Vettel és Alonso sem remekelt Hamilton időmérőjén
2012. november 03. 13:48
Események
![Forma-1, Lewis Hamilton, McLaren, Abu-Dzabi Nagydíj](https://cdn.origo.hu/2024/02/gtJX68MUPlvoljrFtPK66ZkhOWmTUuMtplITPM5xJgk/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2Q0NDQ4ZTBhMWIzNzQ4ZTdhZDg4Y2Q2NGQ1OGFiZTEw.webp)
Az utolsó szabadedzésen a McLaren párosa bizonyult a leggyorsabbnak, míg Sebastian Vettel fékproblémákkal küszködve az edzés nagy részét a bokszban töltötte, így csak két mért körre maradt ideje. Az utolsó percekben azonban ígyis a harmadik legjobb időt futotta.
Üdvözöljük kedves olvasóinkat az Abu-Dzabi Nagydíj izgalmasnak ígérkező időmérőjéről készülő élő tudósításunkban!
Az egész hétvégét ez a két csapat uralta, a Ferrari egyelőre esélytelennek tűnik, hogy megközelítse őket, Fernando Alonso a délelőtti edzésen csaka 8. helyet szerezte meg.
A Red Bull háza táján ismét nem lehetnek nyugodtak, a hétvége során ugyanis többször is műszaki probléma hátráltatta őket: Vettel fékproblémája mellett tegnap Webbernek ismét a KERS-sel akadtak problémái - immár sokadjára.
Helyi idő szerint 17:42-kor várható a naplemente, már most kezd sötétedni.
Az elmúlt három nagydíjon minden egyes alkalommal kisajátították az első rajtsort, Lewis Hamiltonnak utoljára Japánban sikerült pole pozíciót szereznie - most ő lehet a legnagyobb kihívójuk.
A vb-címért küzdő Alonso arról beszélt az időmérő előtt, hogy az idei és a tavalyi a legjobb éve F1-es pályafutása során, mert most mindenki elismeri a teljesítményét.
Az eddigi időmérőkön így szerepeltek a csapattársak egymáshoz viszonyítva:
Vettel 10 - 7 Webber
Button 4 - 13 Hamilton
Alonso 16 - 1 Massa
Schumacher 9 - 8 Rosberg
Raikkonen 8 - 9 Grosjean / D'Ambrosio
Di Resta 8 - 9 Hulkenberg
Kobayashi 10 - 7 Perez
Ricciardo 14 - 3 Vergne
Maldonado 15 - 2 Senna
Kovalainen 13 - 4 Petrov
De la Rosa 16 - 1 Karthikeyan
Glock 11 - 5 Pic
Ahogy egész hétvégén, erre most is figyelnie kell a versenyzőknek. A pálya jelenleg 31, a levegő 29 fokos, az idő tovább fog hűlni a következő egy órában, ahogy lassan lemegy a nap. Továbbra is erős szél fúj.
A hétvége eddig alakulását elnézve ez nem is meglepő, pedig Alonso világbajnoki reményei szempontjából kulcsfontosságú ez a hétvége. A csapat láthatólag mindent belead, a hétvégén kétszer is megszegték az éjszakai munkastoppot, ezzel a felét elhasználva az egy évadban rendelkezésre álló négy lehetőségnek.
Grosjean és Kobajasi gurulnak elsőként a pályára, hamarosan követik őket a többiek is.
Miközben Kobajasi az első mért körét futja, Alonso és Button is pályára hajtott már. A Red Bull versenyzői és Hamilton egyelőre a bokszban várakoznak.
1:42.595-tel nyit a Williamsben, jelenleg ez a legjobb idő. Räikkönen megelőzi egy pillanatra, de a venezuelai azonnal visszaveszi a vezetést. Alonso is megkezdte a mért körét.
Sebastian Vettel és Mark Webber továbbra is a Red Bull garázsában várakoznak, miközben Alonso átveszia vezetést 1:42.574-gyel, ez hat tizeddel jobb mint a délelőtti leggyorsabb köre! Button első köre csak a 3. helyre elég.
Első köre felejthetőre sikerült, most azonban abszolút első szektort futott. De megint hibázik, a bukótérből kell visszajönnie. Azt mondták neki a rádión, hogy a 7-es kanyar kijáratánál használjha a KERS-t.
Maldonadóval és Räikkönennel adogatják egymásnak az első helyett, a spanyol legutóbbi ideje 1:42.115.
Legalábbis erre panaszkodik di Resta, pedig a mezőny több mint fele a bokszban tartózkodik.
A harmadik körét sikerül összehoznia, és bő 6 tizedet ver Alonsóra, ezzel átveszi a vezetést. "Fantasztikus kör volt" - dícsérik a rádión. Közben a két Red Bull is kijött a pályára.
Smedley azt javasolja Massának, hogy az ötödik mért körében próbáljon jó időt elérni.
5 perccel a Q1 vége előtt a kieső helyen a három kiscsapat versenyzői és Vergne.
Vettelt arra figyelmeztetik a rádión, hogy nagy lesz a forgalom előtte. A címvédő jelenleg az 5. helyen áll. A csapat szerint ez elég lesz a továbbjutáshoz, de rábízzák, megy-e még egy kört. Közben Webber ideje a 13. helyre volt elég.
Vettel kint maradt, az utolsó előtti kanyarban azonban hibázott, így marad az ötödik helyen.
A Toro Rosso versenyzője nagyon próbálkozik, és megpördül, de folytatni tudja. A csapat arra bíztatja, próbáljon megtenni még egy kört. Közben Rosberg feljött másodiknak.
Így ő esik ki, mögötte Kovalainen, Pic, Petrov, Glock, de la Rosa és Karthikeyan búcsúzik. Kobajasi örülhetett a legjobban Vergne problémájának, a 17. helyen vesztegelve ugyanis nem tudott javítani.
A sportfelügyelők az időmérő után vizsgálják a két versenyzőt, egyelőre nem tudni, milyen incidens miatt.
A Q1-et Hamilton nyerte Rosberg előtt. Mögöttük a sorrend: Webber, Alonso, Massa, Maldonado, Grosjean, Vettel, Räikkönen, Button.
A visszajátszásból látszik, Senna nagy sebességgel érkezett Pérez mögé, aki a gumikat melegítve cikázott előtte.
A Sky Sports-nak arról beszél, hogy a megpördüléssel tönkre tette a gumijait, így nem volt esélye javítani. Nagyon csalódottnak tűnt, egész hétvégén küszködött az autójával. "Fogalmam sincs, mi folyik itt" - mondta.
A lámpa kialvását követő másodpercekben még nincs mozgolódás, aztán di Resta töri meg a csendet.
16 versenyző a pályán, egyedül Hülkenberg maradt a bokszban.
Mindenki a sárga jelzésű lágy keveréken hajtott pályára. Webbert arról tájékoztatják, hogy nincs mögötte forgalom, ami miatt aggódnia kéne.
Előtte néhány pillanatig a két Lotus, majd Webber állt az élen. Alonso közben abszolút első szektort fut. Vettel egy egyéni legjobb kört teljesít, egyelőre nem villant. A visszajátszásból látszik, hogy megint túlzottan ráment a rázókövekre a 12-es kanyarnál, így korrigálnia kellett.
A spanyol feljött a második helyre, a kör végén azonban Webber mögött találta magát, és szokása szerint integetéssel fejezte ki nemtetszését. "Láttuk, láttuk" - mondják neki a csapatrádión."Maradj nyugodt" - tették hozzá. Közben Vettel 3 ezreddel megelőzte.
Bemegy 1:41 alá, és átveszi a vezetést, pedig megérkezett Alonso mögé az utolsó szektorban. Közben Räikkönen arra kéri a csapatot, hogy egy fokot állítsanak az első szárny dőlésszögén.
Ralizva veszi be az egyik kanyart, miközben di Resta is hibázik, ő a célegyenes ráfordító kanyarban fékezi el magát. Még 3 perc van hátra, az első öt helyezett a bokszban: Hamilton, Webber, Vettel, Alonso, Grosjean.
Ahogy Rosberg is. 2 perccel a vége előtt a kieső helyeken Pérez, di Resta, Rosberg, Schumacher, Kobajasi, Senna és Ricciardo.
A McLaren versenyzője sincs teljesen biztonságban, az első szektorban azonban egyéni legjobb időt fut, a középső szektor azonban nem sikerül olyan jól.
Miközben Schumacher marad a 14. helyen. Azt kérdezi, van-e ideje még egy körre, de a csapat tájékoztatja, hogy nincs. Kockás zászló!
Az utolsó pillanatokban keveseknek sikerült javítani, a kiesők így: Hülkenberg, Pérez, di Resta, Schumacher, Senna, Kobajasi és Ricciardo. Button csak a 9. helyen végzett Massa mögött, Maldonado jutott be utolsóként a Q3-ba.
A Q1 után Hamilton a Q2-ben is a leggyorsabbnak bizonyult, Webber pedig ismét Vettel előtt végzett. Persze a címvédő specialitása, hogy a Q3-ban a semmiből előrántson fél másodpercet, ez vajon most is így lesz?
A visszajátszában Alonso kormánykijelzőjén látszik, hogy valójában nem vesztett időt Mark Webber mögött, hiszen az előző szektorban is 4 tized volt az előnye a 10. helyhez képest.
... ahhoz, hogy megkezdhessen még egy mért kört. Így ismét nem jutott be a Q3-ba, míg csapattársa egy 7. legjobb idővel biztosította a helyét az első tíz között.
A Q3 kezdetét veszi, Räikkönen a bokszutca végén várja a zöld lámpát, és azonnal pályára hajt. Közben rásötétedett a mezőnyre, már a reflektorok világítják meg a pályát.
Látszik, hogy mindent kiprésel a Ferrariból. Megelőzi a Lotusokat, Hamilton azonban majdnem egy másodpercet ver rá, közben a Red Bull párosa is beférkőzik közéjük. De Vettel lemaradása is bő fél másodperc Hamiltonhoz képest.
A brazil most hagyta el a garázst, a Ferrari tájékoztatása szerint a többiekkel ellentétben csak egyszer próbálkozik. Rajta kívül csak Maldonado van pályán, ő is hasonló taktikát követ.
Massa köre csak a 6. helyre elég, a visszajátszásból látszik, hogy csúszkált rendesen. Közben az élmenők újra pályára hajtanak.
A Mercedes versenyzője befejezte az időmérő edzést, bukósisak nélkül sétál a bokszutcában.
A venezuelai megkavarhatja az élmezőnyt.
Webber megelőzi Vettelt, aki viszont még nem fejezte be a mért körét.
A spanyol nem tudott javítani, még Button is megelőzte a végén. Vettel pedig nem tudta lenyomni Webbert.
Megtörte a Red Bull sorozatát, és 1:40.630-as körével megnyerte az időmérőt Webber és Vettel előtt. Ezek szerint tegnap nem volt túl optimista, amikor abban reménykedett, hogy legyőzhetik a Red Bullokat. Maldonado meglepetésre megszerezte a negyedik helyet Räikkönen és Button előtt.
Veszélyes kiengedés miatt az időmérő után a sportfelügyelők vizsgálni fogják a két versenyzőt. A visszajátszásból látszik, hgoy nem volt igazán veszélyes az eset.
A versenyző kénytelen volt leparkolni a Red Bullt a pálya korlátja mellett, és most lehajtott fejjel üldögél rajta. A csapat a rádión a fülére szólt, hogy állítsa le az autót, egyelőre nem tudni miért, mindenesetre nem jó jel...
Autóval hozták vissza a mérlegelésre, ahol Webberhez és Hamiltonhoz csatlakozva elindul a sajtótájékoztatóra.
Lewis Hamilton ellentmondást nem tűrően hódította el pályafutásának 25. pole pozícióját az Abu-Dzabi Nagydíjra, a világbajnoki címért küzdő Sebastian Vettel és Fernando Alonso azonban nem zártak sikeres időmérőt a látványos naplementében.
Vettel már a délelőtti szabadedzésen is csupán két mért kört tudott megtenni a Red Bull első fékjeivel kapcsolatos probléma miatt. Ezért a Q1-nek úgy kellett nekivágnia, hogy csak halvány fogalmai voltak az autója viselkedéséről, de fokozatosan felvette a ritmust. Csapattársát, a Yas Marinát eredendően nem kedvelő Mark Webbert azonban sem a Q2-ben, sem a Q3-ban nem tudta legyőzni, így a 3. rajtkockába szorult. A döntő etap elején még ő volt előrébb a tabellán, csakhogy a második mért körében nem tudott javítani az időeredményén, mert elrontotta a pálya utolsó szektorát.
Ám ennél aggasztóbb volt számára, hogy le kellett parkolnia a Red Bullt, amikor az időmérő vége után a garázsba tartott. Később kiderült, hogy a Renault kérte a csapatot: állítsa le az autót. Bár Vettel akkor még azt mondta, "a probléma biztosan nem túl komoly", tévedett, a sportfelügyelők ugyanis négyórányi mérlegelést követően kizárták az időmérőről, mert a Red Bull üzemanyagtankjában az összehasonlító elemzéshez előírt 1 liternél kevesebb benzin maradt. Így végül a rajtrács végéről kellett volna indulnia, ehelyett azonban a bokszutcából fog startolni, mert az autóját kihozták a parc ferméből, hogy megvizsgálják, mi volt vele a baj.
Alonsónak viszont kapóra jött, hogy Vettelt hátrasorolják, hiszen ő csak a 7. rajtkockát kaparintotta meg, miután a Q3-ban nem tudott javítani a Q2-es köridején. Inenn a 6. helyre lép elő. "Ma nem voltunk ütőképesek" - ismerte el. "A saját teljesítményemmel elégedett vagyok. Kihoztuk az autóból a maximumot. A Q1-ben, a Q2-ben és a Q3-ban is 1:41.5-ös eredményt értem el. A tempónk vasárnap általában erősebb, ezért bízom benne, hogy most is gyorsulni fogunk."
Alonso levesébe beleköpött Pastor Maldonado is, aki Szingapúr után ismét az első két rajtsorba kormányozta a Williamst, maga mögé utasítva a végül a Lotus régebbi kipufogójával vezető Kimi Räikkönent. "Ez elég jól sikerült" - mondta a finn. "Az autó egész hétvégén nem tűnt ennyire erősnek. A gumik számomra már az első körtől kezdve remekül működtek." Maldonado pedig figyelmeztette a vb-esélyeseket, hogy nem fog félreállni előlük. "Nekünk csak magunkkal kell foglalkoznunk" - szögezte le. "A pontok borzasztóan fontosak számunkra, úgyhogy mindent bele fogunk adni."
A 6. rajtkockába kerülő Jenson Button 0,660 másodperccel lassabb volt Hamiltonnál, ezért ő már kevésbé nyilatkozott lelkesen az időmérőről. "Hát, ez nem alakult túl jól" - ismerte el. "Az autónk péntektől kezdve nagyszerűen ment, de az időmérőn túl sok időt vesztettem. Ha tudnám, hogy miért, már megoldottuk volna a problémát."
Mivel a Vetteléhez képest 75 pontos hátrányban lévő Hamiltonnak a világbajnoki címre nincs reális esélye, a McLarent irányító Martin Whitmarsh egyértelművé tette, hogy a versenyen a győzelem lesz a célja. "Az első rajtkockából mindig gyönyörű a kilátás. Ezt muszáj értékelni, mert a Forma-1-ben ritkán adódik rá lehetőség" - mondta a jövőre a Mercedeshez átigazoló Hamilton, aki idei 6. pole-jával ismét átvette az év edzésmenője címét Vetteltől. "Az autónk egész hétvégén csodálatosan ment itt, pedig a múlt hétvége óta nem változtattunk rajta, tehát valószínűleg a pálya fekszik neki."
Nico Rosberg csak egyszer próbálkozott a Q3-ban, mégis megelőzte Felipe Massát és Romain Grosjeant. A Mercedes másik versenyzője, Michael Schumacher erejéből viszont csupán a 14. helyre futotta, mert a Q2 végén tévesen hitte, hogy maradt ideje teljesíteni még egy kört. Bár a mérnöke ezért elnézést kért tőle a rádión, a német azt felelte, ő hibázott, mert összezavarodott a KERS beállításaival való babrálás közben.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!