A Ferrarik hibáztak, Rosberg triplán örülhetett a kínai időmérőn
2016. április 16. 08:42
Folyamatos izgalmakkal tért vissza az F1-be a tavalyi szezon végéig használt, majd ideiglenesen elvetett időmérő rendszer. A korábban kiszámíthatónak tartott szisztéma több meglepetéssel is szolgált, ehhez viszont az is kellett, hogy gyakorlatilag
minden megtörtént a három szakasz során, ami egy időmérőn előfordulhat.
A délelőtti esőzések miatt száradó pályán kezdte a mezőny a Q1-et, amelynek ezúttal már csak a végén estek ki a versenyzők. A többség óvatosan, intermediate abroncsokkal próbálkozott először, a Manor pilótái viszont rögtön bevállalták a szuperlágy gumikat. Bár ne tették volna: Pascal Wehrleint meglepte egy bukkanó, és a hirtelen nedvessé váló pályaszakasz a célegyenesben, és nyitott DRS-sel megcsúszott, majd a bal oldali szalagkorlátnak csapta az autót.
A Manor nem tört össze vészesen, de a német újonc nem tudta folytatni az edzést, és bő 20 percig tartó piros zászlós szünet következett. Ennyi időre volt szükség ahhoz, hogy a bajba jutott autót elszállítsák, a törmeléket és a nedvességet megpróbálják feltakarítani a pályáról. Ez sikerült is, a pilóták már száraz abroncsokkal tértek vissza a pályára.
Kivéve Lewis Hamiltont.
A világbajnoki címvédő már a felvezető körén jelentette a rádión, hogy problémát tapasztal az erőforrásánál, és a hibát egészen kényszerszünet miatt hosszúra nyúló Q1 végéig nem tudták orvosolni. A Mercedes pilótája pár perccel a leintés előtt visszatért a pályára, de csak egy újabb felvezető körig jutott, mert kört már nem futott. Toto Wolff még az edzés után sem tudta megmondani, hogy az ERS meghibásodása milyen okra vezethető vissza.
Hamilton a mezőny végéről kénytelen rajtolni, és bár a sanghaji pályán lehet előzni, várhatóan igen nehéz dolga lesz a felzárkózás terén.
A meglepetések sora ezzel nem ért véget, hiszen Hamilton kiválásával csapattársa, Nico Rosberg taktikázni kezdhetett, és a Q2-ben a lágy abroncs használatával érte el legjobb, továbbjutást érő körét, így a vasárnapi futamot az üldözőivel ellentétben ő a lágy gumikon kezdheti. Ez stratégiailag igen kedvező helyzetbe hozhatja, hiszen a hétvégi kínálatban legpuhább Pirellik hamar elkophatnak a rajt után, akár pár kör alatt. Rosberg olyan jó kört futott a Q2-ben, hogy egyértelműnek tűnt a pole pozíció számára, de a Q3-ban futott első körénél Kimi Räikkönen még tudott jobbat menni.
A másodiknál viszont már nem. Rosberg bő fél másodpercet vert a Q2-ben még leggyorsabb finn ellenfelére, aki elfékezte magát a hátsó egyenes végén, így második körében nem tudott javítani, és végül meglepetésre Daniel Ricciardo is gyorsabbnak bizonyult nála. A Red Bull pilótája így Rosberg mellől, a 2. kockából rajtolhat, mögötte a 4. helyen pedig Sebastian Vettel foglalhat helyet.
A német úgy döntött, megspórol egy szett szuperlágy gumit a futamra,
így mindent egy lapra tett fel, de ő is több hibát elkövetett a köre során, így még az 5. helyezett Valtteri Bottast is alig tudta megelőzni. Vasárnap viszont kisebb előnyben lehet, hiszen egy vadonatúj szett szuperlágy gumit is bevethet a siker érdekében.
A Q3-ban ismét volt izgalom még az utolsó utáni pillanatban is, a Q2-ben viszont egy baleset miatt erről lemaradtunk. A második szakasz már bő 1 perccel hamarabb véget ért, mivel a 10. helyezett Nico Hülkenberg autójáról levált a bal első kerék a felnivel együtt, a német pilóta pedig kénytelen volt félreállni, ami egy újabb piros zászlós időszakot eredményezett.
Hülkenberget az edzés után az FIA három helyes büntetéssel sújtotta, így a 10. helyett csak a 13. kockából rajtolhat, de a legfontosabb, hogy a kerék nem talált el senkit.
A baleset elsősorban a 11. helyen búcsúzó Felipe Massának jött rosszul, de a brazil pilóta a szabad gumiválasztással vigasztalódhat. Bosszankodott a 12. helyezett Fernando Alonso is, akinek csapattársához, a 13. Jenson Buttonhoz hasonlóan nem maradt ideje elkezdeni az utolsó mért körét, pedig
Alonso szerint mindkét McLaren-Honda bejuthatott volna a Q3-ba.
Erre még várnunk kell, ahogy a Renault előrelépésére is. Mindkét sárga versenyautó kiesett a Q1-ben, így az enstone-i istálló vesszőfutása a szezon harmadik futamán is folytatódni látszik. A legnagyobb csapást viszont mindenképpen Hamilton szenvedte el, aki az eddigi 17 pontos hátránya mellé további lemaradást szedhet össze, ha holnap nem tud fordítani az idei Kínai Nagydíjon eddig őt sújtó pechsorozaton.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Tegnap még verőfényes napsütés, bár erős szél fogadta a mezőnyt a sanghaji F1-es pályán, ma délelőttre viszont elromlott az idő, és szakadni kezdett az eső a pálya térségében. Az időmérőn is változékony időjárás, és nedves pálya várható.
Miután az új, székfoglalóra emlékeztető időmérő az első két versenyhétvége alkalmával látványosan megbukott, a csapatok nagy nehezen elérték, hogy mától visszatér a tavalyi szezonig használt, és jól bevált szisztéma. Ennek lényege, hogy a versenyzők az adott időmérő szakasz végén esnek ki, nem pedig folyamatosan, és a Q3-ba a legjobb 10 autó jut be.
Ezen a napon született Frank Williams (74), a Williams istálló névadója és többségi tulajdonosa, valamint a korábbi F1-es pilóta Paul di Resta (30) és Christijan Albers (37).
A brit pilóta váltócsere miatt öthelyes rajtbüntetéssel készül a Kínai Nagydíjra, ezért csütörtökön azt mondta, szerinte csapattársának, Nico Rosbergnek "könnyű hétvégéje lesz."
A mezőny nagy része szerdán közösen vacsorázni ment egy sanghaji olasz étterembe, amit Hamilton választott, és elmondása szerint szívesen állta volna is a számlát, de elárulta, hogy végül mindenki maga fizette a vacsoráját. "Valaki azt mondta, hogy osszuk fel a számlát, úgyhogy 18-an fizettünk, 18 hitelkártyával. Ez volt a legnevetségesebb dolog, amit valaha láttam" - mondta a brit, majd megjegyezte, hogy szerinte "Nico" (Rosbergtől) származott az ötlet.
"Valóban? Ez érdekes" - reagált Rosberg. "Úgy emlékszem, hogy van egy titkos megállapodás, amely szerint általában a világbajnok fizet, de lehet, hogy ezt csak én tudom így" - felelte.
Miközben a mezőny Sanghajban vacsorázott, Kimi Räikkönen igazoltan hiányzott, mivel a Ferrari rendezvényére volt hivatalos Tajvanon. Az alábbi felvétel szerint nagyon élvezte a fogadást, különösen a kezébe nyomott ananásznak örült. Az AutoRacing című kiadvány egyik szerzője úgy tudja, ez a tajvaniak szerint szerencsét hoz.
Öthelyes rajtbüntetése ellenére a múltbéli statisztikák alapján Hamiltonnak jó esélye van arra, hogy a legjobb időt érje el az időmérőn, de öt pole pozícióját ezúttal nem fogja gyarapítani. Megelőzni így sem fogja senki a sanghaji ranglistán.
A McLaren szerint a pálya még mindig nedves, de a körülmények javultak a szabadedzés óta. Niki Lauda a Sky Sports-on azt mondta, reméli, felszárad az aszfalt.
Visszatér a tavaly is használt időmérő rendszer, a Q1-ben és a Q2-ben 6-6 autó fog kiesni, de csak az adott szakasz végén, a Q3-ban pedig 10 autó mérkőzhet meg a pole pozícióért a teljes időtartam alatt.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak elárulta, a karosszériát érintő 2017-es szabályok "nagyjából eldőltek", de a bukókeret bevezetése még nem lefutott ügy. Azt mondta, a jövő héten kipróbálják az általuk javasolt szélvédőt, ha pedig ez sikeresen alakul, Szocsiban akár élesben is tesztelhetik a biztonsági megoldást.
Utóbbi már tegnap is gondot okozott a mezőnynek, Lewis Hamilton és Kimi Räikkönen is kiemelte ezt. Közben tegnap óta a lelátó is megtelt, pénteken még aggasztóan kevés néző volt kint Sanghajban, de több pilóta is megemlítette, hogy milyen kedvesen fogadták őket a repülőtéren.
Hamilton és Button intermediate abroncsokkal kezd, egyelőre nem jött el a slick guik ideje, de esőfüggönyt nem húznak maguk után az autók.
Az indonéz pilóta szuperlágy abroncsot kapott, és Hamilton is azt mondta a rádión, hogy "a pálya száraz, eddig." Azt nem tudni, hogy éppen hol haladt.
Wehrlein a falnak csapódott, megütötte a Manor bal oldalát, majd kénytelen volt félreállni az 1-es kanyar felé, a bal oldalon. "Sajnálom srácok, nincs mit tenni" - mondta a rádión. A német pilóta kinyitotta a DRS-t, majd az autóját megdobta egy bukkanó a célegyenesben.
Közben Hamilton azt mondta a rádión, hogy problémája akadt az erőforrással, a csapat éppen vizsgálja, hogy mi lehet a gond.
A pénteki első szabadedzésen két piros zászlós szakasz is volt, de akkor sok időt vesztett a mezőny, mivel a szabadedzések alatt nem áll meg az óra, az időmérő alatt viszont igen. 14 és fél perc maradt a Q1-ből.
Hamiltonnak most nagy szerencséje van, mert a csapat úgy tudja vizsgálni az erőforrását, hogy közben nem számol vissza az óra a Q1 végéig.
Munkagép kellett a Manor kiemeléséhez, az autót a lelátó melletti megnyitásnál próbálják kituszkolni a pályáról. Ennyi erővel már trélerre is tehették volna, de nem ezt a megoldást választották. Futamon ez már jó pár körös Safety Car fázis lenne.
Andreas Haupt, az Auto Motor und Sport tudósítója szerint mindkét Williamsre az Ausztrál Nagydíjon is használt, "régi" első szárnyat szerelték fel. Az újból eddig is csak egy példány készült.
Takarító járművek foglalták el a pályát Wehrlein balesetének helyszínén. Törmelékkel nem igazán kell bajlódniuk, inkább a pálya egyenetlen nedvességével próbálnak kezdeni valamit. Ennek oka, hogy a pályán két hatalmas "híd" is a főépület része, és ezek alatt megállt a víz a pályán, míg a célegyenes többi része már szinte száraz. Wehrleint is ez tréfálta meg, a száraz szuperlágy abroncsok elvesztették a tapadásukat.
Legalábbis a takarító járművek márkája alapján.
Magyar idő szerint 9:25-ig kell már csak várnunk, és ismét pályára léphet a mezőny.
Esteban Gutiérrez az első a pályán, szuperlágy abronccsal. Daniel Ricciardo közben még csak most húzza fel a maszkját.
Button és Magnussen is ezzel az abronccsal lépett pályára, Gutiérrez pedig már az első mért kört is elkezdi az újdaindítás után. A pálya száraznak tűnik, de a kerékvetőket elkerülik.
Kevesebb, mint 10 percük maradt, és már bőven ennyi ideje vizsgálják a világbajnoki címvédő motorját. Közben Button állt az élre Alonso és Grosjean előtt.
Az egyik takarító jármű és személyzete a bokszutca bejáratánál parkolt le, erre Button fel is hívta a figyelmet. Ha ott valaki kicsúszna, nagy baleset lehet a vége.
...de lehet, hogy a motorja nem lesz képes a maximális teljesítményt leadni. Ez egyelőre nem a világbajnoki címvédő hétvégéje.
A Mercedes pilótája 1:37.669-cel átvette a vezetést, miközben Palmer elmérte a féktávot a hosszú egyenes végén és a bukótérből kellett visszatérnie a pályára.
Legalábbis a Sky Sports így tudja. A brit pilóta kijött egy ellenőrző körre, de visszatért a bokszba, és már csak 3:20 van hátra. Egyelőre nem szállt ki az autóból, nincs mért ideje.
Most Vettel a leggyorsabb 1:37.001-gyel, mögötte Räikkönen 1:37.347-tel, és Bottas következik, sőt Sainz is befért Rosberg elé.
Nem futott mért kört műszaki hiba miatt, és rajtbüntetést is kap, az utolsó helyről fog rajtolni a Kínai Nagydíjon.
Fél perccel a leintés előtt mindkét Renault kieső helyen van. Hamilton és Wehrlein már biztosan nem jut tovább, de Nasr és Haryanto még javíthat.
Nagy meglepetésre műszaki hiba miatt búcsúzott a Q1-ben Lewis Hamilton, a tavalyi győztes, és Pascal Wehrlein is kénytelen volt feladni az edzést balesete után. A kiesők sorrendje:
17. Magnussen (Renault)
18. Gutiérrez (Haas)
19. Palmer (Renault)
20. Haryanto (Manor)
21. Wehrlein (Manor) - idő nélkül
22. Hamilton (Mercedes) - idő nélkül
A brit pilóta a Sky Sportsnak elmondta, rögtön az első körben érezte, hogy valami nem stimmel az erőforrásával. Úgy vélte, nem érdemes keseregni a történteken, és biztos abban, hogy a csapat megoldja a problémát, és legközelebb nem fordul elő. Az autóját gyorsnak tartja, de a gumikopás miatt nem érzi egyszerűnek a felzárkózást.
Közben látványosan javul az időjárás, nem úgy néz ki, hogy ismét esni kezd Sanghajban. Nincs akadálya annak, hogy izgalmasan folytatódjon az időmérő. Nasr szuperlágy gumikon kezd, hiszen számára inkább valószínű a kiesés, mint a továbbjutás.
Taktikázni kezdett a Mercedes: Rosberget a sárga jelzésű lágy abroncsokon küldték ki, ha ezzel be tudna férni a legjobb 10 közé, akkor ezzel a gumival rajtolhatna, és adott esetben megszabadulna a Mercedeseken nem túl jól működő szuperlágy abroncsoktól. Egyelőre ő vezet 1:36.240-nel, de csak a két Saubernek van még rajta kívül mért ideje.
A mexikói pilóta új szuperlágy szettel csak 9 tizedmásodpercnyire tudta megközelíteni a lágy gumis Rosberget, Hülkenberg pedig még nála is lassabb volt, és csak a 3. helyre ért oda. Alonso és Button a 4-5. időt futotta elsőre.
Még Ricciardo is csak fél másodpercre tudta megközelíteni szuperlágy gumival. A Ferrari nem ennyire magabiztos, Räikkönen is szuperlágy abronccsal lépett pályára.
Vadonatúj szuperlágy gumiszettekkel a két Ferrari állt az élre, de Räikkönen 1:36.118-as ideje csak 122 ezredmásodperccel jobb Rosbeg idejénél. Közéjük Vettel is beékelődött.
Hülkenberg elhagyta a bal első kerekét, a felnivel együtt. Szerencsére úgy tűnik, az elszabadult kerék senkit sem talált el, a német pilóta kénytelen volt feladni az edzést, pedig a 10. helyen továbbjutott volna.
Hivatalosan még 1:17 másodperc hátra van a Q2-ből, de a mezőny kénytelen volt visszatérni a bokszba, ennyi idő pedig nem elég már ahhoz, hogy bárki is megkezdhessen egy újabb gyors kört. A kiesők listája:
11. Massa (Williams)
12. Alonso (McLaren)
13. Button (McLaren)
14. Grosjean (Haas)
15. Ericsson (Sauber)
16. Nasr (Sauber)
Pontosan 10:12-kor. Egy visszajátszás szerint Alonso hosszasan morgott, mert nem volt ideje még egy kört futni, és kiesett a 12. helyen. Legalább másfél másodpercet kellett volna gyorsulnia a továbbjutáshoz.
A sportbírók gumibálákat raktak a hajtűkanyar belső ívéhez, valószínűleg azért, hogy a versenyzők ne vágják le a kanyart. Néhány perccel később aztán fogták, és eltávolították a bálákat, valószínűleg szóltak nekik, hogy nem lenne szerencsés, ha valaki 300 km/óra fölötti sebességgel eltalálná őket.
A Sky Sports szerint a gumibálákat valószínűleg a közelgő Porsche Szuperkupa edzés miatt kezdték el kipakolni a sportbírók, kicsit túl korán. Egyelőre még az F1-es Q3 indul, a felvezető kör alatt pedig íme a Q2 eredménye.
A kerék leválása miatt az FIA megvizsgálja, hogy Nico Hülkenberg autóját biztonságosan engedték-e ki a bokszból. Várhatóan büntetést kapnak.
Most kezdi első mért körét a Q3-ban, szuperlágy abroncsokkal. A Q2-ben látott tempója alapján ha nem hibázik, az övé lesz az első rajtkocka.
A német pilóta új szuperlágy abroncsokkal 1:36.111-et futott, ami remek idő, de meglepő módon csak alig jobb annál, amire a Q2-ben lágy abroncsokkal is képes volt. Ricciardo 3 tizedet kapott tőle, egyelőre ő a 2. helyezett.
A finn pilóta 1:35.972-re javította az eddigi legjobb időt, és átvette a vezetést, Vettel közben a bokszban várakozik, ő mindent egy lapra tesz fel. Rosberget sietve betolják a garázsba.
Illetve Nico Hülkenbergnek, de neki nem is lesz, mert elhagyta a kerekét még a Q2 végén, és feladta az edzést. Csapattársa, Sergio Pérez nemrég majdnem úgy járt, mint az edzés elején Pascal Wehrlein, de a mexikói megúszta, hogy a falnak csapja az autót a célegyenesben.
Egy mért köre lesz, Räikkönen csak utána következik, közben Bottas már a pályán van, és nemsokára megkezdi utolsó mért körét, amivel a 6. helyről próbál elmozdulni.
Rosberg az 1-es szektorban nem tudott gyorsabb lenni Räikkönennél, vajon a kör végére mi lesz a helyzet?
A finn pilótát egyelőre Ricciardo is megverte, de a 2007-es világbajnok még nem fejezte be utolsó körét. Vettel is mért körön van.
Nagyot lépett előre az utolsó mért körében Nico Rosberg, és egy hajszállal Daniel Ricciardo is gyorsabb tudott lenni Kimi Räikkönennél, aki nem javított az utolsó mért köre során leginkább azért, mert hibázott a hosszú egyenes végi hajtűkanyarban. Sebastian Vettelnek nem jött be az egykörös taktika, csak a 4. helyet szerezte meg.
Egyre gyorsabbá váltak, és a végére minden összeállt, mondta a Sky Sportsnak. A kiszámíthatónak tartott időmérő számos meglepetést hozott, nemsokára összefoglalóval jelentkezünk!