Két legendás kisautóját is ünnepli a Skoda: 30 éves a Felicia, 25 éves a Fabia

Fotó: Skoda
Vágólapra másolva!
Egyszerre két, meghatározó modelljét is ünnepli a Škoda, a Felicia 1994. szeptember 5-én, a Fabia 1999. szeptember 14-én került gyártásba.
Vágólapra másolva!
Fotó: Skoda

Amikor a Volkswagen konszern kötelékébe került a Škoda 1991-1994 között, egy gyors modellfrissítéssel vették át a Favorit kisautót, és mire teljesen kapun belülre kerültek a németek, el is készült a műszakilag teljesen átdolgozott változat, amelyet Felicia néven dobtak piacra. Ennél nem csak a megjelenést módosították – a végső külsőre már 1991-ben rábólintottak –, az 1187 új alkatrész többsége a megbízhatóságot növelte, illetve már a VW-konszern beszállítóitól származó alkatrészeket jelentette. Az 1994. szeptember 5-én gyártásba került Felicia volt a Škoda első autója blokkolásgátlóval, akár 4 légzsákkal, légkondicionálóval, kormányszervoval, fedélzeti számítógéppel és magasságában állítható első ülésekkel. Az opciós listán valódi bőr kárpit is szerepelt.

Fotó: Skoda

A konstrukció alapját jelentő Favorithoz képest 40 mm-rel lett hosszabb és 15 mm-rel szélesebb a karosszéria, a csomagtartó térfogatát 21 literrel növelték meg, az utastér is tágasabb lett. Megerősítették az önhordó karosszéria vázát, stabilizátor került a hátsó tengelyre, a futómű áthangolásával javítottak a komforton. Az első évben még a Škoda teljesen alumínium 4 hengeres blokkját kínálták 54 és 68 lóerős változatban, 1995-ben csatlakozott a kínálathoz a Volkswagen 1,6-os benzinese és az 1,9 literes szívódízel. A csehek egyébként már a Favorit fejlesztésekor is úgy számoltak, hogy idővel átveszik a VW-konszern motorjait, ezért azok probléma nélkül elfértek a motortérben.

Fotó: Skoda

Az évek alatt több mint 900 000 ötajtós Fabiát értékesítettek, ezekhez hozzájön még több mint 350 000 kombi, mintegy 125 000 pickup, utóbbiból közel 19 000 darabot Volkswagen Caddy-ként értékesítettek. Muszáj megemlíteni a pickup alapján, kézi munkával gyártott Felicia Fun modellt, amelynél igénytől függően lehetett kihajtani a hátsó ülést. Az utolsó Škoda Felicia, egy kombi, 2001 június 26-án gördült le a gyártósorról.

Fotó: Skoda

Már 2 évvel korábban bemutatták az utódot, a Škoda Fabia kisautót, amelynek sorozatgyártása 1999. szeptember 14-én indult. Ezt már teljes egészében a Volkswagen konszern padlólemezére (PQ24) és annak alkatrészeit felhasználva készítették. A vezetők Luc Donckerwolke tervei helyett a brazil Paul Pires már 1994-ben elkészített vázlatait találták érdemesnek továbbfejlesztésre, az első tervek alapján a belga Dirk van Braeckel (1991-1998 között dolgozott a Škodánál) készítette el a végső megjelenést. Mivel jelentősen drágább volt az elődnél, egy ideig párhuzamosan forgalmazták a két típust, és a piac vásárlóerejétől függően hajtották végre a tényleges generációváltást.

Fotó: Skoda

A korabeli kisautók közül a tágas utasterével, a különösen nagy tartományban állítható kormányával – ez már eleve párját ritkította akkoriban – tűnt ki a Škoda Fabia, amely 5 ajtósként kezdte pályafutását, a kombi 2000-ben csatlakozott hozzá, és 2001-ben dobták piacra a lépcsős hátú változatot, ami különösen a Közép- és Kelet-Európai piacokon bizonyult népszerűnek. Ez a karosszériaváltozat egészen 2008-ig gyártásban maradt, miközben 2006-ban már piacra dobták a Fabia második generációját. A Škoda nem csak Mladá Boleslavban, de Poznańban, Szarajevóban, Nairobiban, Szolomonovóban (Ukrajna, Eurocar) és Kalugában gyártotta a kisautót.

Fotó: Skoda

Nagyon széles volt a motorkínálat, a Škoda teljesen alumínium blokkja 1,0 (50 LE) és 1,4 literes (60 és 68 LE) volt elérhető, utóbbiakat váltották az 1,2-es 3 hengeressel (54 vagy 64 LE), a VW saját 1,4-ese (75 LE, eleinte csak 4 fokozatú automatikus váltóval, 16 szeleppel 101 LE) mellett még a 2,0 literes 8 szelepes blokkot (116 LE) is lehetett választani egyes piacokon. Dízelből 1,9-es szívó (64 LE) és turbódízel (101 LE, az RS-ben 131 LE), illetve 1,4-es 3 hengeres turbódízel (69, 75 vagy 80 LE) közül lehetett választani. Az első generációs Škoda Fabiából 1 788 063 példányt gyártottak.
 

Fotó: Skoda

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!