Vettel nyert, Alonso szenvedett az időmérőn
2012. november 17. 18:47
Események
![időmérő usa nagydíj vettel hamilton webber](https://cdn.origo.hu/2024/02/M6JSjwE4uUpr1PxQAIFnm3XxTU30FoAsiaOud9PNtew/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2ViZjU2MmM2OWY2YjQxZTJiYjVmNTNmY2IzZTRmZDE3.webp)
Hátránya 1,2 másodperc Vettelhez képest, de így is a negyedik.
Eddig mindhárom szabadedzést Sebastian Vettel nyerte, így ő a legnagyobb esélyese az időmérő edzésnek is. Eddig a legközelebb Lewis Hamilton jutott hozzá, aki ma délelőtt csak 0,25 másodperccel kapott ki az aktuális világbajnoktól.
Öt hellyel hátrébb sorolják a rajtrácson, mert ki kellett cserélni az autójában a sebességváltót. Az élmezőny tagjai valószínűleg megkönnyebbültek, hogy a francia nem fog a közelökből rajtolni.
A paddockban feltűnt már Matt Le Blanc a Jóbarátokból, George Lucas, Michael Johnson, Rubens Barrichello, Ken Block, Patrick Dempsey, Mario Andretti, Emerson Fittipaldi, Keke Rosberg és Tony Kanaan is.
A mexikói sauberes és a francia marussiás összekoccant a harmadik szabadedzésen, ami után be kellett menniük a sportfelügyelőkhöz. Végül egyikük sem kapott büntetést, de Péreznek vigyáznia kell, mert már két figyelmeztetése van, ugyanis pénteken feltartotta Glockot az egyik szabadedzésen. Három után 10 rajthelyes büntetés jár...
A pálya 30, a levegfő 20 fokos, gyenge dél-keleti szél fúj. Nehéz lesz felmelegíteni a közepes és kemény keverévű gumikat, a csapatoknak nagyon jól kell majd időzíteni a gyors köröket az időmérő edzésen. A szabadedzéseken gyakran előfordult, hogy négy gyors körből az utolsó volt a legjobb egy pilótánál, már ebből is látszik, hogy a gumikopás nagyon csekélynek ígérkezik. Arról, hogy a Pirelli miért választott ilyen konzervatívan gumit erre a versenyre, itt olvashatnak.
Vettel 10 - 8 Webber
A csapattársak közötti időmérős párharcok állása 2012-ben:
Button 4 - 14 Hamilton
Alonso 17 - 1 Massa
Schumacher 9 - 9 Rosberg
Räikkönen 9 - 9 Grosjean / D'Ambrosio
di Resta 8 - 10 Hülkenberg
Kobajasi 10 - 8 Perez
Ricciardo 15 - 3 Vergne
Maldonado 16 - 2 Senna
Kovalainen 14 - 4 Petrov
de la Rosa 17 - 1 Karthikeyan
Glock 11 - 6 Pic
Nagy tömeg gyűlt össze a lelátókon, sok nézőn cowboy-kalap van, persze ez Texasban nem meglepő.
A két HRT már a pályán. Ők a szabadedzéseken nem tudtak 107 százalékon belülre kerülni, most viszont nagyon fontos lenne nekik, hogy elrajtolhassanak vasárnap.
A hosszú etap oka az lehet, hogy egy-két kör alatt nem melegednek fele eléggé a gumik a mindössze 32 fokos pályán.
Az elmúlt futam győztese 1:41,058-as körrel nyitott, de ez még 3,5 másodperccel elmarad Vettel délelőtti körrekordjától. A finn mögött Glock, Pic, Karthikeyan és de la Rosa áll, a nagy csapatok még nem jöttek ki.
Becsukott szemmel, fejhallgatóval zenét hallgatva, csukott szemmel koncentrál a garázsában a kétszeres világbajnok. Nem sürgős neki a kijövetel, vélhetően a kemény gumikon is könnyen bejut majd a Q2-be.
A híres színész már a sokadik felismert sztár a texasi pályán.
A francia a közepes, tehát a lágyabb gumival érte el az 1:39,078-as köridőt, ezzel megelőzte csapattársát. Már Webber és Rosberg is kint van.
A 3. szabadedzésen a Ferrari két szett kemény, és két szett közepes gumit koptatott be, ezeknek már nem fényes a felülete. Ezek hamarabb felmelegednek majd az időmérőn, ami segíthet a vörösöknek.
Grosjean tovább javított 1:37,486-ra. Mögötte Massa, Hülkenberg és Webber.
A világbajnok kemény gumival futott 1:37,165-ös köre eddig a legjobb a Q1-ben, de délelőtt a lágyabb gumival futott már jobbat is.
Bár az autója megállt a pálya szélén a kettes kanyarban, de a legjobb ideje hat tizeddel belül van a 107 százalékon, így valószínűleg elindulhat majd a futamon. Csapattársa, Pedro de la Rosa még jobb körrel rendelkezik, őt sem fenyegeti veszély.
Vettel 1:36,558-as körével vezet jelenleg, mögé Hamilton kapaszkodott fel a második helyre, 500 ezredmásodperces hátránnyal. Mögöttük Webber és Grosjean következik.
A Red Bull, a McLaren és a Ferrari versenyzők a Q1-ben csak a kemény gumit használták.
A Q1 végső sorrendje: Vettel, Hamilton, Webber, Grosjean, Senna, Maldonado, Button, Massa, Hülkenberg, Schumacher, Alonso, Räikkönen, di Resta, Kobajasi, Vergne, Pérez, Rosberg,
A kiesők:
Ricciardo, Glock, Pic, Petrov, Kovalainen, de la Rosa, Karthikeyan.
Kisebb meglepetés,, hogy a Caterhamek a Marussiák mögött végeztek.
Maldonado, Rosberg és a két Lotus már a pályán.
Ezúttal már a wokingi istállónál sem kockáztanak, kell a gyorsabb abroncs a továbbjutáshoz.
A finn 1:37,672-es kört futott, ezzel egyedül van még a tabellán.
A hétszeres világbajnok egy fokkal laposabb első szárnyállást kért, nyilván, hogy csökkentse a túlkormányzottságot.
Hamilton, Räikkönen, Button, Senna, Grosjean, Verge, Hülkenberg a pillanatnyi sorrend.
A spanyol a 14. helyen áll, miközben vb-vetélytársa, Vettel megfutotta a körrekordot a texasi pályán, ideje 1:35,971.
A brit azt jelentette rádión, hogy a motor nem reagál a gázpedál lenyomására.
A hétszeres világbajnok ideje 1:37,102. Rosberg csak a 16. helyen.
A Q2 sorrendje: Vettel, Webber, Massa, Hamilton, Grosjean, Maldonado, Hülkenberg, Schumacher, Alonso, Räikkönen,
A kiesők:
Senna, Button, di Resta, Vergne, Pérez, Kobajasi, Rosberg.
A hétszeres világbajnoknak lesz egy útja a sportfelügyelők irodájába az időmérő után, mert a kék zászlók lengetése ellenére sem engedte el Alonsót a Q2 végén.
A finn szerint a bal első gumija "ócska" volt a Q2-ben.
Eddig Grosjeané a legjobb kör a Q3-ban, de az 1:37,227-nél még sokan fognak jobbat futni.
A brit ideje 1:36,209, de Vettel még nem futott gyors kört.
A német ideje 1:35,877, három tizeddel van Hamilton előtt.
A világbajnoki címvédő az utolsó gyors körével biztosította be magának az USA Nagydíj pole pozícióját. Egyedül Hamilton volt veszélyes az 1:35,657-es körrekordjára, de a brit végül bő egy tizeddel lassabbnak bizonyult nála.
A Q3 sorrendje: Vettel, Hamilton, Webber, Grosjean, Räikkönen, Schumacher, Massa, Hülkenberg, Alonso, Maldonado.
Nem szabad elfelejteni, hogy Grosjeant biztosan hátra sorolják öt hellyel, de Schumacher sem lehet nyugodt a feltartási ügye miatt.
Kiélezett küzdelem folyt a pole pozícióért az USA Nagydíjon, ám a két bajnokaspiráns közül csak az egyik volt érintett benne. Sebastian Vettel ellenállhatatlanul vezetett a hétvége korábbi részében, és kiemelkedő teljesítményét az időmérő mindhárom felvonásának megnyerésével igazolta.
A Q1-ből - a három élcsapat versenyzőihez hasonlóan - kizárólag a kemény gumikat használva jutott tovább, majd a Q2-ben 1:35.796-ot, a Q3-ban pedig 1:35.657-et elérve végzett az első helyen. A McLarent vezető Lewis Hamilton ott loholt Vettel sarkában, és a Q3-ban mindkét éles kísérlete veszélyesnek tűnt a pole-ra, a britnek végül alig egy tizedmásodperc hiányzott a sikerhez. "Nem akarok keresztbe tenni Sebastian versenyének, de nyerni akarok" - jelentette ki határozottan Hamilton. "A Q2-ben ő lényegesen gyorsabb volt, egy másodperccel vagy kilenctizeddel, és nem tudtam, hogyan fogok ennyit gyorsulni. A Q3-ban annyira keményen hajtottam, amennyire csak lehetett, és főleg az utolsó szektorban nyertem időt."
Vettel elismerte, hiába kezdték jól a hétvégét, a vártnál szorosabban alakult a döntő felvonás. "Az utolsó szakaszban szerettem volna egy kicsit gyorsabb lenni. Szorosabb lett a végeredmény, mint akartuk" - mondta. Az első kanyar szó szerint meredek lesz, lévén egy emelkedő tetején van, és minden pilótának észnél kell lennie, nehogy baleset történjen.
Kattintson a képre a galériához!
A címvédő duplán boldog lehet, mivel bajnoki vetélytársa, Fernando Alonso vergődött a kvalifikáción, holott égető szüksége lett volna egy jó rajtpozícióra. Ha Vettel nyer, és a spanyol nem kapaszkodik fel legalább a 4. helyre a mezőny sűrűjéből, eldől a bajnokság. Alonso azonban gyenge napot fogott ki, még ferraris csapattársától, a hetedik helyezett Felipe Massától is kikapva, csupán kilencedikként zárt.
Ettől függetlenül még bizakodik. "Tudtuk, hogy bonyolult feladatunk lesz" - mondta. "Harcoltunk, hogy bejussunk a Q3-ba, és csodás módon sikerült, most pedig igyekszünk kapaszkodni a reménysugarakba. Valamilyen okból olyan különös előérzetem van, hogy csökkenteni fogjuk a lemaradásunkat (Vettelhez képest)."
Az időmérő előtt nem nagyon adott életjelet magáról a Lotus, ennek ellenére Romain Grosjean a 4., Kimi Räikkönen az 5. lett. Apró szépséghiba, hogy Grosjean öt rajthelyes büntetést fog kapni korai váltócsere miatt, ami egyébként Alonsónak is segít egy hellyel előrébb jönni. Jenson Buttonnak elromlott a gázpedálja, ezért nem tudott továbbjutni a Q2-ből, így csak a 12. pozíció jut neki a rajtrácson.
A mezőny végén feltűnő volt, hogy a Marussia mindkét autója megverte a Caterhameket, ami először fordult elő a két csapat 2010-es F1-es csatlakozása óta (akkor még Virgin, illetve Lotus néven futottak), és végül a két HRT-nek is sikerült viszonylag kényelmesen teljesítenie a 107 százalékos limitidőt - igaz, Narain Karthikeyan autója röviddel ez után le is robbant.
A kemény és a közepes keménységű gumik kopása csekély, ezért a legtöbb autó valószínűleg egyetlen kerékcserével teljesíteni tudja majd az 56 körös távot. A futam magyar idő szerint holnap este nyolckor kezdődik.