Szoros csatában Hamiltoné a pole Vettel előtt
![Horizontal Mercedes' British driver Lewis Hamilton leaves the pits during the third practice session at the Circuit de Catalunya on May 13, 2017 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / Josep LAG](https://cdn.origo.hu/2024/02/UGQES6-idXj41HXJ2hL_BCXP3OMBIFmdW9Eej91gQYs/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2QyNTJjMTYxMTFjZjRmMmI4MWM2MzQ1Y2VkZjM0ZjY2.webp)
Noha a Ferrari magához ragadta a marsallbotot a Spanyol Nagydíj utolsó szabadedzésén, az időmérőn Lewis Hamilton diadalmaskodott, aki mindhárom szakaszban a leggyorsabb volt. Mögüle az a két versenyző, Sebastian Vettel és Valtteri Bottas fog rajtolni, akiknek a szerelői emberfeletti teljesítményt nyújtottak az elmúlt valamivel több mint fél napban: Bottasnak péntek éjszaka egy régebbi, négy futamon már használt erőforrást kellett beszerelni több probléma után, Vettel Ferrarijában pedig az utolsó tréningen jelentkezett vízszivárgás, így a szerelőknek lóhalálában kellett menetkész állapotba hozni az autót egy motorcserével.
A világbajnoki éllovas így is majdnem csúnyán megjárta, mert
alighogy pályára hajtott a Q1-ben, arra kérték, hogy térjen vissza a garázsba egy probléma miatt,
de ő visszakérdezett, és némi kapcsolgatást követően folytatni tudta a vezetést. E nélkül lehet, hogy már a Q1-ben kiesik, amivel komoly árat fizetett volna a bajnoki küzdelemben.
Így versenyben maradt, és a Q3-ban feltornázta magát a 2. helyre, miután az első körök után még lassabb volt Hamiltonnál és Bottasnál. A brit pole-jára még veszélyesebb lett volna, ha nem hibázik a sikánnál.
Már sokszor jártam itt, de az utolsó sikán még mindig kifog rajtam
- mondta. - Az első Q3-as körömmel nem voltam teljesen megelégedve, éreztem, hogy van még bennem tartalék. Az utolsó köröm a sikánig nagyon jól alakult."
"Csoda, hogy egyáltalán pályára hajthattam. Szép lett volna a pole, de holnap remélhetőleg legyőzöm (Hamiltont)."
Sűrű az élmezőny, de az üldözőboly talán még sűrűbb
Az első három helyen kicsik voltak a különbségek, Hamilton és a 4. Kimi Räikkönen között 3 tizedmásodperc sem volt. Hamilton "nagyon jónak" nevezte a pole-t érő körét, amit egyébként nem az utolsó kísérletével szerzett meg.
Érdekesség, hogy a sajtószoba helyett ezúttal már szombaton is először a szabadban, a célegyenesben, kihangosítva interjúvolták meg az első három helyezettet.
Ahogy várható volt, a Red Bull foglalta el az 5. és a 6. helyet. Daniel Ricciardo kikapott Max Verstappentől, elmondása szerint valamiért az utolsó szektort nem tudta összerakni. A holland ugyanakkor elégedett volt a csapat fejlesztéseivel, szerinte "hatalmasat" léptek előre velük. "A szezonban eddig most volt a legjobb a balanszom - nyilatkozta. - A megfelelő változtatásokat hajtottuk végre az időmérőre, minden nagyon jól működött."
Fernando Alonso már azzal óriási bravúrt ért el, hogy bejutott a Q3-ba, amire rátett egy lapáttal, hogy elcsente a 7. helyet a többiek orra elől.
Ez egy ajándék. Meglátjuk, holnap mire leszünk képesek
- mondta. - Mindent jól összeraktunk, az autó magabiztossá tett ahhoz, hogy teljes erőből nyomhassam a gázt. Ennek nagyon örülök."
A mezőny ezen részén talán még szorosabb volt a csata, mint az élen: Alonso 1:21.048-cal lett 7., és alig 2 tizeddel bizonyult gyorsabbnak a Q3-ba bejutók maradékánál. Részt vehetett az utolsó felvonásban mindkét Force India, amely a jelek szerint egy körön sokat gyorsult, és talán már nem csupán a morzsák felcsipegetésében kell bizakodnia a futamon.
Az később derül ki, hogy a körülmények vagy a fejlesztések bolygatták meg az erősorrendet, mindenesetre a Q2-ben a 7. Esteban Ocon és a 13. Nico Hülkenberg között sem volt 3 tizednél nagyobb a differencia.
A küzdelem szorosságát érzékelteti, hogy
a Q1-ben öt különböző csapat - a Sauber, a Williams, a Renault, a McLaren és a Toro Rosso egyik - pilótájának húzták le a függönyt;
közülük leginkább talán Lance Stroll és Danyiil Kvjat pironkodhat, amiért ennyivel kikapott a csapattársától. A rangsorban utolsó orosz azonban biztosra vette, hogy az autójával valami hiba volt, mert "vezethetetlennek" találta.
Üdvözöljük kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Spanyol Nagydíj kvalifikációja, amelyet a Ferrari és a Mercedes szerelői is kimerülten nézhetnek, mivel Bottas autójában többször motort cseréltek péntek óta, Vettelében pedig vízszivárgás miatt kellett ugyanezt megtenni a délelőtti tréning után. A hétvégén elég sok műszaki hiba történt.
Az általában négy órán át tartó műveletet gyorsan végrehajtották az iparkodó szerelők, jár nekik a dicséret. A német a hiba miatt időt vesztett délelőtt, de nem annyit, mint Bottas.
44 Celsius a hőmérséklete, és a 26 fokos levegő sem épp hűvös. Szinte kizárt, hogy valaki mással próbálkozzon az időmérőn, mint a lágy gumikkal.
Vajon megszerzi első pole-ját 2008 óta? Délelőtt ő volt a leggyorsabb, és úgy látszik, a Ferrari összekapta magát péntek óta, amikor a Mercedes uralta a terepet. Lehet, hogy a guminyomás csökkentése segített rajtuk.
Megkezdődött az edzés, de egyelőre senki sem hajtott pályára. Na de most néhányan azért meggondolták magukat, Vettel, Ocon és Vandoorne. Alonso a garázsban beszélget - tegnap borzasztóan indult a hétvégéje, de ma délelőtt tűrhetően szerepelt, 10. lett a McLarennel.
Az is lehet, hogy tesztelésre használja a Q1-et, hogy behozza a motorhiba miatt elvesztegetett időt. Rádión megköszönte a szerelőknek a szenzációs munkát. Először Vandoorne ér körbe, az ideje 1:23.219.
Szólnak neki, hogy térjen vissza a garázsba, ajjaj. Csak egy lassú 1:56-os kör van a neve mellett, szóval ha komolyabb a gond, és nem tudja folytatni, csak a mezőny végéről rajtolhat holnap.
"Charlie 5.0" - diktálták Vettelnek, hogy milyen kapcsolást végezzen el, ami beválik, és a német 1:20.939-cel az élre állt. Nagyot sóhajthat!
1:20.511, 428 ezredet vert Vettelre, aki mögé Bottas és Massa sorolt be. Már mindenki pályára gördült.
Amíg Vettel azóta megoldott problémái okoztak izgalmat, a francia megpördült a 13-as kanyarnál. A 4. helyre Verstappen, az 5.-re Ricciardo jött be, mindjárt kiderül, Räikkönen milyen időt megy.
Az orosz áll a rangsor végén 5 perccel a Q1 vége előtt, Grosjeant, Strollt, Palmert és Magnussent fenyegeti még a kiesés réme.
Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo az első hatos. Ami meglepő, hogy a 13. Massának például még ki kell jönnie a pályára, hogy biztosítsa a továbbjutást.
Javított a lágy gumin, érkeznek mások is hasonló céllal. Magnussen a csapattársa mögé, a 8. pozícióba ugrik előre. Alonso és Massa felé fúj most erősebben a kiesés szele.
Biztonságban érzi magát a 9. helyen, az első hatos, valamint a Haasok sem fognak újra próbálkozni.
Neki már nem kell aggódnia, javított. Wehrlein csak keveset tudott, de egyelőre tartja a 15. helyet.
A mezőny vége elég sűrű! Ericsson, Palmer, Stroll, Vandoorne és Kvjat esett ki, vagyis a Sauber, a Renault, a Williams, a McLaren és a Toro Rosso is elveszítette egyik pilótáját az időmérő további részére. Talán Stroll és Kvjat szégyenkezhet leginkább, amiért ennyivel kikapott csapattársától.
Zöldre váltott a lámpa, a finn érkezik először a pályára. A Q1-ben kikapott a Ferrariktól, nyilván nem múlt el nyom nélkül a kihagyott edzésidő. Bottasnak fontos lenne megint megszorongatni Hamiltont, nehogy a Mercedes a csapattársa mögé sorolja a Ferrarival vívott kiélezett bajnoki küzdelemben.
1:20.210-zel állt az élre, Räikkönen 20.6-ot ment. Bottas hibázott az első kísérleténél, az elfékezés hátráltathatja a futam első etapjában is, hiszen elvileg ezzel a gumiszettel fog rajtolni.
90 ezredre csökkentette a különbséget, megelőzte Räikkönent. Másnak még nincs mért köre.
Ők tanyáznak perpillanat a 4-6. helyeken. A Renault-val Hülkenberg szépen ment tegnap délután, a kérdés viszont az, hogy a futamon is tartani tudja-e a jó tempót, mert eddig relatíve erősebbnek tűnt a Renault szombatonként, mint vasárnap.
Vettel elkapta a fonalat, ő is közel férkőzött Hamiltonhoz. A 4. Räikkönennél több mint 3 tizeddel gyorsabb volt. A két Red Bull közben elfoglalta a szokásos 5-6. pozíciót.
1:22.8-as ideje az előtte lévő, 14. Pérezétől is 1 másodperccel elmarad. Grosjean, Massa és Hülkenberg tartózkodik még a búcsúzónában.
Elcsendesült a pálya, mielőtt az utolsó percekben újra kijönnek azok, akiknek nem árt résen lenni. A Mercedes, a Ferrari és a Red Bull megint nyugodtan figyelheti az eseményeket.
Kiszállt az autóból és a garázs végébe sétált. Mindjárt vége a Q2-nek, jönnek az utolsó körök.
Feljött a 8. helyre, Ocon mögé, és úgy néz ki, Alonso is ott lehet a Q3-ban.
Alonso részt vehet a Q3-ban, Magnussen, Sainz, Hülkenberg, Grosjean és Wehrlein viszont nem. Grosjean többször hibázott az utolsó körében.
Eddig főleg az ellenfelek által elhullajtott morzsákat csipegették fel a futamokon, de ezúttal Ocon és Pérez is bejutott az időmérő utolsó felvonásába.
Jelen állás szerint az utolsó rajthelyről fog indulni, és azt mondta, "száz százalékig biztos benne", hogy valami hiba volt a Toro Rossójával. "Vezethetetlen volt" - nyilatkozta a Q1-ben búcsúzó Kvjat.
Amint az előző képen látható, a 7. Ocon és a 13. Hülkenberg között 3 tized sem volt, és bizonyára Grosjean is ott lett volna a mixben, ha nem hibázik a végén.
Majd Hamilton, Vettel és Räikkönen jön mögötte. A Red Bullok szintén pályára hajtottak a Q3-ban.
Legalábbis ők nyerték az első menetet, az eredmények egyelőre: Hamilton 19.149, Bottas 19.390, Räikkönen 19.439, Vettel 19.661.
Fél másodperccel gyorsabb kört futott Ricciardónál, szóval lehet, hogy az ausztrál hibázott.
Ő most fog nekivágni első, egyetlen gyors körének a Q3-ban. A Mercedes pilótái ezúttal is hamarabb érkeznek a pályára, mint a Ferrarik.
No, kardokat elő! Alonso 1:21.048-at futott, Oconnál gyorsabb.
Sem Pérez, sem Massa nem tudta megelőzni, ez óriási bravúr a kétszeres világbajnoktól.
Megtartotta az 1. helyet, Vettel viszont megelőzte Bottast. Räikkönen 4. lett.
Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Ricciardo, Alonso, Pérez, Massa, Ocon a Q3 sorrendje. Köszönjük a figyelmet! Perceken belül közzétesszük az időmérő részletes eredményeit, és hamarosan bővítjük a cikket az összefoglalóval.