Olyan, mint a Matchbox: színváltós autót készített a BMW
![](https://cdn.origo.hu/2024/03/o8GyrLxdN6ioJQTw9jHj2HGM946ZbxMbpXgVu5MWZ3c/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2YzYzEzNTQ1ZmZkZDQ1NjdiYzkyZWM3MTJlMjk2ZjZh.webp)
1991-ben Esther Mahlangu tervezte a 12. BMW Art Car-t, amely egy E34-es 525i volt – a dél-afrikai festő volt az első nő és az első afrikai, akit felkért egy ilyen munkára a bajor autógyártó. A 88 éves művésznő most újra lehetőséget kapott, hogy feldíszítsen egy aktuális 5-ös limuzint, a BMW ugyanis úgy gondolta, hogy jellegzetes színei és geometrikus mintái alkalmasak arra, hogy életre keltsék az innovatív, elektroforetikus elven működő színváltó technológiát.
A BMW i5 Flow Nostokana – amely Mahlangu első fiáról kapta a nevét – elektronikusan animálható fóliaszakaszokat alkalmaz, egyenként két-két csíkkal a tetőn, a motorháztetőn és a hátsó részen, valamint az ajtókon. Egy e-könyv olvasóhoz hasonlóan minden E Ink fóliában több millió mikrokapszula van, amelyekben a színes részecskék szerkezete és elrendezése feszültség alkalmazásával változtatható. Ez lehetővé teszi, hogy a Mahlangu művészetére jellemző élénk afrikai színek és minták folyamatosan változó kompozíciókban jöjjenek létre.
Az animációkat egy olyan hang kíséri, amelyet kifejezetten ehhez az autóhoz komponált Renzo Vitale, a BMW akusztikáért felelős kreatív igazgatója. Mahlangu hangjának szekvenciáit, valamint a festéshez használt tollkefék hangját használta fel, aztán ezeket a formatervezők által használt színes ceruzák hangjával és az érintőképernyő visszajelzés-hangjaival kombinálta. Így jött létre egy olyan kompozíció, amely minden egyes színváltás kezdetén halkan indul, és az animáció előrehaladtával egyre intenzívebbé válik.