Soha nem látott üzemanyagfajták jelennek meg a benzinkutakon

Vágólapra másolva!
Aki tankolt már benzin helyett dízelt, tudja, hogy nem is olyan nehéz mellényúlni a kútoszlopon. Még több új termék jelenhet meg.
Vágólapra másolva!

Alternatív üzemanyagokat ma már különböző növényekből (repce, cékla, kukorica stb.), valamint fahulladékból, trágyából, szennyvíziszapból vagy élelmiszer hulladékból (pl. használt étolajból) is elő lehet állítani. Jelenleg olyan eljárásokat is fejlesztenek, amelyekkel műanyag hulladékot lehet üzemanyaggá alakítani - írta a Közlekedésbiztonság.

A fejlesztési laboratóriumokból a benzinkutakra kerülő új üzemanyagtípusok közül a hidrogénezett növényi olajból készült üzemanyag, hivatalos nevén HVO a legígéretesebb, 

2024 májusának végétől már forgalmazható is Európa legnagyobb piacán. Németország egyébként ebben a tekintetben késésben van több nyugat-európai országhoz képest. Különösen Skandináviában, de Hollandiában („Blauwe Diesel”), Olaszországban (az Eninél) és Ausztriában is elterjedt már a hidrogénezett gázolajat (HVO) kínáló töltőállomások kínálata.

Az új üzemanyagokat a benzinkúton XTL felirattal látják el. A HVO gyűjtőfogalom egyébként olyan növényi olajokra utal, amelyeket hidrogénnel katalitikus reakcióban szénhidrogénné alakítanak át. Ez a folyamat a növényi olajok tulajdonságait fosszilis üzemanyagokhoz (különösen a dízelhez) igazítja.

A B10-es dízel, ahogy a neve is mutatja, egy tízszázalékos biodízel-keverékkel kevert dízel. Korábban a dízelben a bioadalék legfeljebb hétszázalékos lehetett (B7). A legnagyobb különbség a vásárló számára az, hogy 

a B10 csak akkor tankolható, ha a gyártó külön engedélyt adott a használatára.

A benzinkút-üzemeltetők mostantól XTL és dízel B10-et tartalmazó tartályokat állíthatnak fel. A két új üzemanyag mostantól kiegészítheti a már ismert Super E5, Super Plus E5, Super E10 és Diesel B7 üzemanyagokat. A B10-et várhatóan fokozatosan vezetik be a németországi benzinkutakon. 

Jelenleg egyébként csak néhány autómodellt engedélyeztek a gyártók az XTL vagy a B10 használatára. 

A téves tankolás elkerülése érdekében a különböző üzemanyagtípusok egységes címkézését írják elő mind a járművön (a használati utasításban és az üzemanyagtöltő kupakon), mind a töltőállomásokon.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről