Ahogyan hétvége korábbi részében is, úgy az időmérőn is meleg időjárás fogadta az F1-es mezőnyt Monzában. A harmadik szabadedzés végén történtek miatt hét pilóta is úgy érkezett meg a kvalifikációra, hogy tudta, könnyen lehet, hogy hátrébbról kell rajtolnia, mint az időmérőn elért helyezése. Később azonban kiderült, hogy senki nem kap büntetést.
A Q1-ben a hat Ferrari-motoros autó és a két Williams rögtön ki is ment a pályára, ők voltak azok, akik a legjobban tarthattak a kieséstől.
Az első mért körök után a két gyári Ferrari került az élre Charles Leclerc-Sebastian Vettel sorrendben, de a monacói pilóta körét pályaelhagyás miatt törölték. Így a négyszeres világbajnok 1:21.151 másodperccel vezette a mezőnyt. Leclerc-éhez hasonló sorsra jutott Kevin Magnussen, így csak hatan rendelkeztek érvényes körrel.
Ekkorra már mindenki pályán volt, és a közepeseket használó Mercedeseket leszámítva kivétel nélkül a piros oldalfalú abroncsokon próbálkoztak. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas azonban így is megszerezte az első két helyet, a brit pilóta 1:19.539-cel került az élre, 2447 ezreddel megelőzve csapattársát. Pierre Gasly és Lance Stroll idejét szintén törölték, a 16. helyen pedig Nicholas Latifi állt.
Ezután mind a négy érintettnek sikerült érvényes kört futnia, és mindegyikük elmozdult a kiesőhelyekről. Ennek következtében Romain Grosjean, Vettel, Antonio Giovinazzi, George Russell és Latifi állt az utolsó öt pozícióban. Közvetlenül előttük Alexander Albon volt, akinek második körét törölték.
Bő három perccel a vége előtt megkezdődött az utolsó roham, és a 3. Sergio Pérezt, a 4. Carlos Sainzot és az 5. Max Verstappent leszámítva mindenki kirajzott a pályára, a Mercedesek továbbra is közepeseken. (Később a 6. Lando Norris is visszament a bokszba.
A veszélyeztetettek közül azonban senki nem tudott javítani, mert a pilóták egymást tartották fel a gyorskörük során. Kimi Räikkönen például konkrétan versenyzett Esteban Oconnal, miközben mindketten mért kört futottak. Az FIA a kvalifikáció után vizsgálja a történteket. Grosjeannak lehetett volna esélye javítani, de kicsúszott, ezért ő is kiesett, mint ahogyan Vettel is, aki arra panaszkodott, hogy az Alfa Romeók mindenkit megelőztek. Az RTL értesülései szerint a német versenyző nem sokkal kiesése után felült a biciklijére, és elment egy közeli parkba. Russell kijelentette, nekik kéne hasznot húzniuk a helyzetből, nem pedig a kárvallottak oldalán állni.
Az élen nem változott a helyzet, sőt, Hamilton még javított is.
AQ2-re mindenki lágy gumikon jött ki, némi meglepetésre a Mercedesek is. Hamilton ennek megfelelően rögtön élre állt, 1:19.092-vel tovább javította a hétvége eddigi legjobb idejét. Bottas 325, Pérez 626 ezreddel maradt el tőle, Verstappen csak az 5. volt. Neki még nem kellett aggódnia, ellentétben Leclerc-rel, aki mindössze a 13. helyet szerezte meg az első körében.
Viszonylag hosszú várakozás után ismét mindenki pályára gördült, és újra kialakult a forgalom. Ennek következtében megint kevesen tudtak javítani. Leclerc-nek sikerült, de így is maradt a 13. helyen. A Ferrarival 1984 óta először fordul elő, hogy mindkét pilóta az első tízen kívülről kezdi meg az Olasz Nagydíjat.
A monacói pilóta annyit mondott, hogy ez volt a legtöbb, amit tenni tudott. Előle Kvjat és Ocon, mögüle Räikkönen és Magnussen indulhat.
A Q3-ra ugyancsak mindenki lágyakkal ment ki, de ez már nem volt meglepő. Az első körök után Hamilton szerezte meg a vezetést, mindössze 53 ezreddel megelőzve Bottast. Mögöttük Pérez iratkozott fel az eredményjelzőre, Verstappen pedig csak a 4. helyen állt. Mögötte Sainz, Norris, Ricciardo, Gasly, Stroll és a körét ismét elveszítő Albon egészítette ki az első tízet.
A második próbálkozás során Bottas ment Hamilton előtt. A finn pilóta ugyan javított, de riválisa 1:18.887-es pályacsúccsal, 69 ezreddel felül tudta múlni.
A hatszoros világbajnok a 68. alkalommal indulhat a pole-ból a Mercedes színeiben, ami megegyezik Michael Schumacher összes rajtelsőségének számával.
A 3. helyet Sainz szerezte meg, mellőle Pérez indulhat a második sorból. Verstappen csak az 5. pozícióra volt jó, mögötte Norris, Ricciardo, Stroll, Albon és Gasly a sorrend. A futam szokás szerint vasárnap 15:10-kor kezdődik.
Nem volt rossz, a csapat fantasztikusan teljesített, remekül időzítették, hogy mikor kell kimennünk a pályára
– nyilatkozta Hamilton. – Ez nem volt könnyű, láthatták, hogy milyen közel voltunk egymáshoz, de nagy szükségünk volt egy tiszta körre. Azt hiszem, ez mindkét alkalommal sikerült, úgyhogy nagyon boldog vagyok. Az időmérő előtt változtattam egy kicsit, úgyhogy némileg ideges voltam, de aztán jól működött.”
„Ahogyan számítottam rá, nagyon szoros volt – értékelt Bottas. – Ezen a hétvégén én voltam az első a pályán, így a Q2-t leszámítva nem is volt szélárnyékom, akkor viszont valamennyire profitáltam belőle. A végén senki nem volt előttem, ami nem annyira rossz, de az egyenesben nyilván nem kaptam segítséget. A versenytempóm jó volt Lewiséhoz képest, úgyhogy még mindig bármi megtörténhet.”
Az időmérő kezdetétől erősnek éreztem magam
– mondta Sainz. – A Q1-ből sikerült úgy továbbjutnom, hogy csak egy gumiszettet használtam el. Az utolsó köridőmről pedig tudtam, hogy elég lesz a legjobb öthöz. Egyébként majdnem elrontottam, az első Lesmo-kanyarban volt egy necces pillanatom, amikor kis híján elvesztettem az autót, utána kockáztatnom kellett, főleg az Ascariban.”
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Olasz Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Ez az 1001. ilyen közvetítésünk, kíváncsian várjuk, hogy melyik Mercedes ki indulhat majd a pole pozícióból!
Már ízelítőt adott a várható eseményekből, hogy piros zászló és forgalmi káosz is volt a harmadik szabadedzésen. A történtek rövid krónikáját itt olvashatja.
Veszélyes jelenetek játszódtak le a harmadik szabadedzés végén, Lewis Hamilton utolért egy kocsisort, és csak a fűre hajtva tudta elkerülni a balesetet. Meghallgatták őt is a sportfelügyelők, akik összesen hét pilótát vizsgálnak az eset miatt. Aggódhat Romain Grosjean, Sergio Pérez, Nicholas Latifi, Carlos Sainz, Pierre Gasly, Alexander Albon és Lance Stroll.
A Renault szerint a benzinpumpa mondta fel a szolgálatot Ricciardo autójában a harmadik szabadedzés során, cserélhető alkatrészről van szó, így ez várhatóan nem áll majd az ausztrál pilóta útjába.
A Ferrari pilótája gesztussal kedveskedett munkatársainak, kartonfiguraként jelképesen kiült velük a lelátóra.
Az osztrák Jochen Rindt az F1 történetének egyetlen posztumusz világbajnoka, kortársai is megemlékeztek róla monzai balesete 50. évfordulóján.
Az első harmad nagy kérdése, hogy az erőforrásokat érintő szabályok szigorítása miatt javul-e az Alfa Romeo és a Haas versenyképessége, illetve továbbjut-e legalább az egyik Williams.
Az alsóház tagjai nem sokat tétováztak, rögtön ki is hajtottak a pályára, természetesen mindenki lágy abroncsokat használ. Igen, ebbe a két Ferrari is beletartozik.
Ennek az egyik oka, hogy verőfényes napsütés van Monzában, semmi esély nincs az esőre ma és holnap sem.
Leclerc a rádión jelezte, nem érti, hogy Vettel miért előzte meg őt a pályán. Azt kérte, hogy szóljanak neki, hogy gyorsuljon fel, "különben bajban leszünk."
A monacói pilóta 1:20.970-nel a leggyorsabb kört futotta, de pályaelhagyás miatt törölték a körét, így 1:21.151-gyel Vettel vezet. A két Ferrari még azelőtt teljesítette a mért köröket, hogy a fél mezőny egyszerre kihajtott a pályára.
Leclerc és a visszajátszás szerint Magnussen is a Parabolicában hagyta el a pályán, a dán pilóta is hasonló sorsra jutott.
Erődemonstráció a Mercedestől, Hamilton 1:19.539-cel átvette a vezetést, közepes keverékű gumikkal. Csak ő és Bottas megy a sárga jelzésű Pirellikkel, a finn pilóta 0,247 másodperccel volt lassabb. Egyelőre Pérez a 3. helyezett, ő már lágyakkal 0,509 másodpercet kap.
Összesen négy kört töröltek az első próbálkozások közül, köztük Leclerc-ét, aki így kénytelen volt jönnie még egyszer, szélárnyék nélkül a 11. helyre ért oda. Közben Vettel a 17. helyre csúszott vissza, így neki mindenképpen jönnie kell még egyszer.
A két Mercedes kivételével szinte mindenkinek jönnie kell majd az utolsó percekben újabb mért körre, ami óriási forgalmat eredményezhet. Ilyen körülmények között kellene elkerülnie a kiesést a 15. helyezett Albonnak és a 17. helyezett Vettelnek.
A két Ferrari viszonylag korán megpróbált kimenni az utolsó mért körre, de kapcsoltak az ellenfelek is, és nagyon sok autó befurakodott a bokszutcában az előrébb haladó Vettel és a hátrébnb lévő Leclerc közé. A két Mercedes maradt a közepes keverékű gumikon.
A német pilóta forgalomba került, ezért be sem fejezte az utolsó mért körét, csak a 17. rajtkockát szerezte meg! A német pilóta ráadásul még a kiesők között sem volt a leggyorsabb.
16. Romain Grosjean
17. Sebastian Vettel
18. Antonio Giovinazzi
19. George Russell
20. Nicholas Latifi
Ocon mögött vonat alakult ki az utolsó körben, Räikkönen, Russell és Vettel haladt mögötte. Már a célegyenes végén torlódtak az autók, és a finn pilótának jobban sikerült a kigyorsítás, de Ocon nem akarta elengedni őt. Räikkönen káromkodott és idiótának nevezte ellenfelét, majd az Ascariból kifelé inkább visszavett a tempóból, de így is továbbjutott.
A Racing Point is gyors volt, viszont a két Williams az utolsó helyen esett ki, bár Russell sem tudott javítani a Q1 végén a forgalom miatt.
A második harmadban már csak 15 autó léphet pályára, ez kicsit segíthet a helyzeten, de a pilóták így is igyekeznek kifelé. Hamilton vezeti fel a sort Bottas és Verstappen előtt, Räikkönen szándékosan kimarad és jó fél körrel később hajt ki a bokszból.
Az FIA sportfelügyelői senkinek sem adtak büntetést azért, mert veszélybe sodorták a versenytempóban érkező Lewis Hamiltont.
A világbajnoki címvédő csapat mindkét pilótáját lágyakkal engedte ki a pályára, vagyis kissé meglepő módon ezekkel az abroncsokkal akarnak rajtolni a vasárnapi futamon.
A brit pilóta új pályacsúcsot futott, 1:19.092-vel vezet, Bottas hátránya 0,325 másodperc, Pérez, Sainz, Verstappen az első öt további sorrendje.
Továbbjutó még Gasly, Stroll, Norris, Ricciardo és Albon, kieső helyen áll Kvjat, Ocon, Leclerc, Magnussen, Räikkönen.
A 3. helyezett Pérez és a 11. helyen már kieső Kvjat között kevesebb, mint fél másodperc a különbség, így lényegében a két Mercedes kivételével senki sem mehet biztosra az első 10 helyezett között.
Az egész mezőny egyszerre ment ki a pályára 3 perccel a leintés előtt. A Red Bullok aggódhatnak, ők csak a sűrűjébe fértek be. Albon megy előrébb, így adhat szélárnyékot Verstappennek, kérdés, hogy beragadnak-e mások mögé.
Az utolsó próbálkozás során Leclerc nem tudott eleget gyorsulni, a 13. helyen kiesett, és 1984 óta először nem lesz Ferrari a legjobb 10 között a monzai rajtrácson.
11. Danyiil Kvjat
12. Esteban Ocon
13. Charles Leclerc
14. Kimi Räikkönen
15. Kevin Magnussen
A sorban elsőként haladó Ricciardo a Roggiában, a mezőny sűrűjében autózó Magnussen a Lesmóban csúszott ki a kavicságyba. A Renault pilótája megúszta, így is továbbjutott.
A finn pilóta az első, aki 1:19 alatti köridőre volt képes Monzában, ezzel természetesen ő volt a leggyorsabb a Q2-ben. A Q3 végén, az utolsó mért kör során ő kap majd szélárnyékot Hamiltontól.
Nem lenne meglepő, ha a francia pilóta büntetést kapna Räikkönen és Latifi feltartásáért.
Könnyen lehet, hogy sokaknak ismét az első mért kör lesz a döntő. Verstappen a két Mercedes mögött megy, ő ad szélárnyékot Albonnak. Bottas az első a sorban, de a következő mért körre cserélnek a Mercedesek.
Hamilton ismét hozta a Q2-ben már megfutott 1:19.068-at, ennél Bottas volt már gyorsabb, de szélárnyék nélkül a finn pilóta egyelőre 1:19.121-et ért el. A további sorrend Pérez, Verstappen, Sainz, Norris, Ricciardo, Gasly, Stroll és Albon, akinek megint törölték a körét a Parabolica miatt.
A kanadai pilóta egyelőre csak a 9. helyezett, kiszélesítette a pályát az első Lesmónál, és a rádión azt jelentette, hogy talán megsérült az autója, mert erős ütést érzett a kerékvető miatt.
Kiküldték a két pilótát bő 4 perccel a vége előtt, most Hamilton megy elöl, ez Bottas számára előnyös lehet. Mögöttük ismét a két Red Bull jön, előbb Albon, akinek mindenképpen értékelhető körre van szüksége, ha nem akar a 10. helyről rajtolni.
Mégis a brit pilóta ment Bottas mögött az utolsó körben, így 1:18.887-re javított, Bottas ennél csak 0,069 másodperccel lassabb körre volt képes.
Az edzés vesztese Verstappen, aki Sainz és Pérez mögött csak az 5. helyezett lett, így csak a 3. sorba állhat fel Norrisszal.
Ricciardo, Stroll, Albon és Gasly az első 10 további sorrendje.
Miközben a brit pilóta kikászálódott a Mercedesből, a feje fölött lévő LED panelen már az jelent meg, hogy a 90. győzelmét aratta. Erre holnapig még biztosan várnia kell, az viszont már eldőlt, hogy ez pályafutása 94. pole pozíciója.
A brit pilóta monzai köre a legnagyobb átlagsebességgel teljesített kör lett az F1 történetében.
A McLaren spanyol pilótája a 3. helyről indulhat, úgy vélte, a versenytempója nem volt ennyire jó, de megpróbálja majd tartani a helyezését.
Ezzel most befejeződik a közvetítésünk, köszönjük a figyelmet, nemsokára jelentkezünk további hírekkel!