Új körrekord Vetteltől az időmérő előtt
2017. április 29. 10:47
A Ferrari maradt az élen, de a Mercedes megfelezte a hátrányát az Orosz Nagydíj szombat délelőtti szabadedzésén, amelyen Sebastian Vettel 1:34.010-zel újabb pályacsúcsot állított fel, 1 tizeddel megjavítva saját, péntek délutáni rekordját.
Az eseménydús edzésen a Mercedes kicsit jobban boldogult az ultralágy gumikkal, mint tegnap.
Valtteri Bottas így is 0,363 másodperccel elmaradt Vetteltől, Kimi Räikkönent azonban 26 ezredre meg tudta közelíteni.
Lewis Hamilton egész hétvégén lassabbnak tűnt a csapattársánál, és ez most sem változott. Úgy tűnt, a brit versenyző továbbra sem érezte magát teljesen kényelmesen az autójában, a gyors körei során is elkövetett pár hibát, egyszer látványosan kifarolva gázadás közben.
A Sochi Autodrom sima aszfaltján még mindig nehéz volt bemelegíteni a gumikat, a csapatok ezért nem 1-2, hanem alkalmasint 5-8 körös időmérő-szimulációkat teljesítettek. A legtöbben kapásból az ultralágy Pirelliken kezdték az edzést, köztük a két Ferrari is. Eleinte Räikkönen vezetett, de Vettel már a 19. percben az élre ugrott, mielőtt Hamilton futott egy gyors kört, amellyel negyedórán át őrizte az 1. helyet.
A Red Bullok tovább küszködtek ezen az erőpályán. Max Verstappen 1,451 másodperces hátránnyal lett 5., és csupán 19 ezredet vert Felipe Massa Mercedes motoros Williamsére, amelytől Daniel Ricciardo ki is kapott. Az ausztrál versenyzőnek az edzés végén volt egy ijesztő pillanata: a motorja menet közben egyszerűen lekapcsolt, de Szergej Szirotkinnal ellentétben, aki péntek délelőtt járt így, újra tudta indítani.
Ricciardo elé az utolsó pillanatban még Nico Hülkenberg is beférkőzött a gyári Renault-val, a Szocsiban új MGU-K-val érkező francia gyártónak azonban nem zajlott simán az edzés. Miután Jolyon Palmer az éjszaka új túlélőcellát kapott, mert tegnap a kipufogó összeégette az előzőt, most a motorja romlott el. Ezért mindössze 4 kört tudott a pályán tölteni, és
kiderült, hogy ki is kell cserélni az egész erőforrását, a Renault szerelőinek tehát kapkodniuk kell, ha végezni akarnak az időmérő előtt.
A legjobb tíz közé befért még Carlos Sainz a ma gyorsabbnak tűnő Toro Rossóval, valamint Kevin Magnussen, akinek a csapattársa, Romain Grosjean a rádióban folyton az autójára panaszkodott. A Haas pénteken a Carbone Industrie fékjeit használta, de a tárcsák hűtési nehézségei miatt mától visszatért a Brembo termékeihez.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép napot mindenkinek! Szocsiban nemsokára kezdődik az utolsó szabadedzés, amelyen a csapatok mindenekelőtt az időmérőre fognak felkészülni. A Mercedesnek megoldást kell találnia a tegnapi gumimelegítési problémáira, amelyek miatt egy mért körben szokatlan módon jócskán a Ferrari mögé került.
Miután péntek délután 7 tizedet vert rájuk, Sebastian Vettel azt állította, nem terítették ki a lapjaikat, Hamilton viszont cáfolta ezt, szerinte valóban a Ferrari a gyorsabb. Mi az igazság? Az adatok azt mutatják, hogy egy mért körben a Mercedes problémái valódiak, mert nem tudják elég gyorsan bekapcsolni és a megfelelő hőmérsékleti ablakban tartani az ultralágy Pirelliket, de a hosszú etapokon megvan a tempójuk. Ezt itt elemeztük ki részleztesen.
Az elhúzódó problémák miatt tegnap a szokásos Brembók helyett a Carbone Industrie fékeit használták. Ezeket a múlt héten, Bahreinben már tesztelték, de Grosjean a pénteki edzéseken tovább küszködött, ezért a csapat végül úgy döntött, a tárcsák hűtési nehézségei miatt a hétvége maradékára mégis visszaszerelik az autóikba a Brembókat.
Az esti munkastopot megszegve kijátszották az egyik jokerüket, mert Räikkönen autója javításra szorult, de azt állítják, nincs komoly gond. A Ferrari már 3-3 turbót használt a megengedett 4-ből, de a csapat motorprogramjának főnöke, Luigi Fraboni tegnap azt mondta, ennek pusztán stratégiai okai voltak, nem az, hogy hibák merültek fel, így Vettelnek és Räikkönennek nem kell rajtbüntetéssel számolnia a keret túllépése miatt.
Az idén elhelyeztek két narancssárga fekvőrendőrt a bal oldali rázókő mellé, és kikötötték, hogy aki az elsőtől balra megy el, az csak a másodikat is megkerülve, a kerékvető vége után térhet vissza a pályára, nehogy időt nyerjen. Hamilton azonban tegnap egy alkalommal a két fekvőrendőr között ment el, ezért az FIA mára két, szintén narancssárga bóját is elhelyezett a bukótérben. Aki lesodródik a fekvőrendőrökön kívülre, annak azok között kell visszatérnie a pályára.
Hatan kapásból kimentek, amint zöldre váltott a lámpa, köztük Ricciardo és Räikkönen. Szépen süt a nap a Kaukázus lábánál, a levegő 19, az aszfalt 34 fokos, azaz kicsit hűvösebb van a tegnapinál.
Ő az első az idén, aki rajtbüntetést kapott a motorkomponensek keretének túllépése miatt: már három hétvége alatt elhasznált 4 MGU-H-t és turbót. A csapattársa, Alonso, tegnap este "hihetetlennek" nevezte ezt a kétes értékű rekordot.
Nicsak, ki vezeti ezt a Mercedest? Az oroszok Putyintól Reagenig mindenkiből előszeretettel csinálnak Matrjoskát, de ez a Hamiltont formázó darab máris gyűjtőknek való klasszikus:
1:38.373 alatt teljesíti a szuperlágy gumikon. A mezőny fele ezekeet, a másik fele a lágyakat használja, de Ricciardo most az ultralágyakon jelent meg. Öten még nem voltak kint, köztük Vettel sem.
A váz ugyanis tegnap megsérült, mert a kipufogógáz egy hiba miatt megégette. Közben 1:38.207-tel Kvjat vette át a vezetést. A Toro Rossónak tegnap pocsék napja volt, úgyhogy ma van dolguk bőven.
Vettel is megtette az ellenőrző körét. Ricciardo az ultralágyakon 1:37.547-es kört ment, amivel az élre állt, de 3,4 mp-vel elmaradt Vettel tegnapi, pályacsúcsot jelentő 1:34.120-as etalonjától. A Red Bull egy mért körben és a hosszú etapokon is szenvedett pénteken.
Ő is az ultralágy gumikon próbálkozott, de 1:34.495-ös idejével csak 52 ezredet vert Ricciardóra. Igaz, a tegnapi tapasztalatok szerint ezzel a keverékkel is simán tovább lehet javítani pár tizedet egy hűtőkört követően, mert alig kopik Szocsi sima aszfaltján.
A Red Bull uralma nem tartott sokáig: Räikkönen 1:35.610-es, Vettel 1:35.801-es körrel lazán az élre ugrott, 1,8 mp-t verve rájuk. Sovány vigasz, hogy a Ferrarik is a leglágyabb keverékű gumikat használták ehhez. Érkeznek a Mercedesek is az ultralágyakon...
A 15-ös kanyarban, pont úgy, mint pár perccel ezelőtt Kvjat. Bottas csak a 13. helyen kezdett, mert az első szektorban tartotta ugyan a lépést Vettellel, de aztán lelassult vagy lelassított. A Ferrarik javítani készülnek egy hűtőkör után...
1:34.933-as körrel átveszi a vezetést. Bottas is futott egy rendes kört, Räikkönent 13 ezredre megközelítette, Vetteltől viszont megint 7 tizeddel elmaradt - csakúgy, mint tegnap.
Hamilton is megtette az első mért körét az ultralágyakon, de csak 4. lett vele. A sorrend az akciódús első 20 perc után: Vettel, Räikkönen, Bottas, Hamilton, Ricciardo, Verstappen, Sainz, Stroll, Ocon, Pérez, Massa, Kvjat, Grosjean, Hülkenberg.
A csapatok az ultralágy gumikat használják ugyan, de ezek nem rendes időmérő-szimulációk, hanem kicsit hosszabb etapok. Massa feljött a 7. helyre, 4 tizeddel Verstappen mögé, de a Williamsen a szuperlágy Pirellik vannak.
Javított az imént, 0,42 másodpercre faragva le a hátrányát Vettellel szemben. Négy versenyzőnek, köztük Alonsónak és Vandoorne-nak, még mindig nincs mért köre.
1:38.533-as körrel kezd a szuperlágy gumikon. Hamilton jó kört megy...
A második-harmadik szektorban abszolút legjobb részidőt ment, de aztán Bottas a pálya végén még gyorsabb volt. Mindketten javítottak, Hamilton 1:34.828-as ideje révén 0,105 mp-t vert az eddig vezető Vettelre, aki a 2. helyre szorult.
1:36.649-es kört megy, amivel megelőzi Verstappent. Tegnap délután végig a szuperlágy Pirelliket használta, hogy következetes körülmények között tanulhassa meg a pályát, úgyhogy az ultralágyakat most próbálhatta ki először. Palmer visszatért a bokszba, mert úgy érezte, a motorja vesztett az erejéből.
Bemutatta, hogy kell szabályosan visszatérni a pályára. A belső kamerájából kiderült, hogy az FIA nem két narancssárga bóját, hanem két citromsárga táblát helyezett el a kanyar végére, azokat kell megközülni.
De már az első szektorban is 4 tizedet kapott Vetteltől. Végül javított, visszaelőzte Strollt, de Ricciardo mögött maradt, és 1,234 mp a hátránya Hamiltonhoz képest. A Red Bullnak nem túl jó pálya ez.
Az edzés felén túl így állunk: Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen, Ricciardo, Verstappen, Stroll, Massa, Sainz, Pérez, Kvjat, Grosjean, Ocon, Alonso.
Ezek szerint a motorjával nem lehetett komoly gond. De mégis! "NIncs benne erő!" - jelenti a rádión, majd visszatér a garázsba. Huh...
Ricciardo is megpróbálkozott egy új szett ultralággyal, de az első körét elrontotta, míg Verstappen másodszorra 1:35.452-re javított, megelőzve Räikkönent. Ez azonban már egy igazi időmérő-szimuláció lehetett, aminek a Mercedesek most készülnek nekivágni.
Az első szektorban egyéni, a középsőben és a harmadikban abszolút legjobb részidőt ért el. 1:34.681-es idejével 0,147 mp-t vert Hamiltonra, de Vettel tegnapi, 1:34.120-as etalonjától még messze van. Érkeznek a Ferrarik is...
Középen mindenkinél gyorsabb volt, a pálya elején és végén viszont nem javított. Räikkönen sokkal gyorsabb...
Mindhárom szektorban abszolút legjobb részidő! 1:34.338, ezzel 0,343 mp-t vert Bottasra.
A pálya elején elmaradt Räikkönentől, a további részében viszont megelőzte. Az új körrekord 1:34.001 - ez 0,337 mp-vel jobb a csapattársa, és 0,659 mp-vel Bottas idejénél. Hamilton már 8 tizeddel van lemaradva, a Red Bullok 1,5-1,8-cal. A Ferrari jól áll.
Ez a srác hihetetlenül peches. Tegnap a Renault tesztpilótája, Szergej Szirotkin alatt állt meg az autó nyamvadt 2 kör után, most meg úgy tűnik, neki vannak komoly gondjai. Az időmérő előtt új motort kapni nem a legjobb móka.
Räikkönen a pálya elején, Vettel a közepén ért el abszolút legjobb részidőt, de egyikük sem vert rá a korábbi eredményére - igaz, Vettel csak 44 ezreddel maradt el tőle, vagyis ezzel a körével is az első lett volna. Bottas viszont begyorsult, 0,363 mp-re faragta le a hátrányát, 26 ezredre közelítve meg Räikkönent.
34.098-ra javítja az etalont, így összességében már "csak" 0,541 mp-re van Vetteltől, de maradt a 4. helyen. Ezen a hétvégén eddig Bottas tűnik erősebbnek a Mercedes versenyzői közül.
Róla eddig nem esett szó, de a Williams jól kihasználja a Mercedes motor erejét, és a Red Bull-lal harcol. Massa 3 tizeddel lassabb Verstappennél, de majdnem 1-gyel gyorsabb Ricciardónál, és Stroll is a 8. helyen van - igaz, az előbb látványosan kifarolt az egyik sodrós jobbosban.
8 perccel a leintés előtt így állunk: Vettel, Räikkönen, Bottas. Hamilton, Verstappen, Massa, Ricciardo, Stroll, Ocon, Magnussen, Pérez, Sainz, Hülkenberg, Kvjat, Ericsson. Úgy tűnik, ezen az erőpályán a Renault jó egy körös tempója eltűnt, hiába állítja az FIA, hogy a Honda kivételével a három másik gyártó motorja (Barcelonában) körönként 3 tizeden belül van egymáshoz képest.
És szokása szerint hangosan panaszkodik az rádión: "Mi történt az autómmal?!" Ricciardo Red Bullja megállt, miután a motorja hirtelen lekapcsolt, de aztán tovább tudott menni. Jean Todt korábbi csapata, a Ferrari garázsából követi az eseményeket.
Tovább javított, így már csak 19 ezredre van tőle. És itt a Renault egy körös tempója: Hülkenberg felkapaszkodott a 8. helyre, megelőzve Sainzot és Magnussent.
Minden tizedmásodperc számít: Alonso megérkezett a garázs elé, gyorsan lecserélték a kerekeit.
A Ferrarik maradtak az élen, a Mercedesek kicsit csökkentették a hátrányukat, a Red Bull a Williamsszel küzdött. Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval, aztán délután 2-kor az időmérővel is.