Räikkönen és Vettel lenyomta a Mercedeseket Kínában
2016. április 15. 07:55
A két Ferrari volt a leggyorsabb a Kínai Nagydíj péntek délutáni szabadedzésén, amelyen Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel a szuperlágy gumikon maguk mögé utasította a Mercedeseket. A tréningen a délelőttihez hasonlóan meglepően sok incidens történt: Pascal Wehrlein autóján lerázódott a pilótafülke fejvédő pereme, Esteban Gutiérrez Haasjának hátsó fékjei kigyulladtak, és a forró aszfalton, a viszonylag erős szélben sokan le-lesodródtak a pályáról.
Köztük a címvédő, Lewis Hamilton, aki
már délelőtt is kicsúszott kétszer, és ezt délután újabb két pályaelhagyással fejelte meg.
Ő eleinte a közepes, míg Nico Rosberg a lágy gumikat használta, de amikor mindketten a szuperlágy keverékre váltottak, Hamilton 2 tizeddel kikapott a csapattársától. Ráadásul a váltócsere miatt a versenyen eleve hátrányból fog indulni.
A Ferrarik ismét más programot követtek, mint a többség, így a leggyorsabb keveréket is negyedórával később vetették be, amikor valamivel jobban lehettek a pályaviszonyok. A csapat számára ugyanakkor ígéretes, hogy
a pálya mindhárom szektorában ők érték el a legjobb részidőt.
Räikkönen, aki közvetlenül Vettel után teljesítette a körét, 1 tizedet vert a csapattársára, bár a német versenyző nem volt egészen kibékülve a balansszal. A leintés előtt csúnyán el is fékezte magát, kiengedve a Ferrarit egy szervizútra.
A Ferrarik és a Mercedesek mögött szokás szerint Daniel Ricciardo végzett a Red Bull-lal – igaz, ő is szóvá tette, hogy a pályaviszonyok trükkösek voltak. Bekerült még az első tíz közé Max Verstappen, a Force India párosa, valamint Valtteri Bottas is. A Williamsnél úgy vélték, sikerült megoldaniuk a délelőtti problémát, amikor Massa autójáról kétszer is levált a bal hátsó gumi: valószínűleg a kerékagy egy része ért hozzá. Egyébként ez Bottas esetében is megtörtént, csak ő megúszta defekt nélkül.
Fernando Alonso az első edzést követő orvosi vizsgálat után végleg megkapta a sanghaji rajtengedélyt, és a 11. helyen zárt. A Renault viszont a délelőtti, szintén defektet okozó, feltételezett futóműhiba miatt egyáltalán nem tudta pályára küldeni Kevin Magnussent, Gutiérrez pedig az első edzésen elszenvedett elektromos gondok és a másodikon jelentkező fékprobléma következtében egész nap csupán 6 kört teljesített.
A pénteken szerzett adatokat a csapatok az időmérőn nem feltétlenül tudják majd hasznosítani, mivel szombatra esős időt jósolnak.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Kínai Nagydíj második edzéséről élőben készülő tudósításunkban! A nagy hír az, hogy miután a délelőtti edzést követően újra megvizsgálták, Fernando Alonsót alkalmasnak találták a versenyzésre, úgyhogy rajthoz állhat a vasárnapi futamon.
Délelőtt három ijesztő defektet is láttunk - illetve konkrétan nem defektet, hanem azt, hogy a gumik leváltak a felniről. Felipe Massa Williamsnél kétszer is. A csapat még mindig nem tudja, pontosan miért, de arra gyanakszanak, hogy a kerékagy, pontosabban a fékhűtő csatorna lehetett a hibás. A felnik mindenesetre csúnyán megrongálódtak, viszont megnyugtató, hogy a jelek szerint nem a gumikkal van baj.
Holnapra, az időmérőre zivatart jósolnak, de egyelőre jó idő van Sanghajban: a levegő jelenleg 26, az aszfalt 47 fokos. Érdekes, hogy a délelőtti edzésen mindhárom gumikeveréket - a lágyat, a szuperlágyat és a közepeset is - bevetette a mezőny-
A mexikói számára nem indult jól a szezon, és ma délelőtt elektromos problémák miatt nem tehetett meg egy mért kört sem, de a Haas kijavította a hibát. Gutiérrez már kint is van a pályán, hét másik versenyzővel együtt.
1:40.908 alatt teljesítette a lágy gumikon. Rosberg délelőtt 1:38.037-tel végzett az élen. Most is többféle keveréket használnak a versenyzők: Ericsson autóján például a közepes Pirellik vannak.
12-en tettek meg ellenőrző kört. Magnussen Renault-ja még darabokban van, egyelőre nem számíthatunk rá a pályán. Ő úgy véli, délelőtt a futómű mondta fel a szolgálatot az autóján, de ezt a csapat nem erősítette meg.
A pilótafülke bepattintható fejvédő pereme meglazult, és a jobb oldala menet közben Wehrlein sisakját csapkodta, úgyhogy visszatért a garázsba. Button közben 1:38.868-as kört futott a lágy gumikon, átvéve a vezetést. Mögötte Pérez és Grosjean van.
A jobb hátsóból füst csapott ki, a bal hátsó konkrétan lángolt. Az autó a bokszban rendesen füstölni kezdett, gyorsan próbálják eloltani a szerelők. Ez a hétvége elég őrülten indul...
A lágy gumikon 1:37.761-gyel kezdett, ez máris a nap legjobb ideje. Hamilton és Vettel autóján viszont a közepes Pirellik vannak, de azokkal is feljött a 2. helyre - igaz, 1,030 mp-s hátránnyal.
Már Massa is megtett egy ellenőrző kört, vagyis úgy tűnik, a gumik leválását okozó délelőtti problémát megoldották. Palmer közben driftelt egy látványosat a Renault-val.
Az első negyedóra után így állunk: Rosberg, Ricciardo, Hamilton, Button, Hülkenberg, Alonso, Pérez, Kvjat, Sainz. Ők Hamilton kivételével mind a lágy gumikon érték el az idejüket. Magnussent leszámítva már mindenki járt a pályán.
Érdekes, ma már harmadszor csúszott le a pályáról, ezúttal az 1-es kanyarnál. Utána vissza is tért a bokszba.
Räikkönen a lágy gumikon a 11., Vettel a közepeseken a 10. körét teszi meg éppen, úgyhogy csak a 16. illetve 20. helyen állnak. Most csak öt autó van a pályán.
A Renault megerősítette, hogy még vizsgálják a délelőtti problémáját, ezért a mostani edzésen nem ülhet autóba. Csak nem akar összejönni neki az a tiszta hétvége... A Pirelli közben azt írja a Twitteren: bebizonyosodott, hogy az első edzésen sem Massa, sem Magnussen defektjét nem a gumik idézték elő.
6 kört tett meg. Bottas a 14. helyen áll - ezen a hétvégén ő kapta meg a Williams új orrkúpját, de hogy ez áldás, vagy átok, azt nehéz eldönteni, mert Massa Bahreinben nem volt elragadtatva tőle. Igaz, talán csak a beállításokat nem tudták még tökéletesíteni vele.
A lágyakkal is csak egy 1 mért körös etapot futott, és most ő az első, aki kipróbálja a leggyorsabb gumikat. Lássuk, mire megy velük! Nincs nagy forgalom, úgyhogy nem akadályozza senki.
Ahogy az várható volt, mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, 1:37.133-ra faragta le a nap legjobbját. Hamilton is jön a szuperlágy gumikon...
Középen gyorsabb volt Rosbergnél, de összességében 0,196 mp-vel elmaradt tőle. Egyre többen vetik be a szuperlágy gumikat, Räikkönen viszont már az etapja 18. körében jár a lágyakon. A Ferrari ugyanezt játszotta Bahreinben is.
A spanyol pilóta sikeresen zárta a csütörtökön számára előírt, kőtelező orvosi vizsgálatokat, így a hétvége további szakaszára is az autóban maradhat.
"Biztos, hogy folytassam? Ez totál ***!" - mondja a rádión. Az utolsó körét már 1:51.648 alatt tette meg, a lágy gumik mostanra rendesen lerongyolódtak az autóján.
A szuperlágy gumikon feljött a 4. helyre, megelőzve Buttont, aki csak 4 századot faragott le a lágy gumis idejéből. Ricciardo ios bevetette a szuperlágy Pirelliket, ő maradt a 3. helyen, 1,010 mp-vel Rosberg mögött.
1,135 mp-re közelítette meg a Mercedeseket a szuperlágy gumikon, míg Sainz 6. lett. A Ferrari megkönyörült Räikkönenen, és visszahívta őt a garázsba.
Ők még nem próbálták ki a szuperlágyakat. A sorrend eddig: Rosberg, Hamilton, Ricciardo, Verstappen, Hülkenberg, Sainz, Pérez, Bottas, Alonso, Button, Kvjat, Massa, Palmer, Grosjean.
Na, Vettel végre megjelent a pályán a szuperlágy gumikon. Így javultak az idők a lágyról a szuperlágy keverékre váltva:
ROS 1:37.761 => 1:37.133
RIC 1:38.691 => 1:38.143
ALO 1:39.512 => 1:38.718
BUT 1:38.868 => 1:38.828
Ez a vártnál csekélyebb, 5-8 tizedes különbséget sugall. Hamilton a közepes gumikon elért idejéből 1,4 mp-t faragott a szuperlágyakon.
1:37.005-ös időt futott, 0,128 mp-t verve még Rosbergre is - az utolsó két szektorban abszolút legjobb részidőt ért el. Ez ígéretes a Ferrrari szempontjából, bár a pályaviszonyok most alighanem jobbak, mint amikor a Mercedesek voltak kint.
Ő meg az első két szektorban ért el abszolút legjobb részidőt, úgyhogy 1:36.896-tal átvette a vezetést, 0,109 mp-t verve Vettelre. Ez már igencsak jól fest a Ferrari számára, bár a meleg is nyilván nekik kedvez - holnap viszont pechjükre esni fog.
A két Mercedes, illetve Massa már nekivágott egynek, a többség a szuperlágy Pirelliket nyúzza - Hülkenberg viszont a lágyakat, akárcsak Wehrlein és Ericsson.
Wehrlein mindkét Saubert megelőzi, s bár csak a 17. helyen áll, a legjobb ideje csak 1 tizeddel gyengébb Grosjeanénál, és alig 2-vel Palmerénél. Nasrt még Haryanto is megelőzi.
Ez már valószínűleg nem is fog változni, mert mindenki megtette a gyors körét a szuperlágy gumikon: Räikkönen, Vettel, Rosberg, Hamilton, Ricciardo, Verstappen, Hülkenberg, Sainz, Pérez, Bottas, Alonso, Button, Kvjat, Massa.
A szuperlágyakon az etapja végére 1:44-re lassult vissza, úgyhogy váltott. Hamilton pedig visszatért az edzés elején használt közepes szettjéhez - ez logikus, hiszen ebből a keverékből neki eggyel többet kértek a hétvégére, mint Rosbergnek.
Igaz, ők az etap elején teljesítettek egy-egy hosszú etapot.
Végre ők is kidugták az orrukat a bokszból, mindketten a szuperlágy gumikon. A mezőny nagy része mostanra a lágyakra váltott, de Hamilton és Verstappen autóján a közepesek vannak.
A Haas új első szárnyat hozott Sanghajba a korábbi problémák után. Gutiérrez viszont nem tudott visszatérni a pályára, amióta kigyulladt a hátsó fékje, úgyhogy nincs mért köre - akárcsak Magnussennek.
Miután párszor a rajtot gyakorolták, a Ferrarik végre rendesen nekivágtak egy etapnak, és Vettel egy 1:41.934-es körrel indította a sajátját - ez egy másodperccel rosszabb, mint Rosberg nyitóköre volt a szuperlágy gumikon.
Haha, ez a jelenet a versenyen is elmenne: Palmer többször kifékezte a honfitársát, de kétszer is lesodródott utána a pályáról, kerék-kerék elleni párharcot vívva a McLarennel. Egy szabadedzésen kicsit felesleges kockázatnak tűnik.
Mindketten az etapjuk 12. körét teljesítették, de Rosberg a lágy, Hamilton a közepes gumikon - egyaránt 1:44-es idővel. Közben Nasr csúnyán elfékezte magát; ő az év eleje óta úgy érzi, valami nem stimmelt a kasztnijával. Ha itt sem sikerült gatyába rázniuk, Szocsiban újat kap.
Az edzés elején még 47 C fokos volt, most már csak 38. A Mercedesek etapjából úgy tűnik, a közepes gumik itt sem tartósabbak a lágyaknál - ez két hete, Bahreinben meglepetésként érte a csapatokat a versenyen.
Ezúttal a 6-os kanyarnál, ma összességében már negyedszer. Utána be is ment a bokszba, de megint pályán van, ha minden igaz.
Szerencsére nem tűnik úgy, mintha fájdalmai lennének. Itt egy kerékcsere-gyakorlat a McLarentől:
Érdekes - vajon a rázkódástól? Az edzésnek közben vége lett, a két Ferrari maradt az élen, bár Vettel még búcsúzóul elfékezte magát. Köszönjük a figyelmet, de ne menjenek messzire: nemsokára jelentkezünk az eredményekkel és az összefoglalóval is.