Hamiltont feleslegesen kiküldték az esőbe, kicsúszott
2015. június 05. 19:47
Lewis Hamilton maradt a leggyorsabb a Kanadai Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén is, amelyet azonban kínos módon, a gumifalban fejezett be, miután a Mercedes Monaco után megint feleslegesen kockáztatott, és kiküldte a versenyzőit a vizes pályára, amikor pedig senki más nem merészkedett ki a bokszból.
Ráadásul nem is rendes esőgumikon, hanem intermediate-eken. A céljuk csak a kuplung fogáspontjának bekalibrálása volt a bokszkijáratnál végrehajtott próbarajt során, nem is akartak gyorsan menni, Hamilton azonban a hajtűkanyar féktávján felúszott a víztükörre, és az autója onnantól nyílegyenesen, irányíthatatlanul sodródott a gumifal felé. A sebesség szerencsére nem volt nagy, így a Mercedesnek csak az első szárnya rongálódott meg a becsapódástól, bár a hátulja a mentés közben enyhén a daruskocsinak koccant.
Csak az edzés első 35 percében volt száraz a pálya, a csapatok azonban Monacóval ellentétben most hajszálpontos előrejelzést kaptak erről. Így mindenki ki tudta próbálni a szuperlágy gumikat, sőt a legtöbben sietve lebonyolítottak egy hosszabb etapot is. Ezek során az új motort bevető Ferrari volt a leggyorsabb – különösen Kimi Räikkönen, aki a többséggel ellentétben a lágy (azaz a keményebb) keverékű gumikat használta a versenyszimulációjához. Ezúttal a végsebességük is a Ferrariknak volt a legnagyobb.
A 2. helyen végző Sebastian Vettel mindössze 6 ezreddel előzte meg a csapattársát. Mindketten azonnal a szuperlágy Pirelliken hajtottak ki a pályára, amikor megkezdődött az edzés, s bár a Mercedesek kicsit később kapták meg a gyorsabb gumikat, Nico Rosbergnek nem sikerült maga mögé utasítania a Ferrarikat.
A délelőtthöz hasonlóan ismét gyors volt a Lotus is: Pastor Maldonado az 5., Romain Grosjean pedig a 7. lett. Valtteri Bottast fogták közre a tabellán, és eddig úgy tűnik, a Williams a monacói blama után, ahogy az várható volt, magára talált.
Az első 35 perc leglátványosabb epizódja Nico Hülkenberghez fűződik, akinek a Force Indiáján annak ellenére szétszakadt a bal hátsó gumi, hogy nem ment neki vele semminek. Miután az eső eleredt, a két Mercedesen kívül egyetlen autó sem merészkedett ki a pályára, úgyhogy az edzés fennmaradó, csaknem egy órája lényegében eseménytelenül telt el.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Kanadai Nagydíj második szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! A 6 órás időeltolódás miatt Montrealban még csak most lesz délután 2. Délelőtt felhős, de száraz volt az idő, a csapatok azonban tartottak az esőtől, amelyre 20 százalék körüli volt az esély. Most is hasonlóak a körülmények.
Mégpedig nem is akármekkora előnnyel: Lewis Hamilton 1,5 másodpercet vert a legközelebbi ellenfelükre, aki ezúttal Romain Grosjean volt a Lotusszal. A Mercedes-motoros autóknak értelemszerűen fekszik a start/stop-jellegű Circuit Gilles Villeneuve. A Ferrari új motort hozott Kanadába, amit már ki is próbáltak, de biztonsági okokból valószínűleg még nem hajtották meg teljesen. A Mercedes előnye egyébként akkora volt, hogy a különbség az 1. és a 3. helyezett között nagyobb volt, mint a 3. és a 18. helyezett között!
Egy kis ízelítő abból, hogy mi kell azokhoz a különeges képekhez. A 600 mm-es objektív nem pehelysúlyú, ez simán felér egy hátizsákos túrával a hegyekbe...
A levegő ugyanúgy 21, az aszfalt 31 fokos, mint az első edzés végén, viszont 70 százalék az eső valószínűsége. Ha elered, Monaco után zsinórban másodszor tehet keresztbe a csapatoknak az első edzésnap délutánján. Lehet, hogy emiatt már korán be fogják vetni a szuperlágy gumikat.
A javaslat, melynek révén 5-6 másodperccel gyorsabbá akarták tenni az autókat, máris elbukott. Igen, drága és veszélyes is, de nagyobb akadály volt, hogy egy tanulmány szerint csökkentette volna az előzések számát. A 2016-os gumiszabályok is komoly fejtörést okoznak a csapatoknak.
És a két Ferrari meg a két Force India meglepetésre máris a szuperlágy gumikon hajtott ki a pályára! Vettel ment ki először, de Ricciardón és Grosjeanon kívül mindenki a pályán van.
Miközben sötét fellegek gyülekeznek Montreal felett, a Ferrari finn versenyzője 1:17.793-as körrel indít, ami elsőre nem is rossz. Ilyen hidegben kell pár kör a szuperlágy gumiknak is, hogy elérjék az üzemi hőfokot. Már 11-en tettek meg mért kört.
A második körét 1:16.534 alatt teljesíti - ez már csak 4 tizedre van attól az 1:16.118-tól, amellyel Hamilton tavaly nyerte ezt az edzést. Rosberg egyelőre 7 tizedes lemaradással áll a 2. helyen.
Morózusan jegyzi meg a rádióban, hogy ezzel a gumiszettel rázkódik az autója. Közben Räikkönen 0,152 mp-re megközelítette Vettelt. A 4. helyen, Rosberg mögött, Bottas áll. Már csak Ricciardo nem iratkozott fel a tabellára.
Az első két szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, az utolsóban viszont nem javított. Most 1:16.304 a legjobbja, mögötte Räikkönen, Rosberg és a két Force India van.
Az utolsó sikánhoz közeledve a Mercedes pont a kanyar bejáratánál érte utol a Lotust. Hamilton azt hitte, Grosjean el fogja engedni, ehelyett azonban ráhúzta az autóját az ívre, így a britnek nagy fékezéssel kellett kikerülnie az autóját. Közben Rosberg is a szuperlágy gumikra váltott, és egyelőre a 2. Vettel mögött.
Helyi idő szerint 14.35-kor egészen pontosan. Míg Vettel már visszatért a bokszba, Räikkönen ment 2 plusz kört, és a legutóbbiban 6 ezredre megközelítette a csapattársát. De most Rosberg is gyorsul...
És 0,136 másodperces hátránnyal érdekes módon maradt a 3. helyen, a két Ferrari mögött a szuperlágy gumikkal. Hülkenberg bal hátsó gumija szétszakadt, az oldalfala darabokban van. "Nem mentem neki semminek, csak defektet kaptam" - állítja a rádión.
Kalandos edzése van! A Mercedes megpattant az utolsó sikán bal oldalán lévő betonhurkákon, aztán keményen landolt a Bajnokok Fala előtt. Hamilton most próbálkozik a szuperlágy Pirellikkel. Hülkenberg gumija így szakadt szét:
1:15.988-as kört fut, amivel 0,316 mp-t ver az eddig vezető Vettelre. Az első négy helyen a Mercedesek és a Ferrarik vannak, az 5. helyezett Kvjat hátránya már 1,1 másodperc Hamiltonhoz képest.
18 perc után így állunk: Hamilton, Vettel, Räikkönen, Rosberg, Bottas, Kvjat, Ricciardo, Grosjean, Ericsson, Hülkenberg, Massa, Pérez, Maldonado, Alonso. Ha minden igaz, valamennyien a szuperlágy gumikkal érték el az eredményüket - esetleg csak Maldonado nem.
Már tíz perc múlva, azaz 14.20-kor várják az esőt. Ez rövid idő egy versenyszimulációhoz, de azért Vettelt a szuperlágy, Räikkönent pedig a lágy keverékű gumikon küldték ki a pályára. Grosjean megelőzte Kvjatot a 6. helyen.
Hát, ezek a felhők nem sok jót ígérnek. Räikkönennek a rádión azt mondták, a 7/8-as kanyar környékén fog először lecsapni az eső. Meglátjuk!
Feltornázta magát az 5. helyre, 0,767 mp-vel Hamilton mögé. A Lotus elég erősnek tűnik ezen a pályán. A Force India közben a Sky szerint egyértelműen a Pirellit okolja Hülkenberg csúnya defektjéért.
"Jelenleg gyorsabban tudok menni Rosbergnél, le kell maradnom tőle" - értesíti a Ferrarit. A legutóbbi körét 1:18.321 alatt teljesítette, míg a Mercedes versenyzője a sajátját 1:19.560 alatt. Mindkettejük autóján a szuperlágy Pirellik vannak.
Mármint a tabellán: 1:16.600-ra javított, így már csak 0,16 mp-re van a lassabbik Mercedestől az 5. helyen. Jelenleg Räikkönen és Hülkenberg használja a lágy Pirelliket, a többiek a szuperlágyon köröznek. Mostanra várták az esőt...
Pillanatnyilag ő diktálja a legjobb tempót: a keményebb gumikon is gyorsabb a pályán, mint Vettel és a két Mercedes a szuperlágyon. Persze az üzemanyagszintekről fogalmunk sincs.
Miután a szuperlágy szettje a defekt miatt tönkrement, most a lággyal kell köröznie, és ezzel érdekes módon jobb időt ment, megelőzte Ericssont. A 11. helyen áll. Továbbra is kitartóan Räikkönen szórja a leggyorsabb köröket.
A szuperlágy után a lágy Pirellikre váltott. A csapatok kétségbeesetten próbálják kihasználni az eső eleredéséig hátralévő perceket.
Bizony, egyre erősebben. A lelátókon előkerültek az esernyők. Hát, ez a 14.35 elég pontos prognózis volt!
A Red Bull jobb hátulján dolgoznak, az orosz versenyző ki is szállt az autójából, és elhagyta a garázst. A pálya is kiürült: az eső elől mindenki bemenekül a garázsba. Vajon sokáig fog esni?
Ez már valószínűleg nem is fog változni:
Egy kis olvasnivaló, amíg esik: a finn visszautasította a házi feladatot, amit Maurizio Arrivabene akart rásózni.
Mivel vasárnapra a jelenlegihez hasonló hőmérsékleti viszonyokat, és felhős, de száraz időt várnak, a csapatoknak éppúgy nincs értelme kockáztatniuk, mint a múltkor Monacóban. Itt a sok egyenes miatt kis leszorítóerőre vannak beállítva az autók, és a szezon legkeményebb féktávjain könnyű hibázni, ha csúszik az aszfalt.
Nocsak: a két Mercedes kihajtott a pályára, mégpedig szoros kötelékben. Mindkettőn az intermediate gumik vannak, a hálás közönség ujjongva tapsol, hogy valaki megerőlteti magát értük. Bizarr! Az aszfalt annyira vizes, hogy simán rendes esőgumikra lehetne szükség.
Ezért érdemes volt: a hajtú féktávján egyszerűen felúszott a vízre, és szembe nekicsúszott a gumifalnak. A Mercedes nem tört össze vészesen, de az első szárny biztos nem maradt sértetetlen. Rosberg épségben visszatért a bokszba.
Miért küldték ki egyáltalán az esőbe az autóikat, és miért intereken? Ez teljesen felesleges volt. Hamiltonnak mázlija van, hogy ezzel most nem vesztett sokat, hiszen mások sem tudnak kimenni a pályára. Piros zászló van egyébként.
Vajon ez már a motorfejlesztés vagy csak az alacsonyabb üzemanyagszint eredménye? Érdekes lista:
Szegény embert az ág is húzza: az autó a daruskocsinak koccant, amikor az elkezdte kivontatni. A Mercedes állítólag adatgyűjtési céllal küldte ki a pályára a versenyzőit.
A Lotus szerint annyira hevesen zuhog, hogy már valószínűleg senki nem tud majd kimenni a pályára, bár néhány perccel ezelőtt újra megnyitották. Ezen a képen jól látszanak a körülmények:
A Saubernél nem is tagadják, hogy az irodában bújkálnak az eső elől. Mit is tehetnének?
A csapatoknak hiányozni fognak a rendes versenyszimulációk. Bár mindent megtettek, hogy kihozzák a maximumot a rendelkezésükre álló rövid időből az eső előtt, ez így sem volt az igazi. Verstappen megtett ugyan egy 17, Sainz egy 16, Alonso pedig egy 14 körös etapot, de nem biztos, hogy ezek reprezentatívak voltak. Az élmezőnyből Vettel 12, Räikkönen 11, Hamilton 10, Rosberg pedig 9 kört töltött a pályán egyhuzamban.
Érdekes ötlet, de az eső nem csillapodik. Merhi már pólóra vetkőzve, kedélyesen cseveg a mérnökeivel a garázsban, és a monitorokat tanulmányozzák. A Mercedes fejesei még mindig a bokszutcai irányítóközpont pár négyetméterén szoronganak.
A Formula1.com készített egy lebilincselő összefoglalót a végzetes kerékcsere előtti és utáni teljes rádióforgalommal, amelyből kiderül, hogy a csapat kétszer is meggondolta magát a kiállással kapcsolatban, de Hamilton erősködött, hogy új gumikat akar. Mindenképpen érdemes végignézni!
Nem, mintha változott volna az eső eleredése óta, de így állunk: Hamilton, Vettel, Räikkönen, Rosberg, Maldonado, Bottas, Grosjean, Massa, Kvjat, Ricciardo, Hülkenberg, Ericsson, Sainz, Pérez, Alonso, Verstappen, Nasr, Button, Merhi, Stevens.
Toto Wolff azt mondja, azért küldték ki a pályára mindkét autójukat, hogy bekalibrálják a kuplungot. Bár Hamilton állítólag olyan dühös volt, hogy távozás közben félretolta a Sky operatőrét, Wolff szerint nem történt különösebb dráma, és az autója sem sérült meg komolyabban. Hozzátette, hogy azért választották az intermediate gumikat, mert akkor még nem esett olyan hevesen, mint amikor Rosberg és Hamilton kihajtott a pályára végül.
Köszönjük a figyelmet! Az utolsó 55 perc csak Hamilton felesleges kicsúszásától lett izgalmas kicsit, de ez van. Mindjárt jelentkezünk az összefoglalóval is. Szép estét!