Heinrich Nordhoff 1948-tól irányította a Volkswagen gyárat, és termékfejlesztés helyett a terjeszkedésre helyezte a hangsúlyt. Irányítása alatt kitartott a léghűtéses farmotoros konstrukció mellett a Volkswagen, miközben Brazíliában, Mexikóban és Dél-Afrikában is gyárat építettek, és 1965-ben megvásárolták a Daimlertől az Auto Uniont.
Szó szerint az utolsó pillanatban kezdtek előre menekülni, a Volkswagen nyeresége visszaesett a hatvanas években, csak az Audi profitjának köszönhetően tudták finanszírozni a működést. Nordhoff 1968-as nyugdíjazása előtt egyik utolsó intézkedésként létrehozott egy csoportot, amelynek feladata egy modern Bogár-utód kifejlesztése volt. Ennek vezetője az a Hans-Georg Wenderoth lett, aki az 1969-ben felvásárolt NSU-tól érkezett, ahol a Wankel-motoros Ro80-ast készítette – korának egyik legmodernebb konstrukcióját.
A hatvanas évek végén Olaszországban már megindult a keresztmotorra/elsőkerék-hajtásra való átállás, ezért a Volkswagen vezetése megkérte az akkori olasz forgalmazót, Gerhard R. Gumpertet, hogy az 1969-es Torinói Autószalonon válassza ki a legígéretesebb autókat, hogy annak a dizájnerét szerződtessék – a hat kiválasztott autóból négy volt a ma már legendás Giorgetto Giugiaro munkája, a németek tehát őt bízták meg a fejlesztéssel. Egy kicsit a műszaki oldalba is beleszólt az Ital Design: ők javasolták az első tengelyvonal elé keresztben beépített motorokat és a sarkokba kitolt kerekeket, ami a 10 évvel korábbi Mini óta bevált receptnek számított, ha kis alapterületen kellett viszonylag tágas utasteret alkotni.
Mintegy 1400 mérnök dolgozott a keresztmotoros, vízhűtéses konstrukción, amely Scirocco kupéként debütált – úgy számoltak, ennél a sportos kupé rétegmodellnél kiküszöbölik a gyermekbetegségeket, és a Bogár-utódnak szánt népautó, a Golf már mentes lesz ezektől. Wolfsburgban 1974. március 29-én indították el a típus sorozatgyártását, de csak júliusban érkeztek meg a kereskedőkhöz az első példányok.
1974-ben a Volkswagen a következőket írta a ferdehátú karosszériás új típusáról:
A Golf maximális helyet és biztonságot kínál. Megalkuvás nélkül a praktikumra van kihegyezve. Az alacsony övvonal tiszta áttekintést biztosít a vezetőnek, a ferde motorháztető pedig biztosítja, hogy az út közvetlenül a jármű előtt látható legyen. A hátsó ablak lefelé nyúlik, így a tolatás sokkal könnyebbé válik.
Az első Golf-generáció a technikai fejlettség és az aktuális autóipari trendek tükörképe volt. És ez nem csak a keresztmotoros elrendezésre, ferdehátú karosszériára, az ötletes helykihasználásra és az elsőkerék-hajtására volt igaz. 1976-ban az első, 110 lóerős Golf GTI-vel – amely sokak vélekedésével ellentétben nem az első hot hatch volt – a Volkswagen elindította a kompakt kategóriás sportmodellek sorát is.
Az 54 lóerős Golf D (1976) és a turbós, 70 lóerős Golf GTD (1982) révén a takarékos dízel technológia áttörést ért el a C-szegmensben. 1979-ben a Volkswagen piacra dobta a Golf Cabriolet-t, amely egy ideig a világ legkelendőbb kabriója volt, és még a második generációs Golf idején is gyártásban maradt. 1979-ben érkezett a szedán karosszériás, Golfra épülő Jetta, amely két és négy ajtóval is választható volt.
A Golf első generációjából, az összes származékkal együtt, 1983-ig összesen 6,9 millió darabot adtak el világszerte, tehát a Bogár méltó utódjának bizonyult. Wolfsburgban, a központi gyárban a mai napig több mint 20 millió példányt gyártottak a nyolc generációból, ezenfelül még további 17 milliót készítettek más német, belga, brazil, kínai, maláj, mexikói, szlovákiai és dél-afrikai gyárakban. Ez azt jelenti, hogy az elmúlt fél évszázadban átlagosan napi 2000 új Golfot vásároltak a Volkswagentől.