Vettel felzárkózott Hamiltonhoz az időmérő előtt
2017. október 21. 17:58
Lewis Hamilton az USA Nagydíj harmadik szabadedzésén sem talált legyőzőre, így eddig az összeset ő nyerte meg, de világbajnoki ellenfele, Sebastian Vettel ezúttal 92 ezredmásodpercre megközelítette a Mercedes versenyzőjét, míg egy képzeletbeli rajtsorral hátrébb Kimi Raikkönen is felzárkózott Valtteri Bottashoz.
Miután tegnap délután arra panaszkodott, hogy „nyúlós" a Ferrari eleje,
a csapat este, az éjszakai munkastop megszegése nélkül új autót épített Vettelnek egy másik, korábban már használt kasztniból, amelyre az összes friss fejlesztésű aerodinamikai elemet visszaszerelték.
Ez bevált, a német ász ugyanis azonnal felvette a ritmust, és sokkal simább edzést zárt, mint pénteken, amikor zűrös napja volt, és alig töltött pár kört a pályán.
Az edzés első felében szintén a 2. helyen állt Hamilton mögött, de még 4 tizedmásodperces hátránnyal. A sorrend akkor is megmaradt közöttük, amikor bő húsz perccel a leintés előtt, szinte teljesen egyszerre megtették az időmérő-szimulációikat, ám Vettel ekkor sokat lefaragott a hátrányából, míg Hamilton a pályát az utolsó előtti kanyarban kiszélesítve kicsit odacsapta Mercedesének alját a rázókőhöz.
Igaz, 1:34.478-cal így is újabb körrekordot ért el.
Bottas és Räikkönen nem tudták tartani a lépést a csapattársaikkal, a küzdelem ennek ellenére szoros volt az élen, az első négy helyezett 3 tizedmásodpercen belül került egymáshoz képest. A pálya első, a tempós S-kanyarokat magába foglaló szakaszán a Ferrari, a középsőn pedig a Mercedes tűnt erősebbnek, de a különbség mindenhol csak hajszálnyi volt.
A Red Bull lemaradt a két élcsapattól, jóllehet, később is teljesítette az időmérő-szimulációját. Max Verstappen – akire végül 15 rajthelyes büntetés vár majd, mert kicserélték az autójában a belső égésű motort és az MGU-H-t – első próbálkozását megzavarta Romain Grosjean kicsúszása, amely miatt a Haas végleg a 7-es kanyar kavicságyában ragadt, ezért Virtuális Safety Car-fázist rendeltek el. Verstappen maga is hibázott ugyanitt, csak olcsóbban megúszta, míg
Daniel Ricciardo az utolsó másodpercekben forgalomba került, amikor meg akarta tenni a gyors körét, és 9. lett.
Felipe Massa meglepően jó időt ment a Williamsszel, csupán 2 tizeddel maradva el Verstappentől, mögötte pedig a két Renault zárta az edzést. Habár Nico Hülkenberg valamelyest gyorsabb volt új csapattársánál, Carlos Sainznál, az időmérőnek nem vághat neki vérmes reményekkel, mert Verstappenhez – valamint Stoffel Vandoorne-hoz és az újonc Brendon Hartley-hoz – hasonlóan őt is hátrébb fogják sorolni a rajtrácson.
Az austini időmérő Justin Timberlake koncertje miatt a szokásosnál két órával később, magyar idő szerint majd csak este 11-kor kezdődik. Noha az előrejelzés esővel fenyeget, az várhatóan az után fog megérkezni a pályához, hogy a rajtsorrend már eldőlt.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép napot mindenkinek! Perceken belül a harmadik szabadedzéssel folytatódik az USA Nagydíj programja. Austinban gyönyörű idő van, sokkal melegebb a tegnapinál, amikor délelőtt esett: a levegő máris 27, az aszfalt 32 fokos.
Az első (két) csatát, vagyis szabadedzést simán ő nyerte, világbajnoki ellenfele, Sebastian Vettel mindkétszer fél másodperccel lassabb volt nála, és zűrös napot zárt. A Ferrari mára még a kasztniját is kicserélte, mert délután arra panaszkodott, hogy "nyúlós" az autója eleje. A részletes elemzésünk itt olvasható.
Már nyolcan kimentek megtenni egy ellenőrző kört, köztük a szuperlágy gumikon Vettel is. Úgy tűnik, Hartley, Hülkenberg és Vandoorne után Verstappenre is tényleg rajtbüntetés vár, mert új hajtáslánc-elemeket szereltek az autójába.
Mármint egy olyat, amit korábban már használtak, de most felszerelték az összes új aerodinamikai elemet is, úgyhogy a cserének elvileg nem szabad hátrányosan érintenie őt. Hamilton még csak most ballagott oda az autójához, hogy beszálljon a pilótafülkébe. Ő is egyike a hat versenyzőnek, aki még nem járt a pályán.
1:41.499 alatt teljesítette a lágy, azaz a rendelkezésre álló legkeményebb gumikon. Vele kapcsolatos hír, hogy Pierre Gasly, akinek a helyét elfoglalta, hiába ment vissza a Super Formulába megnyerni a bajnoki címet, mert a szuzukai döntőt egy tájfun miatt lefújták, ezért megmaradt a fél pontos hátránya.
Megint gyorsabb új csapattársánál, Hülkenbergnél, akit tegnap motorhiba hátráltatott: 1:37.125-ös körével majdnem fél másodpercet vert rá. Mindkét Renault-n az ultralágy Pirellik vannak. Hartley 1:40.803-ra javított, de most csak ők hárman vannak a pályán.
Az új kasztnijához még nyilván hozzá kell szoknia, és teljesítenie kellene hosszú etapokat is, mert tegnap krónikus körhiányban szenvedett. Sainz 1:36.813-ra javított, de Hülkenberg is csökkentette a hátrányát, kb. 2 tizedmásodpercre. Megélénkült a forgalom, Räikkönen, Ricciardo és Bottas is felbukkant.
A Renault fara elég lazának tűnik, és még provokálja is a kerékvetőkön. Hartley Toro Rossójának hátulját bekenték a zöld áramásjelző festékkel:
Először Vettel, majd Ricciardo vette át a vezetést, de a finn majdnem egy teljes másodpercet vert rájuk, 1:35.562-es idővel foglalja el az 1. helyet. Mindhárman máris az ultralágy gumikat használják.
Ezt ő maga állítja a saját sisakján, az állandó, sokat kritizált rádióüzeneteire utalva. Nem rossz poén...
Nem tudták lenyomni Räikkönent, elsőre 0,075 illetve 0,155 mp-vel elmaradtak tőle. Vettel, aki egyelőre az 5., javítani készül...
Egy hűtőkör után 0,096 másodpercre faragja le a hátrányát a csapattársához képest, ezzel Hamiltonnál már gyorsabb, Bottastól viszont egy hajszállal elmarad.
1:35.125-ös körével 4 tizedet vert Bottasra, aki szintén megelőzte Räikkönent pár ezreddel. Vettel viszont épp most futott abszolút legjobb részidőt az első szektorban, ahol az S-kanyarokban ma a Ferrari tűnik a legerősebbnek... Mire megy?
A pálya elején abszolút, a közepén egyéni legjobb részidőt ért el, a végén viszont nem javított, így csak 2 ezredet vert Bottasra, Hamiltontól pedig 0,418 mp-vel elmaradt. Alonsos feljött a 6. helyre, Ocon pedig a szuperlágy gumikkal áll a 7. helyen.
Bő húsz perc után így fest a tabella: Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen, Ricciardo, Alonso, Ocon, Sainz, Pérez, Hülkenberg, Magnussen, Kvjat, Grosjean, Hartley.
Igen, ez már hivatalos: új belső égésű motort és MGU-H-t szerelnek az autójába, ahogy azt sejteni lehetett. Egyébként eddig csak egy ellenőrző kört teljesített ma. Ez ugyan nem ok az ünneplésre, de ezt mégsem hagyhattuk ki...
"Valami nem stimmel az autóval, a kormány szörnyen nehéznek érződik" - jelenti a rádión, amire azt a választ kapja, hogy látják a problémát az adatokon, nagyon lassan térjen vissza a bokszba. Már ott is van.
Upsz, véletlenül a Red Bull bokszába próbált beállni, és amikor korrigált, majdnem elütötte a Ferrari egyik emberét. Pedig már nem ma volt, hogy az a garázs volt az otthona! Vicces.
Ajjaj, Grosjean kicsúszott, és a kavicságyban kötött ki, miközben Verstappen, aki végre előmászott a bokszból, szintén lesodródott az egyik kanyarnál. A Haas versenyzője rosszabbul járt, mert az autója a kavicságyban ragadt. A rádióban dühösen... Na jó, nem nyávog, csak káromkodik.
A 7-es kanyarnál, pont ott, ahol pár másodperccel korábban Verstappen is besokallt. Még mindig VSC van, ezért:
A VSC-nek vége, így állunk:
Valószínűleg mindjárt megkezdődnek az időmérő szimulációk.
Bizony: Hamilton, Vettel, Bottas és Räikkönen máris megjelent egy-egy új szett ultralágy gumival. Ricciardo még a használt szettjén hajtott ki a garázsból. Hirtelen sűrű lett a forgalom.
A Sutton Images jóvoltából:
Vettel igencsak erősen indítja a körét, egy 25.238-as 1. szektorral...
92 ezredre megközelítette Hamiltont, de mindjárt változni fog a sorrend...
Először Vettel az élre állt, aztán Räikkönen feljött a 2. helyre, de őt Bottas megelőzte. Végül Hamilton szerezte meg a vezetést, de csak 92 ezredet verve Vettelre. Az első négy autó között 0,277 mp van, ez elég ígéretes! Az 5. helyre visszacsúszó Verstappen hátránya már 7 tized, bár ő nem egészen friss gumikon tette meg a körét.
1:34.478-as etalont állított fel, de a tavalyi pályacsúcsnál a Mercedes és a Ferrari mind a négy versenyzője gyorsabb kört futott. És jönnek egy második körre is. A visszajátszásból látszik, hogy Hamilton az előbb elég csúnyán felütötte az autója alját az egyik rázókövön.
Az ultralágy gumikból kifogyott a szusz, a sorrend tehát ez maradt: Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen, Verstappen. Ricciardo még nem tette meg az időmérő-szimulációját.
Az utolsó szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, de összességében nem faragott le az idejéből, és a lassítás alapján megint kiszélesítette a pályát a 19-es kanyarnál. Vettel visszatért a már 5 körös ultralágy szettjével. A tegnap elvesztegetett időt bepótolva muszáj minél több kört kint lennie.
A Mercedesnek még mindig megvan az előnye, ami a COTA hosszú egyeneseiben jól is jön:
Alonso és Vandoorne, aki a 8. illetve 12. helyet foglalják el, megkapták az új ultralágy gumikat. Vajon mire mennek velük?
Feljön a 7. helyre, míg Vandoorne a 10.-en kötött ki. A sorrend jelenleg ez: Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo, Alonso, Massa, Stroll, Vandoorne, Ocon, Sainz. A Red Bulloknak még maradt egy-egy új szett ultralágy Pirellijük.
Eddig meghúzta magát a háttérben, mert a rajtbüntetése miatt úgyis hátrébbról fog rajtolni, de azért futott egy 1:35.608-as kört, biztos, ami biztos. Sainz is javított, és csak 42 ezreddel volt lassabb nála, így megszerezte mögötte a 7. helyet, megelőzve Ocont.
Végre ő is teljesítette az időmérő-szimulációját, de 6 tizedet kapott Hamiltontól, így a 4. helyezett Räikkönenre sem jelent fenyegetést. Pérez a csapattársát, Ocont megelőzve felkapaszkodott a 9. helyre, és végre megjelent Ricciardo is.
Fél perccel az előtt kezdte meg a gyors körét, hogy megállt a visszaszámláló. Vajon ő jobban megközelíti a Mercedeseket és a Ferrarikat? Mindjárt meglátjuk. Oconnak szóltak, hogy a túl sűrű forgalom miatt szakítsa félbe a körét.
A két Renault-t sem tudta megelőzni, sőt Massát sem, aki az utolsó pillanatban felugrott a 6. helyre a Williamsszel, negyed másodpercre közelítve meg Verstappent.
Az élen Hamilton és Vettel végzett, a Mercedes és a Ferrari ígéretesen közel volt egymáshoz. Most a szokásoshoz képest kétszer olyan hosszú, négy órás szünet következik az időmérő előtt, mert Justin Timberlake koncertjével szórakoztatják a helyi közönséget. Utána visszatérünk, és mindjárt jelentkezünk az eredménytáblázattal is. Szép estét!