Aki a három szabadedzés eredményéből próbált meg következtetni az Orosz Nagydíj időmérő edzésének végeredményére, az könnyen mellélőhetett, hiszen a szombat délelőtti harmadik gyakorláson történtek akár szoros kvalifikációra is reményt adhattak.
Lewis Hamilton több, mint 7 tizedmásodperces előnye persze nem ezt vetítette előre, de Max Verstappen egy remek kört hagyott félbe, és pénteki formája Valtteri Bottas esetében sem azt jósolta, hogy ilyen óriási hátrányban lesz csapattársa mögött akkor, amikor a rajthelyekről döntenek.
A nap elbújt az időmérőre Szocsi fölé érkező felhőréteg mögé, George Russell pedig az első körökben rádión jelentette, hogy a pálya teljesen más képét mutatja, mint a harmadik szabadedzésen. Ez mondjuk vajmi kevés hatással volt Bottasra, aki lágyakon első nekifutásra a hétvége addigi legjobb idejét autózta 1:32.656-tal, miközben Hamiltonnak törölték (az ennél jóval lassabb) első körét, mert levágta a második kanyart. Nem ő volt az egyetlen, a pilóták sorban fékezték el magukat a célegyenes végén.
Hamilton másodjára már nem rontott akkorát (a 13-as kanyart elfékezte), de csak a második időt autózta, 3 tizeddel volt lassabb a finnél. A két Mercedes mögött a Pérez, Sainz, Verstappen, Leclerc, Ricciardo, Gasly, Albon, Stroll sorrend alakult ki az első tízben a Q1 hajrája előtt, míg a kieső helyeken Ocon, Räikkönen, Giovinazzi, valamint az egyaránt idő nélkül álló Grosjean és Latifi tanyázott.
A két Mercedesen kívül (Hamilton ki sem jött, Bottas pedig nem új gumit tett fel) mindenki úgy gurult pályára az első szakasz végi tűzijátékra, hogy javítani készül az idejét. Az utolsó ötösből Oconnak simán sikerült kiverekednie magát,
Kimi Räikkönennek pedig már a mért köre első kanyarjában sikerült megváltania oda a jegyét: a 2007-es világbajnok megforgott, így nem javított és az utolsó lett.
Räikkönenen kívül Grosjean, Giovinazzi, Magnussen és Latifi esett még ki, a két Ferrari pedig kezdhetett aggódni a pénteken még elérhetőnek tűnő Q3-ba jutás miatt, Leclerc ugyanis csak a 14., Vettel pedig a 15. helyet szerezte meg. Az egymás után javító versenyzők a két Mercedest nem tudták letaszítani az élről, Hamilton mögött Kvjat, Ocon, Verstappen, Ricciardo, Pérez, Gasly, Norris és Stroll vol az első tíz sorrendje.
A Williamsszel George Russell ismét nagyot ment, a két Ferrarit megelőzve jutott tovább a Q1-ből a Q2-be, miközben csapattársa csak a 19. rajtkockát szerezte meg.
A Q2-re három pilóta, Hamilton, Bottas és Verstappen jött ki a közepes gumikon, azaz ők próbáltak meg továbbjutni a sárga Pirelliken, hogy vasárnap azokon rajtolhassanak. Mindez azonban a vártnál nehézkesebbnek ígérkezett,
főleg Hamiltonnak, aki túl szélesen fordult az utolsó kanyarban, ami miatt törölték az idejét, így mehetett ki a bokszba egy friss közepes szettért.
Bottas és Verstappen sem lehetett nyugodt, az első mért körök után előbbi ugyanis csak a negyedik, utóbbi csak a hetedik helyen állt, miközben Ricciardo vezetett Sainz és Pérez előtt. A kiesőzónában ekkor egy Mercedes, egy Red Bull, egy Ferrari és egy Racing Point helyett foglalt Hamilton, Albon, Vettel és Stroll révén.
Hogy miért jelenthet problémát, ha valaki nem tud elsőre összehozni egy mért kört, azt hamarosan Hamilton kárán láthattuk: alig több, mint két perccel a Q2 vége előtt ugyanis Vettel összetörte a Ferrariját a négyes kanyarban, az időmérőt pedig félbe kellett szakítani.
Az ekkor a 15. helyen álló hatszoros világbajnok szerencséje az volt, hogy 2 perc 15 másodpercnél állt meg az óra, volt tehát még ideje egy mért körre, arra azonban
a kockáztatás helyett már lágy gumin küldte ki őt a Mercedes, így a vasárnapi futamon taktikai hátrányban lehet Bottashoz és Verstappenhez képest.
Nem csak ő próbált azonban kétségbeesetten elkezdeni még egy gyorskört az edzés újraindításakor, hanem a teljes mezőny is, ami perceken át a bokszutcában várakozó autókat, majd a felvezető körön hatalmas tülekedést eredményezett. Egyetlen autó nem volt ott a bolyban: Lance Strollé, akit a piros lámpa mögötti sorból kellett a szerelőknek visszatolnia a garázsba valamilyen műszaki hiba miatt.
A Mercedes valamiért olyan sokáig várt, hogy Hamilton csak a sor végén tudta elhagyni a bokszutcát, majd az első kanyarban megcsúszott a hideg gumikon, így esélye sem volt utolérni és megelőzni az előtte haladókat. Mindez azt eredményezte, hogy a hatszoros világbajnok kevesebb, mit két másodperccel a Q2 vége előtt szelte át a célvonalat, hogy megkezdje a gyorskörét, miközben mérnöke sürgette, hogy azonnal lépjen a gázra.
A hatszoros világbajnok végül a lágy gumikon bejött a negyedik helyre Ricciardo, Bottas és Sainz mögé. A kiesős között az autóját összetörő Vettel mellett Russellt, Strollt, Kvjatot és a hajrában forgalomba kerülő, a Ferrarijából dühösen csapkodva kiugró Leclerc-t találtuk.
A Q3-ra aztán lenyugodtak a kedélyek, és mondhatni minden visszaállt a normál kerékvágásba, magyarán ismét Hamilton volt az élen, akit nem igazán zavart meg a Q2-es kálváriája, és 1:31.391-es körével 8 tizedet adott a második helyezett Bottasnak, aki mögé Verstappen sorolt be. A Red Bullt Ricciardo, Pérez, Sainz, Ocon, Albon, Gasly és Norris követte.
Bottas a második mért körével sem tudott csapattársa közelébe kerülni, mindössze egy kicsit javított, így a nagyot hajrázó Max Verstappen is megelőzte.
Az idejéből minimálisat faragó Hamilton elsőségét azonban ő sem veszélyezettte, aki végül 1:31.304-es körrel, 563 ezredes előnnyel szerezte meg a pole pozíciót Verstappen és Bottas előtt.
A negyedik helyre Sergio Pérez jött be a Racing Pointtal, mögötte Ricciardo, Sainz, Ocon, Norris, Gasly és Albon lett végül az első tíz sorrendje.
„Az egész hétvégén jónak tűnt a tempóm, majd a Q1-ben és a Q2-ben is. A Q3-ban is javultam, de a többieknek többet sikerült. Eléggé érzékenyek itt a gumik, az első Q3-as körömben túl hidegek voltak, a másodikban pedig nem tudtam gyorsabb lenni. Vannak kérdőjelek ezzel kapcsolatban, de a harmadik helyről rajtolni itt elég jó, ráadásul a jó gumikon leszek” – értékelt Bottas.
„Küszködtünk a megfelelő egyensúly megtalálásával a hétvégén, mivel a pálya elég csúszós. Ma reggel sem voltam még teljesen elégedett, az időmérő alatt azonban sokat dolgoztunk azon, hogy tökéletes legyen az egyensúly, az utolsó Q3-as köröm pedig nem volt rossz. Nem számítottam rá, hogy második leszek, úgyhogy örülök ennek” – nyilatkozta a második helyről rajtoló Verstappen.
Ez volt életem egyik legrosszabb időmérője, borzasztó volt, a szívem végig a torkomban dobogott.
– kezdte Hamilton. – A Q2-ben kint akartam maradni, hogy legyen időm, de a csapat behívott új gumikért, aztán jött a piros zászló. Kockáztattunk, továbbjutottunk, de holnap a lágyakon rajtolok, ami nem jó. Kétségtelen, hogy holnap a rajtnál valószínűleg megelőznek a szélárnyék miatt, emiatt nehéz lesz megnyerni a versenyt.”
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Orosz Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Hamarosan kezdünk, addig ajánljuk a harmadik tréning összefoglalóját.
Két pilóta van a mezőnyben, aki az idén még nem kapott ki csapattársától. Verstappen az egyik, Russell a másik, őt ráadásul az F1-ben még sohasem győzték le csapaton belül.
Mercedes: Lewis Hamilton 7-2 Valtteri Bottas
Red Bull: Max Verstappen 9-0 Alex Albon
McLaren: Carlos Sainz 5-4 Lando Norris
Racing Point: Sergio Perez 5-2 Lance Stroll (Lance Stroll 1-1 Nico Hülkenberg)
Renault: Daniel Ricciardo 8-1 Esteban Ocon
Ferrari: Charles Leclerc 7-2 Sebastian Vettel
AlphaTauri: Pierre Gasly 7-2 Daniil Kvyat
Alfa Romeo: Kimi Raikkonen 5-4 Antonio Giovinazzi
Haas: Kevin Magnussen 5-4 Romain Grosjean
Williams: George Russell 9-0 Nicholas Latifi
Pénteken hivatalosan is megerősítették, hogy Stefano Domenicali veszi át az F1 irányítását 2021. január 1-től. A paddockban lényegében mindenki örül a döntésnek.
Esőre nem számítanak, de a pálya hőmérsékletét alaposan befolyásolja, hogy sötét felhők jelentek meg az időmérőre a pálya fölött.
George Russell az első a pályán, nemrég még az ülésén állítgattak, de így is rögtön meg tudta kezdeni az edzést. A brit pilóta közepes keverékű abroncsokkal kezd.
A Williams közepes keverékkel küldte ki a pilótáját, a többiek inkább lágyakkal jönnek. Érdekes lesz figyelni, hogy ki tud esetleg javítani a második mért köre során egy adott szettel.
Russell hiába ment ki elsőként a pályára, a bokszból kihajtó autók pont akadályozni kezdték őt, amikor a mért körére indult. A rádión azt jelentette, hogy nagyon megváltozott a pálya állapota a harmadik szabadedzéshez képest.
A Mercedes finn pilótája 1:32.656-tal kezdett, Hamilton első köre 1,6 másodperccel lassabb volt, majd törölték az eredményét pályaelhagyás miatt. Így járt Gasly és Latifi is.
Újabb próbálkozása révén Hamilton feljött a 2. helyre Pérez és Sainz elé, meglepetésre Verstappen egyelőre csak az 5. helyezett, pedig ő is lágyakkal megy.
A francia pilóta csapattársához, Ricciardóhoz hasonlóan közepes keverékű gumikkal próbálkozott, de míg az ausztrál versenyző a 7. helyezett, addig ő csak a 16. helyen áll, és egyelőre kieső.
A Williams pilótája is kapott lágy gumikat, a 13. helyre repítette a Williamst, megelőzve a ferraris Sebastian Vettelt. Körülbelül 0,4 másodperc választja el őket a kieséstől, de nem nyugodhatnak meg, jönnek is egy újabb próbálkozásra.
A többiek új abroncsokkal próbálkoznak, Bottast viszont használt lágyakon küldték ki, érdekes lesz látni, hogy milyen eredményt ér el ezekkel a gumikkal.
A német pilóta javított az utolsó körében, de így is majdnem kiesett, csak a 15. helyen zárta az első harmadot.
16. Romain Grosjean
17. Antonio Giovinazzi
18. Kevin Magnussen
19. Nicholas Latifi
20. Kimi Räikkönen
Részeredmény, de figyelemre méltó, hogy George Russell ismét legyőzte a csapattársát, majdnem 1 másodperccel gyorsabb volt, ráadásul mindkét Ferrarit maga mögé utasította, és a 13. helyen folytathatja a küzdelmet a Q2-ben.
A finn pilóta az utolsó helyen zárta az időmérőt, miután a végső mért körében megpördült, már a pálya elején. Räikkönen vasárnap várhatóan beállítja Rubens Barrichello rekordját a nagydíjrészvételek terén.
Közben folyamatosan csökken a pálya hőmérséklete és lóg az eső lába is. A McLaren csapatfőnöke, Andreas Seidl azt mondta a Sky Sportsnak, nem számít arra, hogy annyira nedves lesz a pálya, hogy le kelljen cserélni a slick gumikat.
Bottas, Hamilton és Verstappen nem akar lágyakon rajtolni, de így is simán elegendő a tempójuk a továbbjutáshoz. Sőt, Hamilton vezet 1:32.085-tel.
Hamiltonnak új mért kört kell futnia, mert ezúttal a célegyenes bejáratát szélesítette ki, és törölték az eredményét. Ricciardo vezet Sainz, Pérez, Bottas, Norris, Gasly, Verstappen, Ocon, Leclerc és Kvjat előtt.
A brit pilóta kissé nyugtalanul azt mondta a rádión, hogy hagyják fent a gumikat az autóján és menne újra, de mérnöke azt felelte, hogy ismét közepes keveréket kap, de új szettet. A futamot valószínűleg a lehető legjobb állapotú abroncsokkal akarják kezdeni.
Albon, Stroll, Vettel, Hamilton és Russell a kiesők jelenlegi sorrendje, a Williams pilótájától eltekintve mindenki a Q3-ba készülne, kérdés, hogy elég gyorsak tudnak-e lenni.
Az első, nem kifejezetten jó köre után Bottas rákapcsolt, az első szektorban abszolút leggyorsabb volt, a középsőben és a harmadikban viszont nem, így egyelőre lassabb Ricciardónál, de így is simán tovább fog jutni.
Ez Hamiltonnak rossz hír, de van még 02:15, így várhatóan egy mért kör még belefér. Az viszont biztos, hogy az abroncsai kopottabbak lesznek Bottas szettjénél vagy nem kockáztatnak és lágyakkal küldik ki.
A monacói pilóta viszonylag szorosan csapattársa mögött autózott, így elsőként ért Vettel balesetének helyszínére. Elkerülte a roncsot a törmelékeken áthajtva, de a rádión nagyot sóhajtva elismerte, hogy szoros helyzet volt.
Nehéz helyzetben vannak a kiesés határán egyensúlyozók, nem lehet túl korán kimenni, mert lehűlnek az abroncsok, de későn sem, mert fenyeget a forgalom veszélye. Albon, Stroll, Russell és Hamilton harcol a kiesés ellen, Vettel már nem.
A Mercedes pilótája Bottasszal ellentétben lágy gumikon fogja teljesíteni a leggyorsabb (egyetlen) mért körét, így a futamon biztosan eltérő taktikával indulnak majd. Ez ellenkezik a Mercedes filozófiájával, de most ez a legkevésbé kockázatos döntés.
Ebből még bonyodalom lehet, Verstappen már a kihajtás során megelőzte az egyik Alpha Taurit. Strollt kivették a sorból, gyaníthatóan műszaki problémája van.
Komoly tempóval hajtott ki a mezőny a pályára, Hamilton is igyekezett, de rögtön a 2-es kanyarban kicsúszott, így a sor végére csúszott vissza.
Egy hajszálon múlt, hogy Hamilton átért a célvonalon, különben kiesett volna a 15. helyen, így azonban megpróbálhat mért kört futni.
A brit pilóta a 4. helyen továbbjutott a Q3-ba, úgyhogy mehet a pole-ért, hasonlóan Albonhoz. A Ferrarik viszont nincsenek ott a legjobb 10 között és Stroll sem.
11. Charles Leclerc
12. Danyiil Kvjat
13. Lance Stroll
14. George Russell
15. Sebastian Vettel
A Renault pilótája lágy gumikon ment, Bottas közepeseken, ennek köszönhető a furcsa sorrend.
Hamiltonnak eddig eléggé zűrzavarosan alakult az időmérője, Bottasnak ezt most illene kihasználnia, főleg, hogy holnap a hosszabb távon kedvezőbb közepes keverékű gumikon indul.
A Q3-ra fordult a kocka, Hamilton 1:31.391-re gyorsult, Bottas továbbra is csak 1:32.184-et tud lágyakon, így a brit pilóta 0,793 másodperccel vezet azután, hogy majdnem kiesett a Q2-ben.
Verstappen egyelőre hozza a Red Bulltól megszokott a 3. helyet, de mindössze 0,004 másodperccel előzi meg volt csapattársát, a Renault-t hajtó Ricciardót. Utánuk Pérez sincs nagyon lemaradva, Sainz, Ocon, Albon, Gasly és Norris hátránya már jelentős.
Az egyik Renault-t simán kiengedték Hamilton útjába a bokszutcában és mások között is szoros sorrend alakult ki az utolsó felvezető körök kezdetén.
A hatszoros világbajnok Lewis Hamilton 1:31.304-re gyorsult, Valtteri Bottas csak 1:31.956-ot tudott, ami még a 2. helyre sem volt elég, Max Verstappen 1:31.867-tel az első sorba lőtte a Red Bullt, ráadásul Bottashoz hasonlóan közepes keverékű gumikon indul.
A további sorrend: Pérez, Ricciardo, Sainz, Ocon, Norris, Gasly, Albon.
Hamilton pályafutása 96. pole pozícióját szerezte, ez messze nem volt élete legjobb teljesítménye, de megmutatta, hogy miért tart ott, ahol: a Q2-ben minden összejátszott a kiesése érdekében, de megmenekült, utána pedig, mintha mi se történt volna, leiskolázta Bottast, akinek minden adott volt ahhoz, hogy végre legyőzze csapattársát.
Ugyanez a helyzet a Red Bullnál is: Verstappen beékelődött a két Mercedes közé, Albon viszont csak a 10. helyezett lett, vagyis utolsó a legjobb 10 között.
Lesz mit kitárgyalni, az edzés utózöngéiről további híreinkben olvashat. Köszönjük a figyelmet!