Hamilton hiába nyert vánszorogva, Rosberg a világbajnok
2016. november 27. 13:31
Lewis Hamilton a Forma-1 történetének egyik legfeszültebb idényzáróján minden megtett, hogy megnyerje a lassúsági versennyé fajuló Abu-dzabi Nagydíjat, de csapattársa, Nico Rosberg végig bírta idegekkel, és a 2. helyét a Max Verstappen elleni kemény előzéssel bebiztosítva behúzta pályafutásának első F1-es vb-címét.
Az eddigi leghosszabb szezont lezáró futam végén Hamilton végső győzelméhez arra lett volna szükség, hogy Rosberg ne végezzen a 4. helynél előrébb,
s bár négyen szelték át 2 másodpercen belül a célvonalat, a szuperlágy gumikon óriásit hajrázó Sebastian Vettelnek őt már nem sikerült megelőznie.
Hamiltonnak a héten már a Red Bull főnöke, Christian Horner is felvetette, hogy fel kell majd tartania Rosberget, mert más esélye nem lesz. Ő eredetileg azt mondta, nem fog élni ezzel a lehetőséggel, de végül mégis megpróbálta: pár kört leszámítva gyakorlatilag végig a középmezőny tempóját autózta, a Mercedes bokszfaláról hiába szóltak rá többször is, hogy lépjen rá a gázra.
Míg a Red Bullok az egy fokozattal keményebb szuperlágy gumikon kicsit beragadtak a rajtnál, és Max Verstappen az első kanyarban össze is koccant Nico Hülkenberggel, visszaesve az utolsó helyre, a két Mercedes simán elhúzott, mögéjük a Daniel Ricciardót megelőző Kimi Räikkönen sorolt be. Hamilton már a 7. körben, Rosberg pedig eggyel később beállt a bokszba, ahol mindkettejüknek várnia kellett a mögöttük megérkező Ferrarik miatt. Ezzel a német járt rosszabbul, mivel így beragadt a még az eredeti gumikon autózó Verstappen mögé, Hamilton viszont a holland előtt tért vissza a pályára.
De továbbra sem húzott el, hanem feltartotta a sort, hátha mások is beférkőznek Rosberg elé, vagy bevágnak elé a bokszban. Räikkönen egy ideig veszélyt is jelentett rá, mert csak 1-2 másodpercre volt tőle, mielőtt
Rosberg végül a kritikus pillanatban, a 21. körben pályafutásának egyik legszebb előzését bemutatva messziről kifékezte Verstappent.
Az ifjú holland nem hagyta magát, a két autó kis híján összeért, de Rosbergnek végül sikerült bebetonoznia a helyét. Ez a momentum meghatározó volt a világbajnoki esélyei szempontjából.
„Az az előzés fantasztikus volt, mert Nico számára ezen a versenyen pont az számított a legnagyobb veszélynek, hogy esetleg kiesik" – mutatott rá a Mercedes technikai igazgatja, Paddy Lowe. A veszély ugyanakkor nem múlt el. Rosberg beletaposott a gázba, és sorozatban leggyorsabb köröket futva utolérte Hamiltont, ám ő a kerékcserék második, a 28-29. körben lebonyolított fordulója után megint lelassított, és látványosan feltartotta a csapattársát.
Ekkor még 8 körön át Sebastian Vettel állt az élen, aki csak később kerített sort második bokszkiállására, de az előnye a használt gumikon is alig fogyott, Hamilton annyira lassan ment. Emiatt a Mercedes irányítóközpontjában is feszült pillanatokat éltek át.
„Feltettem magamnak a kérdést, hogy mi mit tettünk volna a helyében. Két lehetőség volt: vagy elhúz a távolba, és ezzel megmutatja, hogy ő a legjobb, vagy megpróbálja feltartani a többieket. Ő az utóbbit választotta, ezt nem volt kellemes nézni – ismerte el Hamiltonról a csapat főnöke, Toto Wolff. – Nico azonban nagyon higgadtan kezelte a helyzetet, nem kockáztatott meg egy előzést, amikor nem kellett."
Hamilton sebészi pontossággal adagolta úgy a tempót, hogy a két hosszú egyenesben, a DRS-távolságon kívül tartsa a csapattársát,
s mivel máshol a Yas Marinában nem igazán lehet előzni, ezzel sikerült magukra húznia Rosberg üldözőit. Az utolsó körökben Verstappen, majd Vettel veszélyesen közel volt a két Mercedeshez, és végül maga Lowe is beavatkozott a rádión, arra utasítva Hamiltont, hogy menjen gyorsabban. De hiába kértek tőle 1:44-es időket, ő nem engedelmeskedett, végig 1:46 fölött maradt.
„Nem tudom, miért nem hagytak egyszerűen versenyezni, szerintem a győzelmem nem forgott veszélyben. Egyértelmű, hogy mi járt a fejükben" – mondta Hamilton, akitől Niki Lauda magyarázatot követelt a taktikája miatt. Wolff kijelentette, hogy „ha teljesen szabadjára engednénk a pilótáinkat, nem nyertünk volna ennyi versenyt és vb-t. Volt egy pillanat, amikor a győzelmünk is veszélyben forgott, ráadásul arra is vigyáznunk kellett, ez nehogy precedenst teremtsen."
Lowe nyilvánosan nem hibáztatta renitens versenyzőjét.
Nem mi ültünk az autóban. Ki tudja, mi lett volna a valódi tempója?
– vetette fel. – Az biztos, hogy így szembe kellett néznünk bizonyos kihívásokkal. Izgalmas volt látni, ahogy Sebastian a Ferrari ügyes stratégiája révén feljött, és megelőzte a Red Bullokat, ami váratlan volt. Lerágtuk a körmünket, az utolsó 2 körben tényleg attól féltünk, hogy Nicót és Lewist is megelőzi."
A hajrában Vettel a lágyabb és frissebb gumikon már DRS-sel is rendszeresen támadta Rosberget, és az utolsó körben közvetlenül a Mercedes mögött fordult rá a célegyenesre. „A győzelemre hajtottam, csak az volt a probléma, hogy az egyenesekben Lewis a szélárnyékával magára húzta Nicót, így számunkra mindketten túl gyorsak voltak, és a végére a gumijaim is elhasználódtak – mondta Vettel.
Nico az idén kiegyensúlyozottabb volt, megérdemli a címet."
Rosberg ellenállt a nyomásnak, nem vétett egyetlen hibát sem, de elismerte, hogy „ez semmiképpen nem tartozott a legélvezetesebb versenyeim közé. Az elején meg kellett vívnom Maxszel, a végén pedig többen is utolértek, ami nem volt túl szórakoztató. Örülök, hogy túl vagyok rajta, most madarat lehetne fogatni velem!"
Rosberg, akinek 34 évvel ezelőtt az édesapja, Keke is F1-es világbajnok volt, 206. nagydíján biztosította be első vb-címét – ennyit még senkinek nem kellett várnia a végső győzelemre a sport történetében. A dobogón láthatóan elérzékenyült, és a feleségének, valamint a kislányuknak ajánlotta a sikerét. „Később majd köszönetet mondok mindenki másnak is" – tette hozzá, mielőtt a moderátor, David Coulthard kérésére kezet fogtak Hamiltonnal, és meg is ölelték egymást.
„Ez hihetetlen, elképesztő érzés. A verseny rettenetesen, de tényleg borzasztóan intenzív volt – ismerte el Rosberg másfél órával a leintés után.
Amikor a rádión szóltak, hogy muszáj megelőznöm Maxet, mert ez kritikus a vb szempontjából, arra gondoltam, hogy jesszus, na ne!
Ráadásul pont Maxet az összes versenyző közül...?! Rettenetes érzés volt, szavakkal nem lehet leírni, hogy milyen szorult helyzetben voltam. Most kicsit aggódom az édesapámért, mert ma még nem láttam, és a futam kívülről nézve is elég idegölő lehetett!"
Bár a Red Bull már Brazíliában bebiztosította konstruktőri 2. helyét, az idényzáron nagy stratégiai csatába bonyolódtak a Ferrarival. A rajtnál úgy tűnt, Verstappen kivonta magát a forgalomból, amikor az első kanyarban nekicsúszott Hülkenbergnek, de az 5. körben már 13. volt, és mivel a szuperlágy gumikon a 22. körig húzta az első kiállását, aztán többre szüksége sem volt, visszakerült a játékba.
Nagyon elégedett vagyok. Miután visszaestem az utolsó helyre, a 4. hely jó eredmény
– vélte. – Nico (Hülkenberg) remekül rajtolt, de szerintem nem számított rá, hogy félig még mellette leszek, és úgy kanyarodott, mintha nem lennék ott. Sima versenybaleset volt."
Ricciardo szintén a szuperlágy gumikon rajtolt, ő mégis a hagyományos két kiállásos stratégiát követte. Másodszor a 25. körben kereket cserélve sikerült bevágnia Räikkönen elé, az 5. helynél feljebb viszont már nem tudott kapaszkodni. Úgy érezte, a stratégiája nem volt tökéletes, nem kellett volna a Ferrarik lépésére reagálva már a 9. körben sort kerítenie az első kiállására, amely után Räikkönen mellé érkezett meg a bokszból.
„A szuperlágy elég jól kitartott, láttuk, hogy az ultralágyak a Ferrarikon kezdenek szétesni – magyarázta az egyéni összetettet a 3. helyen záró Ricciardo. – Visszatekintve egyértelmű, hogy nekem is tovább kint kellett volna maradnom, és csak egyszer kellett volna kereket cserélnem, ami Maxnek olyan jól bevált."
Az utolsó csatát végül az ezúttal ügyesen taktikázó Ferrari nyerte.
Vettel nem engedett a csábításnak, és másodszorra nem ment ki a bokszba Ricciardóval és Räikkönennel együtt, hanem egészen a 37. körig a pályán maradt. Ez lehetővé tette számára, hogy az utolsó 18 körben egy új szuperlágy szett Pirellivel vegye üldözőbe a többieket, s bár 6 másodperccel Räikkönen mögött tért vissza a pályára, őt és a Red Bullokat is levadászta. Így a dobogón fejezte be a szezont, ami illő elégtétel lehetett számára a Verstappennel és Ricciardóval Mexikóban folytatott kakaskodás után.
„Ráléptünk a gázra, a csapat megérdemli ezt a dobogós helyet. Sok kritikát kaptunk az idén, néha jogosan, máskor kevésbé – mondta. – A 3. hely volt a maximum, az utolsó etapot a sok előzéssel nagyon élveztem."
A második kerékcseréjéig Räikkönen állt a 3. helyen, ám ő végül csak 6. lett egy újabb „nem ideális verseny" után. „Végig életben kellett volna tartanom a gumikat, de az elsőkkel még úgy is szenvedtem, hogy próbáltam lassabban menni, mint tudtam volna" – árulta el.
A Force India a 7-8. hellyel biztosította be történetének legjobb eredményét, a konstruktőri 4. helyet a Williams előtt. A pilótáik leginkább egymással harcoltak vasárnap este. „Elég sima versenyem volt, csak Checo üldözött, őt kellett kordában tartanom – mondta Hülkenberg. – Bár Lewis elöl próbált lassan menni, nekünk még így is túl gyors volt.
Max az első kanyarban nekem jött, amitől az autóm megsérült egy kicsit, ez nem volt túl örömteli."
Sergio Pérez többször is összeakaszkodott vele a pályán, végül mégis 8 másodperccel a csapattársa mögött szelte át a célvonalat. „Az utolsó körökben Massa is megközelített, mert az etapok elején nagyon keményen nyomtam, hogy utolérjem Nicót, úgyhogy a végére mindig elkoptak a gumijaim – mutatott rá a mexikói. – Az év elején nem hittem volna, hogy több mint 100 pontom lesz."
Míg a Williams másik pilótája, Valtteri Bottas futóműhiba miatt kiesett,
Massa 250 nagydíj után egy 9. hellyel fejezte be F1-es pályafutását, alig 7 tizeddel Pérez mögött.
„Nagyon büszke vagyok erre – mondta mosolyogva a brazil. – Ugyanolyan keményen küzdöttem az utolsó körömben, mint az elsőben sok évvel ezelőtt. – Emelt fővel távozhatok."
Ez a luxus nem adatott meg a másik visszavonuló veteránnak, Jenson Buttonnak, akinek valószínűleg az egyik kerékvető eltörte a felfüggesztését, így 12 kör után kénytelen volt feladni a küzdelmet. A másik McLarent vezető Fernando Alonso a 10. helyen fejezte be a 2016-os szezont, épp egy ponttal hajdani csapattársa, Massa előtt.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Kellemes délutánt kívánunk! Elérkeztünk a 2016-os szezon utolsó versenyéhez, de a világbajnoki cím sorsa szerencsére még nem dőlt el, Hamilton és Rosberg is reménykedhet még. A párharcukról itt olvashatják elemzésünket. Aki még nem tudná: Rosberg van jobb helyzetben, hiszen elég az első három hely valamelyikén végeznie a vb-címhez, míg Hamiltonnak a kötelező győzelem mellett külső segítségre is szüksége van.
Az időmérőt uralta, Rosbergnek be kellett érnie a 2. kockával. Utánuk jön Ricciardo, Räikkönen, Vettel és Verstappen; utóbbi hibázott az utolsó körében, holott érzése szerint e nélkül simán megszerezhette volna a 3. rajthelyet.
De ezt engedik a szabályok, Hamiltonnak nem jár büntetés emiatt. A bokszutcát megnyitották, a versenyzők elindultak a rajtrácsra.
Ahogy néhány korábbi nagydíjon, most is meghúzták, hogy legalább az egyik versenyzőjüket nem a legpuhább gumikon juttatták tovább a Q2-ből. Ezúttal Ricciardo és Verstappen is a szuperlágy keveréken rajtol, míg az élmezőny többi tagja az ultralágyakon. Legalább lehet némi plusz izgalom. A Red Bullok környékéről indulók a jobban tapadó gumikon rajtolhatnak, de Ricciardóék szerencséje, hogy az első kanyarig itt nagyon rövid a táv.
Pénteken két defektet is kapott az autójuk; valószínűleg azért, mert a kerékagy vagy a hátsó kerék valamelyik darabja felsértette a gumit. A csapat szombatra módosított a felfüggesztésen, de Carlo Sainz azt állítja, továbbra sem nyugodhatnak meg teljesen. "Mindent megtettünk, de úgy vélem, még mindig probléma, hogy nem ismerjük a defektek okát" - nyilatkozta.
Összeállt a mezőny a szokásos év végi tablóképre. Az első sor közepére a két búcsúzó pilótát, Jenson Buttont és Felipe Massát ültették.
Button | Massa | |
2000 |
Debütálás éve |
2002 |
308 |
Nagydíjak száma |
252 |
15 |
Győzelmek száma |
11 |
8 |
Pole-ok száma |
16 |
Button 2009-ben világbajnok lett, Massa legjobb eredménye a 2008-as egyéni 2. hely volt. A nagydíjrészvételek számában Button harmadik az örökranglistán, Massa nyolcadik.
1986-tól számítva ötször fordult elő, hogy a szezonzáró futamot olyan versenyző nyerte meg, aki a 2. helyen vagy hátrébb állt a tabellán a rajt előtt, és még volt esélye a vb-címre. Közülük négynek a győzelem egyben a vb-címet is jelentette. Rosberg pedig, ha világbajnok lesz, a második legtöbb szezonnal a háta mögött éri el ezt történelemben - nála tovább csak Nigel Mansell várt az első vb-címre.
A Mercedesnél sportszerű küzdelemre számítanak Hamiltontól és Rosbergtől, Toto Wolff szerint egyikük sem fog piszkos trükköket bevetni.
Ennyi használt (used)/friss(new) szett gumija maradt a versenyzőknek:
Addig a Ferrari és a Mercedes csapatfőnöke, Maurizio Arrivabane és Toto Wolff vált még néhány szót. A levegő 26, az aszfalt 29 fokos, vagyis nem változtak a körülmények tegnap óta.
Michael Schumacher utolsó, 2004-es diadala óta senki sem nyert világbajnokságot édesapaként, most Rosberg lezárhatja ezt a szériát. A régi mondás úgy tartotta, hogy egy gyerek körönként 1 másodperccel lassítja a versenyzőket. A jelenlegi mezőnyből amúgy csak öt tagnak van gyermeke.
Mindjárt kezdődik a felvezető kör, a gumikról már levették a szerelők a melegítőket. Emlékeztetőül: a futam során le fog menni a nap, a befutó sötétben, mesterséges megvilágításban lesz.
Az első 11 versenyzőből, mint tudtuk, a Red Bullok a szuperlágy keveréken indulnak, de hátrébb Gutiérrez, Kvjat, Nasr és Sainz is erre szavazott. Palmer és Wehrlein bevállalta az ultralágyakat, Button, Grosjean, Magnussen, Ocon és Ericsson a lágy gumin rajtol.
Hamilton és Rosberg megtartotta az első két helyet, Räikkönen megelőzte Ricciardót. Verstappen megpördült az első kanyarnál.
A mezőny sűrűjében oda-vissza előzgetik egymást többen is a sikánoknál. Hamilton vezet Rosberg, Räikkönen, Ricciardo, Vettel, Pérez, Hülkenberg, Alonso, Massa, Bottas előtt.
Hülkenberg visszaelőzte Pérezt a célegyenes végén, néhány kilométer alatt ez már a negyedik pozíciócsere volt közöttük. Magnussennek be kellett jönnie a bokszba egy új orrkúpért.
Számíthatunk néhány manőverre a rámenős hollandtól, aki Grosjeant már meg is előzte. Bottas a második hosszú egyenes végén kifékezte Massát, és feljött a 9. helyre.
Vagy nem is akarja? Egyelőre nincsenek nagy különbségek az első öt helyezett között.
Magnussennek szólt a Renault, hogy be kell jönnie a garázsba, számára véget ér a szezon. Verstappen Kvjat megelőzésével feljött a 14. helyre.
Ismét a brazilé a 9. pozíció. A sorrend tehát a pontszerző helyeken: Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Ricciardo, Vettel, Hülkenberg, Pérez, Alonso, Massa, Bottas.
"Őrületesen pattog az autó" - panaszkodott Bottas, aki szerint a hátsó lengéscsillapítókkal van baj. A Williams kihívta a bokszba, így közben Verstappen lépett előre 10.-nek, miután Buttont és Palmert is lehagyta. Hamilton érkezik kerékcserére.
Hamilton megkapta a lágy keveréket, és Räikkönen, valamint Alonso szintén betért a bokszba. A kör végén Rosbergen lesz a sor.
Hamiltonhoz hasonlóan várnia kellett, mielőtt útjára engedhették a szerelők, mert Vettel is pont érkezett a bokszba. Räikkönen így majdnem megelőzte a korábbi kerékcseréjével.
Még nem esett ki, de a tüzetes vizsgálat miatt még mindig a bokszban vesztegel. Ricciardo és Pérez friss gumikat kapott.
Hamilton visszaállt az élre, de Rosberg csak Verstappen mögé tért vissza, és a Mercedes arra buzdítja, hogy előzze meg, mert a holland feltarthatja az öregebb gumikon. Ricciardo Räikkönent támadja keményen, de egyelőre a finn állja a sarat.
Nem tudja megelőzni Verstappent, Hamiltontól így 2,5 másodpercre nőtt a lemaradása.
Ez nem volt kemény dió, lévén neki sokkal frissebbek a lágy gumijai. Pérez ezzel 8.
A futóműve jobb első részén eltörhetett valami, mert Button kereke csálén áll; kénytelen visszagurulni a garázsba. A közönség vastapssal búcsúztatja a valószínűleg utolsó F1-es futamán szereplő Buttont.
Legalábbis nem búslakodik, kezet ráz a szerelőkkel, és fogadja barátai, családtagjai ölelését. Furcsa meghibásodás volt, annyi szent.
"Pontosan erre van szükség" - mondták neki rádión. Hamilton nem szakad el tőle, és Rosberg továbbra sem tudja támadni.
Jelen állás szerint világbajnok, de rezeg a léc, és Hamilton 2008-as esete óta tudjuk, nem jó a tűzzel játszani: Rosberg mögött ugyanis igen közel halad Räikkönen, Ricciardo és Vettel is. Kvjat leparkolt a pálya mellett, ő a negyedik kieső, ha Bottast is ide számítjuk.
Hamilton 2,8 másodperccel vezet Verstappen előtt, akit Rosberg, Räikkönen, Ricciardo, Vettel, Hülkenberg, Pérez, Massa, Grosjean követ.
Viszont nem sokat ér vele, amíg Verstappen, Rosberg, Räikkönen, Ricciardo és Vettel csak vonatozik mögötte.
Ricciardo a második hosszú egyenesben beszúrt a Ferrari mellé, de nem tudott elfordulni a kanyarban, így nem tudta befejezni a manővert. Már Vettel ellen kell védekeznie.
Átveszi a 2. helyet Verstappentől. Necces volt, Verstappen nem adta könnyen magát, de a frissebb gumikon a német kibrusztolta az előzést a 8/9-es kombinációból kigyorsítva.
Lecserélte a szuperlágy gumikat lágyakra, úgy sejtjük, hogy ez volt az egyetlen kiállása. Vettel közben rátolta Ricciardót Räikkönenre.
23 kör ment le, 32 van hátra: Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Ricciardo, Vettel, Hülkenberg, Pérez, Verstappen, Massa, Alonso az első tíz sorrendje.
Marad a lágy keveréken. Rosberg megfutotta az eddigi leggyorsabb kört: 1:45.911. Igyekszik, nehogy esetleg Verstappen mögé térjen vissza a második bokszkiállása után.
Pérez a neve, és meg kellene előznie, ami egyelőre nem sikerül neki.
Ricciardo elévágott, a finn csak mögé tért vissza a kerékcseréjét követően. Viszont Verstappen mindkettejük előtt halad, és áthámozta magát Pérezen is az első hosszú egyenes végi féktávon.
Sainz és Grosjean csatájában összeértek az első kerekek, és a spanyol leterelte a Haas pilótáját, aki érthető módon nehezményezi az esetet. Ricciardo megelőzte Pérezt, és Verstappen után ered.
Hülkenberg után Pérez is letudja második kerékcseréjét. A 4. Verstappen és az 5. Ricciardo között most 3 másodperc a különbség, őket Räikkönen követi.
És gyors is volt, 2,5 másodpercig tartott. Ahogy várható volt, a lágy gumikon folytatja, és tiszta előtte a pálya.
Ami annak a folyománya, hogy Rosberg is letudta utolsó bokszkiállását a szezonban. A német kényelmesen visszatért Verstappen elé.
Miután Vettel is kijön a bokszba, visszaáll a 2. helyre, és nem tűnik úgy, hogy figyelnie kellene a tükreit. Még 24 kör van a célig.
Most alig több a különbség kettejük között 1 másodpercnél. A verseny lenyugodott.
A McLaren még nem járt másodjára a bokszban. Amúgy Vettel gumijai is bírják még az 1. helyen.
Tekintsük át a sorrendet 21 körrel a cél előtt. Vettel, Hamilton, Rosberg, Verstappen, Ricciardo, Räikkönen, Hülkenberg, Pérez, Alonso, Massa. Pérez az imént ment el Alonso mellett.
Egy rövid utolsó etappal a német sprintelhet egy nagyot, amivel hátha előrébb végezhet a 6. helynél. A kerékcseréje után ugyanis ez a pozíció várhat rá.
Ocon nekikoccant Nasr autójának a 8/9-es kanyarnál, és letört a Manorról egy kisebb darab, amit a mögöttük érkező Palmer arrébb sodort.
Az előbb megjárta a bokszutcát, és a piros oldalfalú abroncsokat kapta meg. Hátrébb kialakult némi küzdelem, Palmer, Ericsson és Sainz csatázik nagyot a 13-15. helyen.
Továbbra is alig több mint 1 másodperccel van lemaradva csapattársától. Verstappen 3-mal követi Rosberget, Ricciardo 1,6-tal a hollandot.
A finn nem kapálózott, elengedte a frissebb gumikon haladó csapattársat. Vettel most kb. 7 másodpercre van a 4. Ricciardótól.
Verstappen és Ricciardo most éri utol az egymással harcoló Sainzot és Palmert, akiknek el kéne engedni az egy körrel előrébb járókat. Aztán Sainz és Palmer összeütközik az egyik kanyarban, probléma megoldva.
A 17-es kanyar féktávján belerohant Sainzba, ezért forgott ki a Toro Rosso. Máris vizsgálják az esetet a sportfelügyelők.
"Nem működik a váltóm" - mondja egykedvűen Sainz, vélhetően az ütközéstől romlott el az egység. Kvjat, Button, Bottas és Magnussen esett ki korábban.
Viszont Verstappen apránként közelít felé, Vettel pedig utolérte Ricciardót.
Eddig jól bevált a Ferrari húzása, a német viszonylag könnyen átvette a 4. helyet Ricciardótól. Verstappen kezdheti félteni a dobogós eredményt.
5 másodperces időbüntetést kapott Sainz megpöcköléséért- eddig nyugis a nap, meg az egész hétvége is a sportfelügyelői irodában. A teniszsztár Roger Federer a motoros Jorge Lorenzóval beszélget.
Nyomatékosan utasították, hogy 45.1-es köröket menjen, mert Verstappen kezd aggasztóan közel kerülni Rosberghez. Ez még izgalmas lehet... Hamilton az előbb 45.8-at jegyzett.
Hamiltont, Rosberget, Verstappent és Vettelt ennyi fedi le. Ricciardo, Räikkönen, Hülkenberg, Pérez, Massa, Alonso a további sorrend.
Használhatja a DRS-t, de nem tudja megelőzni Verstappent. Még 5 kör a leintésig. Ha Vettel megelőzné Verstappent, Rosberg még inkább remeghetne.
A második DRS-zónára játszott, ügyesen: még a féktáv előtt megelőzte a frissebb Pirelliken a Red Bullt. És végre egyikük sem reklamál a másik miatt! Hamiltonnak már Paddy Lowe magyarázza, hogy muszáj gyorsabban mennie, mert a brit látványosan lassú Rosberg előtt haladva.
Wehrlein és Ocon a bukótérben fordult el a csatájuk során, bár legalább nem ütköztek. Megkezdődött az utolsó 3 kör.
De nem annyira, hogy támadni tudja. Vajon Rosbergnek érdemesebb lenne elengedni a Ferrarit, hogy az esetleg elvegye Hamiltontól a győzelmet, és egyúttal csökkentse annak a kockázatát, hogy Verstappen is megtámadja?
"Elvesztettem a világbajnokságot, nem érdekel, ha a győzelmet is elbukom" - mondta rádión. Vettel megtámadta Rosberget a második hosszú egyenesben, de a német lezárta a belső ívet, maradt a 2. helyen. Mindjárt kezdődik az utolsó kör.
A Twitterre azt írták, írja helyettük valaki más a bejegyzéseket, mert nézni sem bírják a futamot... Lowe emlékeztette Rosberget, hogy a 3. hely is elég neki a vb-címhez, bár gondoljuk, a német nem felejtette el.
Nem változott a sorrend, Hamilton szoros befutóban nyert Rosberg előtt. Vettel felállhat a dobogóra, Verstappen 4. lett.
Az 5. helytől lefelé: Ricciardo, Räikkönen, Hülkenberg, Pérez, Massa, Alonso. Ezúttal nem sok változás történt a versenyen a pontszerző helyeken.
Ismét láthattunk egy gumifüstölős ünneplést a célegyenesben, a friss világbajnok adta elő. Hamilton is megköszöni a csapattagoknak a munkát.