Csehszlovákia szépe, munkásbarát áron - CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt

CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
Elvileg kétszemélyes, de az utasnak kevés hely jut a CZ-n. Felhajtható a hátsó lábtartó
Vágólapra másolva!
Sokak álomgépe volt a hatvanas évek második felének szocialista országaiban a kéthengeres Jawa, csak a fizetést volt nehéz összespórolni rá. Még szerencse, hogy ott ácsorgott mellette a kirakatban CZ márkájú kisöccs, feleakkora motorral, 10 lóerővel, viszont nagyvonalú gesztusként félautomata váltóval és a képeken látható De Luxe kivitelnél elegáns lemezruhában. Vezettünk a legkisebbik csepptankosból egy makulátlanra restaurált példányt, amit egykor hazai Keravill boltban adtak át.
Vágólapra másolva!

Csehszlovákia két legjelentősebb motorkerékpár gyártója, a Jawa és a CZ (Ceska Zbrojovka) a második világháború utáni időkig egymás erős konkurense volt, hasonló programmal. 1946-ban előbb államosították mindkettőt, majd 1954-ben racionalizálás és típusegységesítés címen össze is vonták őket (sőt, a harmadik, és legkisebb márka, az Ogar is ment a közösbe). Innentől a legtöbb modell alapvetően azonos volt, de akadtak kivételek. Az egyik éppen a 175-ös, kétütemű egyhengeres, amelynek elődjét, a Typ 356-ost 1956 és 1960 között már szintén közösen gyártotta a Jawa és a CZ.

CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt

Bemutatónk főszereplőjét, a Typ 450 kóddal futó generációt csak a valaha fegyverkészítésre szakosodott, később a krosszmotorok terén is nagyot alkotó Ceska Zbrovivka (CZ) fejlesztette tovább. Ez a modell sokban hasonlít a KGST-kínálat egyik legszebb gépének tartott Jawa 360/350-ra, de több lényeges eltérés is akad a nagy testvérhez képest. Például

a vázat nem négyszögprofilú zártszelvényből, hanem nagyobb csavarodási merevségű csőprofilokból hegesztették össze,

és a jobboldali kipufogót elhagyták. Természetesen a kettő helyett egy henger járt, 175 köbcentivel.

CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt

E motor 10 lóerőt teljesített (2-vel többet, mint az elődje), és hatékonyabb szívászajcsökkentőt is szereltek rá. Közösek a 16 colos kerekek, a teli dobfékek és a négyfokozatú váltó is, a híres, Jawa-féle félautomata kapcsolással. 1960-ban jelent meg a 450/00 jelű változat, majd folyamatos apró fejlesztésekkel (450/01, 450/02, stb.) 1963-ban jutottak el a képeinken is látható, 450/05 kódú De Luxe változathoz. Technikájában nem különbözik az alapmodelltől, de a Jawákról ismerős kormányborítást és a kerek helyett íves sebességmérőt szereltek rá, plusz kényelmesebb ülést.

CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt

Kopott és poros, eredeti gép állt szomszédnál

Ha nem lenne a jelvénye, megkülönböztethetetlen lenne az egyhengeres Jawa 250/559 Panelkától, de a szakértők szerint a CZ-k jobb minőségű, kifinomultabb gépek voltak. Amúgy a „csepptankos" gyűjtőnévvel illetett csehszlovák népmotorok hozzánk is nagy számban érkeztek, tesztgépünket a Keravillban vásárolta első gazdája, 1970-ben. Mindvégig nála volt, nagyon vigyázott rá, és lelkiismeretesen karbantartotta. Aztán 15 évig állt, így érkezett mostani tulajához, Halász Tamáshoz. Pont a szomszédjánál találta meg, kissé viharverten, de üzemképesen és hiánytalan állapotban.

CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt

Teljes restaurálás mellett döntött az új tulaj, és ehhez dicséretes módon kizárólag gyári alkatrészeket használt; a felkutatásban és beszerzésben egy szlovákiai barátja, Horváth Tibor is a segítségére volt.

Tamás tőle tudta meg például, hogy a gyújtáskapcsoló műanyagnak látszó fedele valójában elefántcsontból van.

Rossz állapotban volt a fényszóró kerete, akárcsak a küllőkkel együtt a két felni és a nyereg is, ezekből a gumiabroncsokkal együtt újakat kellett beszerezni. Homokszórás után friss fényezést is kapott a motor, elegáns Jawa-vörösben, amihez remekül passzol az aranyszínű csíkozás.

CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt

Tele volt horpadásokkal a kipufogó, egyszerűbb (és olcsóbb) volt kicserélni, mint megjavítani: helyette Csehországból érkezett egy eredeti. A hajtásláncban az összes csapágyat és tömítést kicserélték, a hengert felfúrták; szerencsére a fékekkel nem volt különösebb gond. Napjaink veterános rutinját követve a tank belsejét műgyantával vonták be, így az etanolos benzinnel sem lesz majd gond a rozsdásodással, és a gondos összeszerelés után jöhetett a vizsgáztatás. Azóta különleges, egyedi rendszámmal forgalomba állt a CZ, de még bejáratós, alig futott néhány kilométert.

CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt

Nem erőművész, de meglepően kifinomult

Szerencsére nem volt akadálya egy próbaútnak a hamvas veteránnal, a porlasztó megúsztatása után könnyen, második rúgásra beindult a hosszú löketű, nyugodt járású motor. Jellegzetesen jawás a hangja, és a testvérmárkától ismerős a félautomata váltó is, amellyel minden kapcsolás helyett csak elinduláskor kell kuplungolni. Érdekes módon a kiosztása fordított, vagyis az első fokozat van fent, a többi pedig lefelé. Már 50 km/h-nál jöhet a negyedik, de feljebb gyorsan fogy a szufla, a kellemes utazótempó 80 km/h körüli – természetesen jobb dinamizmust adtak a nagy, kéthengeres Jawák.

CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt

Pontossággal és könnyű járással hálálja meg a váltó, ha higgadtan kapcsolunk, és akkor is jól működik, amikor nem használjuk az egyébként pillekönnyen járó kuplungkart.

Jó hír, hogy menetközben egy hengerrel sincsenek zsibbasztó vibrációk, és a motor hangja is kellemesen lágy.

Kényelmessé teszi a hosszú első rugóút és a puha hangolás is, ami alapvetően nem megy a kanyarstabilitás rovására, viszont fékezéskor nagyot bólint a mindössze 115 kilós saját tömegű motor, ezt szokni kell. Erénye a mellékutakon, hogy könnyen hullámzik át az a kátyúkon, és a párnázott ülés is besegít a rugózásba.

CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt
CZ 175 De Luxe (1969) veteránteszt

Végtelenül egyszerű, bovdenes működtetésű egykulcsos dobokból áll a fékrendszer, de alapvetően jól működik, illik a CZ menetteljesítményéhez, csak két személlyel érződik gyengének. Összességében a 175-ös kellemes társ, és könnyen javítható, némi türelemmel akár egy-egy túrára is bevethető, de viszonylag ritka itthon (Jawából sokkal több fut). Cikkünk írása idején két eladó 175-öst találtunk a legnagyobb használtautós hirdetőoldalon, az egyiket fellelt állapotban 700, a másikat pedig lejárt veteránvizsgával 970 ezer forintért kínálták, a cikkben szerelő gyönyörű gép ennél jóval többet érhet.

Műszaki adatok - CZ 175 De Luxe (Typ 450/05)

Motor: egyhengeres, kétütemű, léghűtéses. Hengerűrtartalom: 172 cm3. Furat x löket: 58,0 x 65,0 mm. Kompresszióviszony: 7,6:1. Teljesítmény: 10 LE, 5500/perc fordulaton. Erőátvitel: négyfokozatú lábkapcsolású váltó, többtárcsás olajfürdős kuplung, lánchajtás.

Felfüggesztés: elöl teleszkóp-, hátul lengővilla, tekercsrugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal. Elöl-hátul mechanikus dobfék.

Felépítés: szimpla bölcsőváz. Hosszúság x szélesség x magasság: 1950 x 1010 x 660 mm. Tengelytáv: 1300 mm. Tank: 13 l. Saját tömeg: 115 kg.

Végsebesség: 105 km/h.

Még több olvasnivalót talál a Retro Mobil júliusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!