Világrekorder versenyautót építettek Magyarországon
![SZEnergy Team](https://cdn.origo.hu/2023/12/edzWKqkN4g9ZgWrHUmHUHDhpCeGSNZLuZjnHXm-aycc/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzRkZGFkZmJjODM3OTQyYTNhNThlZmZmZjk4Mjc1OTcy.webp)
A franciaországi Nogaróban megtartott 2023-as Shell Eco-marathonon tavalyi világcsúcsát is megdöntve két aranyérmet szerzett a Széchenyi István Egyetem SZEnergy Team nevű csapata idén májusban. Európa legnagyobb, műszaki egyetemek számára kiírt energiahatékonysági autóversenyén egyedüli magyar résztvevőként indult a győri alakulat, amely SZEmission nevű autójával önvezető és városi kisautó kategóriában is győzött.
Utóbbiban tavalyi világcsúcsát is megdöntötte a csapat az
1 kWh-ra vetített 291 kilométeres teljesítménnyel,
ami azt jelenti, hogy az elektromos járművük kétórányi vasalóhasználatnak megfelelő energia felhasználásával tudott volna ilyen nagy távot megtenni (tavaly a hollandiai Assenben megrendezett viadalon a világcsúcsot még 284 kilométeres energiamérleggel érték el).
Összehasonlításképp eláruljuk, hogy a mai autópiac egyik legtakarékosabb villanyautója, az autómegosztók által is kedvelt
Volkswagen e-Up! ugyanennyi árammal legfeljebb 8 km-t tud megtenni,
vagyis a SZEnergy team egyszemélyes autója 35x takarékosabban bánik az energiával.
Pusztai Zoltán, az SZE doktoranduszhallgatója, a csapat mentora azt emelte ki, hogy nem számítottak új világcsúcsra, mert a nogarói versenypályán az asseninél nagyobbak voltak a szintkülönbségek, így nehezebb volt kis fogyasztást produkálni. Az előző évi teljesítmény javításában szerepet játszott, hogy bár az idei autó a tavalyi alapjára épült, de sikerült rajta új fejlesztéseket is megvalósítani. Például a saját fejlesztésű telemetriának köszönhetően verseny közben tudták monitorozni a jármű működését és a pilóta vezetését.
Az autonóm kategóriában három feladatot kellett teljesíteni: először egy 1,2 kilométer hosszú versenypályaszakaszon ment végig a SZEmission nevű jármű, majd egy bójákkal kialakított szektorban navigált az akadályok között, végül pedig leparkolt két másik autó mellé az egyetlen szabad helyre. Mindezt önvezető módban, bármiféle emberi beavatkozás nélkül.