Vettel a Ferrarik előtt nyitott az élen Ausztráliában
2013. március 15. 02:21
Események
![Forma-1, Red Bull, Sebastian Vettel, Ausztrál Nagydíj](https://cdn.origo.hu/2024/02/rNHUiiXhHXQCeQGSM8BnrDHy7lNYnrbFweaG4NTdPyE/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzgxNjBkZjA1NzQ2NzQxMzg4NGU5Y2RmMjlkNTM5OTIy.webp)
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Ausztrál Nagydíj első szabadedzéséről élőben készített tudósításunkban! Három és fél hónapnyi szünet után ma megkezdődik a 2013-as idény, amely az előszezoni tesztek alapján hasonlóan izgalmasnak ígérkezik, mint a tavalyi. Az idei tesztekből a szokásosnál is nehezebb volt komolyabb következtetéseket levonni, kiszámíthatatlan, hogyan alakul az erősorrend az első hétvégén.
Azonban egyre melegebb lesz, később napsütésre is lehet számítani, a hőmérséklet akár a 26 fokot is elérheti. Eső ma nem várható, szombaton azonban megnő a csapadék esélye.
Ez azért lehet érdekes, mert több csapat - köztük a Red Bull, a Lotus és a Mercedes - ki sem próbálta a szuperlágy abroncsokat a teszteken. A Pirelli az idei szezonra változtatott a gumikon, és a tavalyihoz hasonló, izgalmas idénykezdetet ígértek.
Daniel Ricciardo az első, aki a 2013-as szezonban kigördült a pályára, őt Romain Grosjean követi, hogy megtegye szokásos ellenőrző körét.
A Ferrarit Massa vitte először pályára, a két McLaren pedig egymást követve hajtott ki a bokszból. A McLaren sokak szerint gyengébb lett Lewis Hamilton távozásával, Button és Pérez azonban fogadkozik, hogy idén is a világbajnoki címért fognak küzdeni.
A Twitteren közölték, hogy az első edzésen szokás szerint aerodinamikai tesztet fognak végezni, elsősorban az új első szárnyra koncentrálnak. A csapatok folyamatosan fejlesztik autóikat, szinte minden istállónál várhatóak újítások a legutóbbi teszthez képest.
A Sauber a teszteken meggyőző teljesítményt nyújtott, sokak szerint meglepetést okozhatnak az első futamon. A csapat új igazolása, Nico Hülkenberg azonban állítja, még nem lehet megállapítani, mennyire lesznek erősek.
Ő az egyetlen, aki még az ellenőrző körét sem teljesítette. Mért kört még senki sem futott, szokás szerint lassan indul be az első szabadedzés.
A két autóra különböző oldaldobozt szereltek az első edzésre, mert egyelőre nem tudják, melyik kipufogó-elrendezés a hatékonyabb.
Már több installációs kört is megtett, a szerelők most egy másik első szárnyat szerelnek fel az autójára. Alonso továbbra is a bokszban várakozik, a szerelői dolgoznak az autóján, most szerelték vissza az oldaldobozt.
Rádión közli a csapatával, hogy a Caterham jobbra húz az egyenesekben és fékezés közben is.
A mezőnyből utolsóként a spanyol is teljesítette ellenőrző körét, majd rögtön visszatért a bokszba. Az első mért körre még mindig várni kell.
Erre panaszkodnak a versenyzők a csapatrádión. A hétvége során vélhetően folyamatosan javulni fog a pálya állapota, Melbourne-ben ráadásul a sok betétfutam is segíthet ebben.
A 2013-as idény első mért köre 1:36.089. A tavalyi első szabadedzésen Button 1:27.560-as idővel volt a leggyorsabb, a pole pozíciót pedig Hamilton szerezte meg 1:26.800-ás idővel.
Már Vergne-nek, Bianchinak és Chiltonnak is van mért köre. Ricciardo közben 1:31.636-ra javított.
Vergne 1:31.267-tel rövid időre átvette a vezetést, Ricciardo azonban visszavágott, már 1:30.969 a legjobb idő.
Pic, Van der Garde és Bottas is feliratkozott az eredménylistára. Közben Vergne ismét átvette a vezetést, 1:30.947-tel.
A finn első mért körében rögtön az élre állt, 1.29.029-et futott, miután a célegyenesben megelőzte Gutiérrezt. Maldonado első próbálkozása a 4. helyre volt elég.
1:28.095 az új szintidő. Hülkenberg másfél másodperces lemaradással követi a finnt.
A visszatérő német 1:29.456-os idővel jött fel Räikkönen és Hülkenberg mögé. A finn közben tovább javított, már 1:27.877a legjobb ideje.
Most szinte mindenki a pályán van, már húsz versenyző futott mért kört. Alonso 1:24.547-es idővel állt az élre, őt Hamilton követi, ideje 1:27.759.
Nagy az aktivitás a pályán, gyorsan javulnak a köridők. Vettel második mért körében 2 tizeddel megelőzi Alonsót, 1:27.320-as kört fut.
A célegyenes végén, de folytatni tudta a körözést. Pérez az 5-ös kanyar kijáratát vette túl szélesre.
De már így is gyorsabbak a köridők, mint a tavalyi első szabadedzésen. További gyorsulás várható, ahogy folyamatosan javul a pálya állapota.
A brazil rövid időre átvette a vezetést 1:27.289-es idejével, de nem sokáig maradhatott az élen: Vettel 1:27.211-es idővel vágott vissza.
Ezt versenymérnöke, Rob Smedley is megerősíti, majd még egy kör megtételére kéri Massát, akinek figyelnie kell, hogy ne zavarja az előtte autózó Alonsót.
Vettel vezet a két Ferrari előtt, őket Hamilton és Webber követi. A 6. helyen álló Räikkönen lemaradása majdnem 7 tized.
Rádión közlik vele, hogy az edzésből hátralévő rövid idő alatt már csak annyit tud tenni, hogy előretolja a fékerő-elosztást. Érdekes információ, hogy miután a Marussia abroncsai az ötödik körben elérték a maximum hőmérsékletüket, a következő három körben nem melegedtek tovább.
Az 5-ös kanyarban. Hatalmas porfelhőt hagyott maga mögött, de folytatni tudta a körözést. A 14. helyen áll, csapattársa, Bottas előtt.
Maldonadóhoz hasonlóan az 5-ös kanyarban. A koszos gumikon nehezen tudta bevenni a 6-os kanyart, de utána gond nélkül befejezte a körét. Komolyabb incidensben még senkinek nem volt része.
Rádión közli a csapatával, hogy a kerekek nagyon rázkódnak. Még három perc van hátra az első edzésből.
A 6-os kanyarban vesztette el uralmát az autója felett, pedig pont előtte figyelmeztették, hogy azon a helyen poros a pálya. Kicsúszott a kavicságyba, de vissza tudott térni a pályára.
Az elmúlt három év világbajnoka, Sebastian Vettel nyitotta az élen a 2013-as idényt. Massa azonban szorosan mögötte végzett, csupán 78 ezred a lemaradása. Őket Alonso, Hamilton és Webber követi, Räikkönen lett a 7. A második edzés magyar idő szerint fél 7-kor kezdődik.
Nem született nagy meglepetés a 2013-as idény első szabadedzésén Melbourne-ben, bár a szoros időeredmények miatt továbbra sem lehet komolyabb következtetéseket levonni. A címvédő Sebastian Vettel kezdett a legjobban, de a Ferrari és a Mercedes is megmutatta, hogy számolni kell velük Ausztráliában.
Az eleinte felhős, de egyre melegebb időben rendezett gyakorláson sokáig nem történt érdemi esemény, az első mért körre több mint fél órát kellett várni. Eleinte Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne váltogatta egymást az élen a Toro Rossóval, majd Kimi Räikkönen javított egymás után többször a legjobb köridőn. Alonso néhány perccel később 1:27.759-es idővel állt az élre, de nem sokáig élvezhette az első helyet, Vettel a második mért körében 2 tizeddel gyorsabb volt nála. A német később tovább javított, végül 1:27.211-es idővel zárt az élen.
A Red Bull mellett a Ferrari nyújtotta a legmeggyőzőbb teljesítményt, közülük is Felipe Massa kezdett erősebben. A brazil csupán 78 ezreddel végzett Vettel mögött, Alonsót pedig 2,5 tizeddel előzte meg. A Mercedes az előszezoni tesztekhez hasonlóan Melbourne-ben is biztató formát mutatott, Lewis Hamilton 5 ezredes lemaradással végzett Alonso mögött a negyedik helyen. Az ötödik helyre Mark Webber fért be a Red Bull-lal, csapattársához képest majdnem fél másodperces hátránnyal.
Egyelőre a Lotusnál sincs különösebb ok az aggodalomra, Räikkönen 6 tizedes lemaradással a hatodik, Grosjean pedig a tizedik helyen végzett. A téli teszteken bizonytalan formát mutató McLaren valódi képességeit nehéz megjósolni, az első edzésen csak a kilencedik, illetve a 11. legjobb köridőt érték el. Az egyéves kényszerpihenő után visszatérő Adrian Sutil jól kezdett, a 8. helyet szerezte meg a Force Indiával, több mint 4 tizeddel megelőzve Paul di Restát. A teszteken erősnek tűnő Sauberek a Williamshez hasonlóan csak a mezőny második felében végeztek. A Marussia viszont gyorsabbnak tűnik a Caterhamnél, Jules Bianchi egy másodperccel jobb kört futott, mint Charles Pic.
Az edzés néhány kisebb hibától eltekintve simán zajlott, csupán di Resta csúszott ki a kavicságyba a gyakorlás utolsó perceiben, de ő is vissza tudta kormányozni az autóját a pályára. Egyébként mindenki a közepes gumikon futotta meg legjobb köridejét, délután azonban valószínűleg előrekerülnek a szuperlágy abroncsok is.