Rosberg az élen, Hamilton a Ferrariktól is kikapott
2015. július 03. 14:50
A délelőtti után Nico Rosberg uralta a Brit Nagydíj péntek délutáni szabadedzését is, amelyen a hazai közönsége előtt versenyző Lewis Hamiltont még a Ferrarik is megelőzték.
Az idő szokatlanul kellemes maradt Silverstone-ban: a tréning szép napsütésben, 46 fokos aszfalton kezdődött el, ami a gumiknak a jelek szerint már túl forró volt, mert a keményebb keverékűeken szinte senki nem tudott javítani a korábbi eredményén. A kivétel Danyiil Kvjat volt, aki a mezőnyből egyedüliként futotta a legjobb körét a kemény Pirelliken, és az időmérő-szimulációk előtt a meglepően jó 2. helyen állt, alig 0,132 másodpercre Hamiltontól.
Ekkor Rosberg még az első három között sem volt, a lágyabb – azaz közepes keverékű – gumikon viszont annak ellenére az élre ugrott, hogy a pálya utolsó szektorát nem teljesítette makulátlanul. Hamilton így is csaknem fél másodperccel lemaradt tőle, és annyira nem találta az összhangot Mercedesével, hogy a beállításokkal kísérletezve versenyszimulációt is csak tessék-lássék teljesített.
A Ferrarik szintén viszonylag kevés kört tettek meg, de a 2-3. helyet azért meg tudták kaparintani. Kimi Räikkönennek, aki állítólag már az állásáért küzd, a többséggel ellentétben sikerült két gyors kört kisajtolnia a lágyabb gumikból, és 0,347 másodperccel Rosberg mögé kormányozta Ferrariját, kereken 2 századmásodpercet verve Sebastian Vettelre.
A Red Bullok a gyors kanyarokkal tűzdelt pályán magabiztosan foglalták el az 5-6. helyet, de Kvjat úgy is gyorsabb volt Daniel Ricciardónál, hogy a kemény Pirelliken futotta a legjobbját. A Toro Rossókat Nico Hülkenberg osztotta ketté az új Force Indiával, míg a Williamsek pénteki szokásukhoz híven egyelőre nem villogtak igazán.
Az edzést piros zászlóval kétszer is meg kellett szakítani: először Romain Grosjean, majd később Roberto Merhi ragadt a Luffield kanyar kavicságyába, habár a Manor versenyzője végül vissza tudott tolatni a pályára. Ugyanitt csúszott ki Fernando Alonso is, akinek azonban sikerült átvágnia a bukótéren, hogy folytathassa a körözést az élmenőket továbbra sem zavaró McLarennel.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép napot! Silverstone-ban az van: a nap szépen süt, a levegő 20, az aszfalt 39 fokos. A csapatok nemsokára folytatják a munkát a szezon egyik leggyorsabb - és legrégebbi - pályáján.
A délelőttöt annak ellenére is a Mercedes uralta, hogy nem volt sima napjuk. Lewis Hamilton megpördült, Nico Rosberg sebességváltóját pedig hidraulikai problémák miatt ki kellett cserélni - igaz, végül így is ő érte el a legjobb időt, 1,2 másodpercet verve egy évvel ezelőtti legjobbjára. A Toro Rosso meglepően erősen kezdett.
Azért, mert Rosberg lerobbant autóját ponyvával letakarták az első szárnyát és a diffúzorát, mután visszaszállították a bokszba a tréleren, pedig a Sportszabályzat 27.4-es cikkelye szerint ezt csak fizikai sérülés esetén lehetne megtenni.
A címvédőt nemrég kritizálták, amiért ahelyett, hogy Rosberghez hasonlóan részt vett volna spielbergi teszten az Osztrák Nagydíjon elszenvedett veresége után, inkább Pharrell Williamsszel lógott Monacóban. Most viszont azt állította, nem ezért utazott haza, hanem azért, mert orvosi vizsgálatokon kellett résztvennie.
A Belga Nagydíjtól tovább korlátozzák a versenyzőknek a rádión adható információkat, és a rajtot is kevéssé automatizálttá teszik. Jövőre jöhetnek a hangosabb motor, a magasabb fogyasztás, aztán 2017-től az "agresszívebb" külsejű autók. Minderről bővebben itt írtunk.
Egyelőre azonban senki nem hajtott ki a pályára. Eső nem várható ma.
A Sauber Ferrari-motorja töri meg a csendet. Silverstone-t egyébként más európai pályákkal ellentétben nem érinti a Forma-1 népszerűségének csökkenése: vasárnap telt ház lesz, mind a 140 ezer jegyet eladták a versenyre.
1:43.551-gyel Ericsson iratkozott fel elsőként a tabellára, de már 13 autó van a pályán. A svéden kívül egyelőre csak Räikkönennek van mért köre.
"Újra rosszak a felváltások" - jelenti a rádión. A délelőtti váltócseréje után is erre panaszkodott. Közben Sainz 1:36.523-mal átvette a vezetést, mögötte Pérez és Hülkenberg van.
1:35.055-tel az élre állt, 0,458 másodpercet verve Rosbergre. Már 12-en tettek meg mért kört, csak a két Red Bull és Button nem járt a pályán. Ő most is a paddockban sétálgat, úgyhogy egyelőre valószínűleg nem is fog...
1,394 mp-vel Hamilton mögé. Majdnem összeütközött Massával, aki az egyik jobbos bejáratánál besokallt, és lecsúszott az ívről.
Az első negyedóra után így állunk: Hamilton, Rosberg, Hülkenberg, Vettel, Sainz, Verstappen, Räikkönen, Pérez, Maldonado, Bottas, Alonso, Grosjean.
Mostanában nem volt elégedett a rajtjaival, és Ausztriában emiatt vesztette el az 1. helyét is, úgyhogy erre minden oka megvan. A Mercedes a szezon első versenyei után visszatért a tavalyi feszítőrugóra a kuplungban, de ezt Hamilton most visszacserélte az ideire, míg Rosberg maradt a réginél. Kuplungból mindketten az ideit használják.
Grosjean kicsúszott a Luffieldnél, és elásta magát a kavicságyban a Lotusszal. "Elnézést" - mondja a rádión, de hozzáteszi, hogy gond lehetett a fékjével, mert "kiszámíthatatlanul" viselkedett.
Egyelőre senki nem tért vissza a pályára. Amely egyébként Nasr mérnöke szerint rosszabb állapotban lehet a délelőttinél, mert nem igazán javítanak az akkori eredményükön. Sokkal melegebb van: az aszfalt 46 fokos.
Az a három versenyző hajtott ki rá elsőként, aki még egyáltalán nem volt kint eddig: Ricciardo, Kvjat és Button. Az ausztrált emlékeztetik, hogy elöl új fékjei vannak.
Alig 0,132 mp-vel Hamiltontól lemaradva teljesíti a délutáni első mért körét. Ricciardo egyelőre a 6. helyen áll. Mindketten a kemény keverékű gumikat használták - akárcsak eddig mindenki.
Ő is a Luffieldnél sokallt be, de neki sikerült kikeverednie valahogy a kavicságyból. Viszont a McLaren jó poros lett... Alonso 2,6 másodperces hátránnyal a 14. helyen áll.
A pálya második szektorában abszolút legjobb részidőt ért el. Lehet, hogy megint kezd gyorsulni a pálya? Most négyen vannak kint, köztük Räikkönen.
Súlyosabb büntetést nem kaptak amiatt, hogy letakarták Rosberg lerobbant autóját délelőtt.
Rosbrerg, Vettel és a Toro Rossók próbálkoznak időmérő-szimulációkkal elsőként...
Az első két szektorban abszolút legjobb részidőt ért el a lágyabb keveréken, 1:34.155-re javítva az idejét. Vettel csak 0,367 mp-vel maradt le tőle, ezzel a 2. helyr tornázta fel magát. Most Hamiltonon a sor...
Ő is megtette az első körét a közepes Pirelliken, de 0,466 mp-vel kikapott Rosbergtől, és Vettelt sem tudta megelőzni. Verstappen és Sainz az 5-6. helyre kapaszkodott fel, ám érdekes módon nem voltak olyan gyorsak a lágyabb gumikon, mint Kvjat a keményebbeken.
Ő másokkal ellentétben később is tudott javítani a közepes gumikkal, így már a 7. helyen áll. A 10. Bottastól mindössze 36 ezredmásodperc választja el! Ennyi fed le négy autót.
Rosberg, Vettel, Hamilton, Kvjat, Verstappen, Sainz, Massa, Maldonado, Hülkenberg, Bottas, Ricciardo, Räikkönen. De Kvjat és Räikkönen még a kemény gumikon érte el a legjobb idejét. Az orosz most fog próbálkozni a közepesekkel.
A Sky szerint érdekes módon csak a bal első futómű feszességén. Majdnem fél másodperc a hátránya Rosberghez képest, ez nyilván túl sok.
Hm, csak a pálya elején ért el jobb részidőt a közepes gumikon, mint a keményeken. Ricciardo még nem ment időmérő-szimulációt.
Abszolút legjobb első szektort fut a közepes gumikkal, de a következő kettőben lassabb Vettelnél, így az ideje csak az 5. helyre jó. Majdnem 6 tizeddel maradt el a csapattársától.
Egyelőre nem értik, mi a probléma, de azt mondták neki, hűtse le az autóját, és maradjon kint a pályán. Másokhoz hasonlóan ő is megkezdte a hosszabb etapját.
Ő javít a következő körében, mégpedig 1:34.502-re - kereken 2 századdal utasította maga mögé Vettelt. 3 tized a hátrányuk Rosberghez képest.
Miután végre mindenki megtette a köreit a lágyabb gumikkal: Rosberg, Räikkönen, Vettel, Hamilton, Kvjat, Ricciardo, Verstappen, Hülkenberg, Sainz, Massa, Maldonado, Bottas, Pérez, Alonso.
Így javítottak a versenyzők a kemény gumikról a közepesekre váltva:
HAM 1:34.877 => 1:34.621
ROS 1:35.229 => 1:34.155
VET 1:36.012 => 1:34.522
RAI 1:36.475 => 1:35.095 => 1:34.502
SAI 1:36.460 => 1:35.878
VES 1:36.469 => 1:35.300
RIC 1:36.200 => 1:35.153
MAS 1:37.159 => 1:36.441 => 1:36.147
BOT 1:37.030 => 1:36.183
HÜL 1:36.171 => 1:35.387
PER 1:36.595 => 1:36.351
A különbség tehát 0,8-1,1 mp lehet a keverékek között.
Legalábbis erre utal, hogy az előző körben ő volt a leggyorsabb a pályán: senki más nem tudott 1:39 alá menni. Mindkét Mercedes a közepes keveréken teljesíti a hosszú etapját jelenleg.
Még sem Räikkönen, sem Vettel nem vágott neki rendesen a versenyszimulációjának. Talán most! Arrivabene a legutóbb, Spielbergben azt javasolta, hogy péntek délutánonként gyakoroljanak az eddiginél magasabb üzemanyagszinttel.
"Nem tudok ennél gyorsabban menni, az autó teljesen össze-vissza viselkedik" - panaszkodik a rádión, és tényleg: Vettel simán kikerüli a pályán a Mercedest. Hamilton be is jön a garázsba.
Eddig Massa ment a kemény, és Bottas a közepes gumikon, de most mindketten kiálltak a bokszba, és a másik keverékre váltottak. Közben Merhi kicsúszott, és a pálya szélén ragadt.
Hülye helyzet: Merhi miatt szakították meg az edzést, de neki közben sikerült rükvercbe tennie az autóját, és visszatolatott a pályára.
Ez az egész csak arra volt jó, hogy mindenkinek meg kelljen szakítania az etapját... Egyelőre senki nem tért vissza a pályára. Még szűk negyedóra van hátra.
16 autó van a pályán. Alonsóé nem tartozik közéjük: ő már jópár perce a McLaren garázsában üldögél. Valószínűleg csak a kilométerekkel spórolnak a régi hajtáslánc-elemek miatt, ahogy beharangozták. Hamilton sincs kint, az ő autóját feltehetően átállítják éppen.
Ugyanis most hirtelen szinte mindenki 1:38-as időkkel rukkolt elő. Verstappen is közepes gumikra váltott a keményekről, Sainz pedig fordítva, és most Rosberg is a keményeken van kint. Megjelent Hamilton is végre, ő a közepes Pirelliken.
Hát, 2 és fél perccel a leintés előtt itt az ideje... Most épp Verstappen a leggyorsabb.
A versenyzők még befejezik az utolsó köreiket. Rosberg, Räikkönen, Vettel és Hamilton végzett az első négy helyen. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredményekkel és az összefoglalóval, aztán este a részletes elemzéssel is.