aratott, de elszippantotta a vevőket a végül csak '78-ig gyártott Audi 50 elől.

Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt

Pár hónappal később, már '79-ben elérkezett a ráncfelvarrás ideje: krómozott helyett testes műanyag lökhárítókat kapott, és a döntött cápaorr is a múlté lett az új hűtőráccsal. Átrajzolták a műszerfalat (megjelentek a Golf I. órái), és eltűntek régimódi a fahatású borítások, ebben a formában még két évet élt a sorozat. Utódja az immár egészében VW-fejlesztésű Polo II. (86 C) lett, amelyről nemrég galériában emlékeztünk meg - ez alapvetően a régi műszaki alapokra épült, de megjelent a kombis, csapotthátú karosszéria, a motorkínálatban pedig a spórolós dízel és a mérges G40 sportkivitel is.

Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt

Megkímélt példány a nagypapa hagyatékából

Hozzánk a legtöbb példány a 90-es évek elején érkezett használtan, de ma már keveset látni belőlük. Régi, A-kezdőbetűs rendszámú tesztautónkat gazdája egy hirdetési oldalon találta, egy fiatalember árulta, aki a nagyapjától örökölte. Keveset használták a Polót, jó állapotban volt, olyannyira, hogy saját kerekein ment haza.

Ma is remekül működik a váltó és a futómű, és a motorhoz sem kellett érdemben hozzányúlni,

ugyanakkor a fékrendszert felújították, plusz az összes gumialkatrészt kicserélték. Szerencsére rozsdamentes volt a karosszéria, viszont nem tündökölt a régi pompájában, ezért újra kellett fényezni.

Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt

Rendben volt az utastér is, az üléseken csak a szétfoszlott szövetrészeket cserélték ki, és mivel a padlóra a nagypapa filcet terített, alatta makulátlan állapotban maradt meg az eredeti gyári szőnyeg. 180 cm-es testmagasság felett már elöl-hátul kevés a fejtér, de az ülések kényelmesek, kapcsolóból és műszerből pedig csak a legszükségesebbeket szerelték be. Hidegen karcosan szól a kézi szívatós benzinmotor, de amikor bemelegszik, elcsendesül és a járása is kisimul. A váltó karja már nem a gyári, valamikor régen megrövidítették, ám így is könnyű tologatni, pontosan találja meg a fokozatokat.

Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt

Szó sincs nehézkesen vezethető veteránról

Bár az 50 lóerő manapság nem hangzik soknak, bőven elég az üresen kevesebb mint 700 kilós kocsi mozgatásához, és akár 50 km/h-nál is elviseli a negyediket. Legkellemesebben 100 km/h környékén autózhatunk, ilyenkor a motor – a rövid áttétel és a hiányzó ötödik fokozat miatt – már nem igazán csendes, de a tovább gyorsításhoz is van elég ereje. Összességében elfogadható zajkomfort mellett utazhatunk, ha pedig nincs nyomvályú, a Polo nyílegyenesen fut, akár el is engedhetjük a kormányt. Kanyarban kicsit megdől, de mindig szimpatikusan alulkormányzott marad, még nagy terheléssel is.

Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt

Szervo nélkül is könnyű tekerni a kétküllős, Wolfsburg-címeres volánt, a holtjátéka minimális.

A felfüggesztés az úthibákkal a viszonylag kicsi kerekek és a rövid tengelytáv ellenére tűrhetően küzd meg, a Polo ügyes városi, elővárosi közlekedési eszköz: könnyen, jól vezethető, a fenntartása pedig a kedvező alkatrészárak és a megbízhatóság miatt nem emészt fel vagyonokat, bontásból is sok minden elérhető – igaz, főleg utódjához, a II-es szériához. Sajnos az ősmodellek zömét már megette a rozsda, itthon alig van eladó, külföldön az olcsó felújítási alapoktól a sok ezer eurós csodákig terjed a kínálat.

Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt
Volkswagen Polo (1981) veteránteszt

Műszaki adatok - Volkswagen Polo I.

Motor: OHC-vezérlésű, soros négyhengeres benzinmotor elöl keresztben beépítve. Hengerűrtartalom: 1093 cm3. Furat x löket: 69,5 x 72,0 mm. Kompresszióviszony: 8:1. Teljesítmény: 50 LE, 5800/perc fordulaton. Nyomaték: 77 Nm, 3500/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, elsőkerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, elöl-hátul csavarrugók és hidraulikus lengéscsillapítók. Kétkörös fékrendszer rásegítővel, elöl- tárcsa-, hátul dobfékek.

Felépítmény: háromajtós, ötüléses önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 3605 x 1559 x 1344 mm. Tengelytáv: 2330 mm. Csomagtartó: 285 l. Tank: 36 l. Saját tömeg: 685 kg.

Végsebesség: 145 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 15,4 s.

Ha régi KGST-autókról is olvasna, ajánjuk a Retro Mobil különszámát:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!