Hamilton már a rajtnál elintézte Rosberget Szuzukában
2015. szeptember 27. 06:48
Lewis Hamilton a Japánban aratott győzelmével öt futammal a szezon vége előtt 48 pontra növelte előnyét Nico Rosberggel szemben a tabellán. A brit ezúttal csak a 2. helyet szerezte meg az időmérőn, de az első kanyarig tartó sprintben lenyomta csapattársát, aki további két pozíciót vesztett Sebastian Vettellel és Valtteri Bottasszal szemben, így azonnal szertefoszlottak győzelmi reményei.
Hamilton a 41. - kényelmes előnnyel szerzett - győzelmével beérte példaképét, Ayrton Sennát az örökranglistán, és egyelőre nem képes szavakba önteni az érzéseit ezzel kapcsolatban. Annak viszont nagyon örül, hogy a múlt heti szingapúri botlást feledtetni tudták. "Fontos volt, hogy visszavágjunk. A Ferrari hihetetlenül gyors volt az előző versenyen. Az elmúlt napokban vissza kellett térnünk az alapokhoz, és elintézni, hogy erősen érkezzünk ide. Az autó szenzációsan ment" - mondta. A rajtját megköszönte a Mercedesnek, "mivel kemény munkával elérték, hogy minden rendben menjen az indulásnál."
Rosberg elismerte, hogy "Lewis egyszerűen jobban indult. Jót csatáztunk az első kanyarig, de a másodiknál már övé volt a belső ív. Ez lett a vége. Remek, hogy visszaküzdöttem magam a 2. helyre, mivel a 4. pozíció nem lett volna elfogadható." A vb-címre is halványodnak az esélyei. "Rossz irányba haladnak a dolgok, ma nyernem kellett volna. Nem sikerült, de legközelebb újra megpróbálom" - ígérte Rosberg.
A német a 17. körben fékezte ki Bottast a sikánnál, aki a mezőny többségével ellentétben a második etapra is a közepes keménységű gumikat választotta, Vettelt pedig a kerékcserék második fordulójánál ugorta át egy elévágással. A Ferrari azonnal reagált Rosberg 29. körben megejtette kiállására, de az egy környi eltérés elegendőnek bizonyult a mercedeses számára. Rosberget a futam elején a motor túlmelegedése hátráltatta, ami miatt néhány körre vissza kellett vennie a tempóból.
A megemelt keréknyomás miatti, gumikkal kapcsolatos félelmek egyébként túlzottak voltak, a versenyzők különösebb probléma nélkül, többnyire két kerékcserével teljesítették a távot. Hamilton ugyan panaszkodott vibrációra, de az egy elfékezés következménye volt.
Vettel elégedett
A Ferrari ezúttal nem tudott beleszólni az 1. hely sorsába. Vettel becsülettel hajtott, de az első etapban nem tudta tartani Hamilton iramát, az első bokszkiállásokig 7 másodperc hátrányt szedett össze. Rosberget többé-kevésbé követte, ám támadásra nem nyílt lehetősége.
"Szeretem ezt a pályát, az itteni szurkolókat és a serlegeket. Sajnos ma nem kaptam nagyobbat" - nyilatkozott jókedvét megőrizve a dobogón. "Összességében nagyon elégedett vagyok a mai versennyel." Mögötte 13 másodperc hátránnyal Kimi Räikkönen futott be a másik Ferrarival, aki a bokszkiállások második körénél előzte meg Bottast egy elévágással.
"Itt nehéz előzni. Sikerült a megfelelő gumikat a megfelelő időben feltenni egy jó kerékcsere során" - fogalmazott. "Örülünk a 3. és a 4. helynek, nem számítottunk arra, hogy Szuzuka a számunkra legkedvezőbb helyszínek egyike lesz."
Kettős pontszerzés a Lotusnál, a Red Bull nullázott
Az 5. Bottas mögött Nico Hülkenberg futott be a Force Indiával, miután az első kerékcseréknél szintén egy elévágásnak köszönhetően mindkét Lotust lehagyta. Az anyagi gondokkal küzdő enstone-i csapat ugyanakkor idén másodszor kettős pontszerzést ünnepelhet, Romain Grosjean-Pastor Maldonado sorrendben érkeztek be a pilótái.
Ehhez az is kellett, hogy a rajt után már az egyenesben zátonyra fusson két versenyző napja: a jól startoló Daniel Ricciardo megpróbált elslisszolni a Felipe Massa és Räikkönen autója közti kis résen át, de balhátsó kerekével nekikoccant a Williamsnek, amitől mindketten defektet kaptak. Csigalassúsággal értek be a bokszba, esélyük sem maradt a pontszerzésre. Rajtuk kívül Sergio Pérez is kénytelen volt beiktatni egy nem tervezett korai bokszkiállást, miután lesodródott az első kanyarnál.
A Red Bull így pont nélkül maradt, mivel az időmérőn elszenvedett hatalmas bukást követően a bokszutcából rajtoló Danyiil Kvjat sem jutott messzire (13. lett). A Toro Rosso párosa ellenben pontszerző lett: a 9. helyet Max Verstappen, a 10.-et Carlos Sainz kaparintotta meg. Sokáig Sainz haladt előrébb, és a Lotusokhoz is közeledett, de a második kerékcseréjére tartva letarolta a bokszutca bejáratánál lévő bóját, amitől megsérült a légterelője. Verstappen a 45. körben előzte meg a sikánnál.
A versenyt hivatalosan senki sem adta fel - Felipe Nasr néhány körrel a cél előtt leparkolta Sauberjét a garázsban, de utolsóként rangsorolták. Will Stevens majdnem eldobta autóját az ultragyors 130R-ben, azonban szépen megfogta keresztbe álló Manorját.
A McLaren, vagyis inkább a 11. Fernando Alonso autója rengeteget szerepelt a közvetítésben, ám ennek aligha örülnek a hazai környezetben lévő Hondánál. A spanyol szinte hisztérikusan kritizálta a rádión keresztül a motort, annyira frusztrálta, hogy megint tehetetlen. A verseny után viszont már lenyugodva nyilatkozott.
"A pályán most valóban nincs sok okom az örömre: az egyenesekben simán elmennek mellettünk a többiek, és a kanyarokban is, pedig még hibáznak is közben - elfékezik magukat, sokkal jobban csúszkálnak, mint mi, és mégis megelőznek minket" - mondta a Sky Sportsnak. "Ilyenkor tényleg kínosan érezzük magunkat, mert a többiek lehetetlen módon előznek meg minket."
A Toro Rossókkal nem tudott mit kezdeni Alonso, de Marcus Ericssont végül legyűrte, és Pérezt, illetve Kvjatot is megelőzte. Jenson Button a 16. helyen, Ricciardo mögött ért célba.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Japán Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban! Szuzukában szép idő van: a levegő 28, az aszfalt 39 fokos, és süt a nap. A futam közben sem várnak esőt.
Úgy tűnik, a szingapúri gyengélkedés csak kisiklás volt, Szuzukában megint a mezőny fölé nőtt a Mercedes. Az időmérőn esélyt sem hagytak a többieknek, majdnem fél másodperccel előzték meg a 3. helyezett Bottast. Rosberg idén másodszor indulhat a pole pozícióból.
A szombati balesete után kicserélték a Red Bull túlélőcelláját, az egész hajtásláncot és a váltót is. Az utóbbiakért komoly hátrasorolás járna, de a túlélőcella cseréje miatt úgyis a bokszutcából kell indulnia.
Kvjat a bokszból indul, Verstappen és Hülkenberg pedig 3-3 rajthelyes büntetést kapott. Ide kattintva megnézheti, hogyan állnak fel a versenyzők a rajtrácsra.
A Pirelli nagyobb minimális keréknyomást szabott meg a versenyre, mint egy évvel ezelőtt, ezért több versenyző is attól tart, hogy gondjuk lehet a túlmelegedéssel. Noha a gumik elméletileg biztonságosabbak az elöl 21,5, hátul pedig 20,5 psi-s határértékekkel, Alonso szerint a magas értékek is közrejátszhattak a sok csúszkálásban.
Már megy a felvezető kör, ezúttal mindenki rendben eljött a rajtrácsról. Csak Button kezdi a futamot a kemény keverékű abroncsokkal, a többiek a közepeseket használják az első etapban. A versenyzők többsége valószínűleg kétszer áll majd ki a bokszba.
A rajt nem volt sima: Rosberg és Hamilton kemény csatát vívott az első helyért, de a német nemcsak a csapattársával szemben veszített pozíciót, Vettel és Bottas is megelőzte. Hátrébb Pérez sodródott ki a kavicságyba, Massa és Ricciardo pedig összeütközött, és mindkét autó megsérült.
Pérez, Ricciardo és Massa is szerencsésen visszatért a bokszba, de rengeteg időt vesztettek. Mindhárman kemény gumikat kaptak, Massa egy új orrkúpot is.
Már 2,5 másodperc az előnye Vettel előtt. Rosberg ott van szorosan Bottas nyomában, már a DRS-sel is támadhatja. Alonso a rajt után a 9. helyre jött fel, de Sainz éppen most előzte meg.
A rajt után így alakultak a pozíciók: Hamilton, Vettel, Bottas, Rosberg, Räikkönen, Grosjean, Maldonado, Hülkenberg, Sainz, Ericsson.
A spanyol mellett legutóbb Ericsson ment el különösebb erőfeszítés nélkül. Alonso a rádión közölte a csapatával, "nagyon kínos", ahogy könnyedén előzgetik őt a többiek. A 11. helyre csúszott vissza.
Erre figyelmeztették a bokszból, és a német vissza is vett, hirtelen 2,2 másodperc lett a hátránya Bottas mögött. Az 5. helyen haladó Räikkönen pedig 1,1 másodpercre megközelítette.
Már 5,2 másodperc az előnye, ő a leggyorsabb a pályán. Alonso és Verstappen közben kiállt a bokszba, a vártnál kicsit korábban kezdődnek meg a kerékcserék.
Hülkenberg, Button és Nasr is kereket cserélt. A Sauber brazil pilótája épp az előbb előzte meg Ericssont, miután a csapattársa megpördült a Spoon kanyarban.
A Mercedes épp szólt Rosbergnek, hogy elkezdhet újra keményen hajtani, amikor a Williams kihívta a bokszba Bottast. A finn a közepes gumikon maradt, és nagyon gyors a kivezető körén, de Rosberg is remek szektoridőket fut.
A legutóbbi körében már 1 másodperccel lassabb volt Hamiltonnál, és 7,5 másodpercre nőtt köztük a különbség. A Ferrari most behívta a bokszba, a Mercedesek egyelőre nem cserélnek kereket. Vettel kiállása nagyon gyors volt, csupán 2,2 másodpercig tartott.
Jó volt a tempója az előző körökben, van rá esély, hogy a Williams elé tér vissza a bokszkiállása után. A Mercedes épp most szólt neki, hogy a kör végén álljon ki kerékcserére.
Rosberg kiállása jól sikerült, de mégsem sikerült Bottas elé visszatérnie. Eltérő taktikán vannak: Rosberg kemény gumikra váltott, Bottas viszont a közepeseket használja.
Csapattársával ellentétben közepes gumikat kapott, és könnyedén megtartotta az első helyet.
A Mercedes szólt neki, hogy támadja a finnt, aki védekezés közben tönkreteheti az abroncsait, de ezt már nem kellett megvárni: a sikánnál egy remek manőverrel lepte meg Bottast, és elvette tőle a 3. helyet.
A sorrend a bokszkiállások első köre után: Hamilton, Vettel, Rosberg, Bottas, Räikkönen, Hülkenberg, Grosjean, Maldonado, Sainz, Alonso. Hamilton előnye 9,2 másodperc, Rosberg közeledik Vettelhez.
Egymás után kétszer megfutotta a verseny leggyorsabb körét - legutóbb 1:37.961-es idővel -, és 11 másodpercre növelte az előnyét. Ne feledjük azonban, hogy Vettel most a kemény abroncsokat használja, Hamilton autóján pedig a gyorsabb közepes gumik vannak. Az utolsó etapban fordított lesz a helyzet.
A különbség 0,9 másodperc közöttük, Räikkönen már használhatja a DRS-t. Rosberg közben a legutóbbi körében némileg lassabb volt Vettelnél, pedig előtte folyamatosan közeledett hozzá. Most 1,9 másodperces távolságból követi.
Most Verstappen ment el mellette kívülről az első kanyarban, Alonso pedig mérgesen "GP2-es motornak" nevezte a Hondát a csapatrádión. A spanyol nem is leplezi az idegességét, amiért tehetetlen az őt támadó riválisokkal szemben.
Megsérült az első szárnya, miután a bokszbejáratnál hibázott, és eltalált egy bóját. Räikkönen közben kiállt a bokszba, elévágással próbál Bottas elé kerülni. A Ferrarira megint kemény gumikat tettek fel.
Egy körrel később a Williams is a bokszban járt, Bottas nem tudta megtartani a 4. helyet. Rosberg is kereket cserélt, ő abban reménykedik, hogy a korai kiállással Vettel elé kerül majd.
Bevált a Mercedes taktikája: Vettel is kiállt a bokszba egy újabb szett kemény gumiért, és csak Rosberg mögött tudja folytatni a versenyt. Hamilton is kereket cserélt, s bár kényelmes előnnyel vezet, arra panaszkodik, hogy túlmelegszik az autója.
A 9. helyért csatázhatnak, fél másodperc van kettejük között. A Force India azt mondta a mexikóinak, hogy 4-5 körön keresztül mindent kihozhat az abroncsaiból.
A legutóbbi körben Rosberg 5 tizeddel gyorsabb volt nála, de a címvédőnek egyelőre nem kell aggódnia. Vettel 3 másodperces távolságból követi Rosberget, hasonló köröket futnak.
15 kör van hátra, ők vannak pontszerző helyen: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Bottas, Hülkenberg, Grosjean, Maldonado, Sainz, Verstappen.
Néhány körön belül a felére csökkent köztük a különbség, a Mercedes most 1,7 másodperccel halad a Ferrari előtt.
Most éppen Kvjattal szemben veszítette el a 14. helyet. A McLaren a Honda saját pályáján is gyatrán szerepel, pedig a japánok egész vezérkara a helyszínről követi a versenyt.
Vettel az előbb 1 másodpercre csökkentette a különbséget, de Rosberg futott két gyorsabb kört, és 2,2 másodpercre növelte az előnyét honfitársa előtt.
Verstappen támadta Sainzt, és a sikánnál sikerült is elmennie a csapattársa mellett. A 9. helyre jött fel, miután a mezőny hátsó feléből kellett indulna.
A 130R kijáratánál vesztette el az uralmát a Manor felett, és majdnem összeütközött az éppen megérkező csapattársával, de Rossi végül megúszta, és átvette az utolsó előtti helyet Stevenstől.
Körről körre gyorsabb Rosbergnél, már 16 másodperc az előnye. Vettel 2 másodpercre van Rosbergtől, legutóbb 3 tizeddel volt gyorsabb a Ferrari. Már csak 5 kör van hátra.
Ericsson kicsit szélesen fordult a Spoon kanyarban, Pérez pedig kihasználta a lehetőséget, és feljött a 12. helyre. A svéd egy körrel később Kvjattal szemben is veszített egy pozíciót, az orosz azt használta ki, hogy Ericssonnak el kellett engednie Räikkönent.
Pedig már úgy tűnt, az összes versenyző célba tud érni a Japán Nagydíjon. Nasr az első kieső, a 17. helyről hajtott a garázsba, és műszaki hiba miatt feladja a versenyt. Közben megkezdődött az utolsó kör, Hamilton győzelmét látszólag semmi nem veszélyezteti.
Már a rajtnál az élre állt, és ki sem engedte a kezéből a vezetést. Rosberg 18,9 másodperces hátránnyal ért célba a 2. helyen, a további sorrend: Vettel, Räikkönen, Bottas, Hülkenberg, Grosjean, Maldonado, Verstappen, Sainz.
Ez az idei 8. győzelme, összességében pedig a 41., amivel utolérte példaképét az örökranglistán. A bajnokságban 48 pontra növelte az előnyét.