Sok évvel ezelőtt kezdődött a munka a Kalina és a Granta utódján, amikor még remekül működött a Renault-Nissan szövetség és a Ladával való kooperáció. Aztán jött a koronavírus-járvány, amely lelassította a fejlesztést, majd kitört az ukrán háború, ami miatt újból pár kört kellett futnia az orosz fejlesztőmérnököknek, hogy megszabadítsák a Renault-Nissan szövetség CMF-B alapjára épülő modellt a külföldi beszállítók alkatrészeitől. Most már tényleg a végéhez közeledik a munka, hamarosan indul az utolsó tesztelési fázis, addig is az orosz védjegy-adatbázis jóvoltából a műszerfal után itt vannak a Lada Iskra kombi változatának képei.
A 2015-ben bemutatott Vesta kicsinyített testvérét látjuk a képeken, meredekebben emelkedik az övvonal, zömökebb a megjelenés, de ugyanazt az X-motívumot látjuk elöl, és ott vannak a jellegzetes domborítások az oldalfalon is. Biztosra vehető, hogy a képeken látható kombi mellett még lépcsős hátú változata is lesz az Iskrának.
A védjegy adatok között a szerzőknél ott olvasható Steve Mattin neve is, a Lada korábbi vezető formatervezője már 2020-ban otthagyta a céget, szóval
legalább négy éve ülnek már a kész autó tervein az oroszok,
és már csak egy évet kell várni arra, hogy az a gyakorlatban is megvalósuljon.
A nullszériát már legyártották, ezekkel az autókkal végeznek majd különféle vizsgálatokat a közúti finomhangolástól (eddig kézzel összerakott prototípusokat próbáltak) kezdve a töréstesztekig, mielőtt a tényleges sorozatgyártást elindítják.
Az oroszok a saját 1,6 literes motorjukat használják majd a Kalina-utódnál is, 8 és 16-szelepes változatban (90 és 106 LE), újdonság, hogy az ötfokozatú kézi kapcsolású váltó alternatívája (kínai beszállítótól származó) fokozatmentes automatikus váltó lesz. A hírek szerint egyébként a 2011-ben bemutatott Granta 2027-ig gyártásban marad, mint az Iskra olcsóbb testvérmodellje.