A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Világrekorder versenyautót építettek Magyarországon

SZEnergy Team
Vágólapra másolva!
A győri egyetemisták apró, csepp alakú prototípusa, amely két kategóriában is győzni tudott a Shell Eco-marathonon, 35-ször kevesebb áramot fogyaszt, mint egy mai villanyautó.
Vágólapra másolva!
Önhordó karbon-kompozit karosszériával rendelkezik a SZEmission, így a menetkész tömege csak 95 kg Forrás: SZEnergy Team Facebook

A franciaországi Nogaróban megtartott 2023-as Shell Eco-marathonon tavalyi világcsúcsát is megdöntve két aranyérmet szerzett a Széchenyi István Egyetem SZEnergy Team nevű csapata idén májusban. Európa legnagyobb, műszaki egyetemek számára kiírt energiahatékonysági autóversenyén egyedüli magyar résztvevőként indult a győri alakulat, amely SZEmission nevű autójával önvezető és városi kisautó kategóriában is győzött.

Utóbbiban tavalyi világcsúcsát is megdöntötte a csapat az

1 kWh-ra vetített 291 kilométeres teljesítménnyel,

ami azt jelenti, hogy az elektromos járművük kétórányi vasalóhasználatnak megfelelő energia felhasználásával tudott volna ilyen nagy távot megtenni (tavaly a hollandiai Assenben megrendezett viadalon a világcsúcsot még 284 kilométeres energiamérleggel érték el).

Már másodszor győztek világrekorddal Forrás: SZEnergy Team Facebook

Összehasonlításképp eláruljuk, hogy a mai autópiac egyik legtakarékosabb villanyautója, az autómegosztók által is kedvelt

Volkswagen e-Up! ugyanennyi árammal legfeljebb 8 km-t tud megtenni,

vagyis a SZEnergy team egyszemélyes autója 35x takarékosabban bánik az energiával.

Pusztai Zoltán, az SZE doktoranduszhallgatója, a csapat mentora azt emelte ki, hogy nem számítottak új világcsúcsra, mert a nogarói versenypályán az asseninél nagyobbak voltak a szintkülönbségek, így nehezebb volt kis fogyasztást produkálni. Az előző évi teljesítmény javításában szerepet játszott, hogy bár az idei autó a tavalyi alapjára épült, de sikerült rajta új fejlesztéseket is megvalósítani. Például a saját fejlesztésű telemetriának köszönhetően verseny közben tudták monitorozni a jármű működését és a pilóta vezetését.

A módosított csepp formájú kisautó 0,1-es légellenállási együtthatóval rendelkezik, amely egy átlagos személyautó 0,3-as értékéhez képest jelentősen kisebb, nem is beszélve a homlokfelületről Forrás: SZEnergy Team Facebook

Az autonóm kategóriában három feladatot kellett teljesíteni: először egy 1,2 kilométer hosszú versenypályaszakaszon ment végig a SZEmission nevű jármű, majd egy bójákkal kialakított szektorban navigált az akadályok között, végül pedig leparkolt két másik autó mellé az egyetlen szabad helyre. Mindezt önvezető módban, bármiféle emberi beavatkozás nélkül.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!