Kisebb, egészen pontosan félórás késlekedéssel vehette csak kezdetét az 1996 óta első Portugál Nagydíj időmérő edzése, mivel a Sebastian Vettel által az utolsó szabadedzésen felszakított csatornafedelet nem sikerült a kétórás szünet alatt visszahegeszteni a helyére, így az időmérő tervezett 15 órai kezdetekor a pályamunkások Michael Masi versenyigazgató jelenlétében még nagyban dolgoztak a helyszínen. Ráadásul nem csak a harmadik szabadedzésen elszabadult fedőt kellett rendbehozni, a pályamunkások több kanyarban találtak meglazult elemeket, amelyeket rögzíteni kellett.
Sokáig úgy tűnt, hogy a fél négyes kezdés sem fog összejönni, végül azonban pontban 15:30-kor zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, a pilóták pedig kiözönlöttek a pályára. Természetesen mindenki a lágy gumikat használta, de még ezeknek az abroncsoknak is két felvezető kör kellett ahhoz, hogy üzemi hőfokra melegedjenek.
Az első csokornyi mért kört után a hétvége eddigi összes edzésén az első helyen záró Valtteri Bottas vezetett Lewis Hamilton előtt 1:17.064-es idővel, a hatszoros világbajnok lemaradása azonban hajszálnyi volt. A gumikat bár nehéz volt felmelegíteni, mindez azt is jelentette, hogy több mért kör is volt bennük, így az 1:16.945-re javító finnt hamarosan Verstappen váltotta az élen 1:16.879-cel, de nem sokáig tündökölhetett az első helyen, mivel Hamilton ötkörös lágy gumin 1:16.828-cat repesztett és megelőzte.
A két Mercedes és Verstappen mögött Sergio Pérez állt a negyedik helyen a továbbra is jó formát mutató Charles Leclerc előtt, míg őket Gasly, Norris, Sainz, Stroll és Albon követte az első tízben. A thai-brit pilóta kezdésnek 8 tizedet kapott Verstappentől, de nem ő volt az egyetlen, aki sokkal lassabb volt a csapattársánál: a 14. helyen álló Vettel lemaradása 7 tized volt Leclerc-hez képest. A kieső helyeken ekkor a két Haas, a két Williams és Kimi Räikkönen osztozott.
Végül George Russellnek sikerült onnan kiverekednie magát, a sajtóhírek szerint jövőre az ülését Sergio Pérezzel szemben elveszíthető fiatal brit közel 3 tizeddel előzte meg a már kieső Räikkönent, és 8 tizedet adott a 20. helyen záró csapattársának, Nicholas Latifinek. A kiesők sorrendben Räikkönen, Giovinazzi, Grosjean, Magnussen és Latifi voltak.
Sebastian Vettelnek is csipkednie kellett magát, mivel az óra lejártakor csak a 14. helyen állt, de végül feljött a 8. helyre, mindössze két pozícióra Leclerc-től, noha a monacói a hajrára nem jött ki. A Q1 végeredménye végül a következőképp alakult: Hamilton, Verstappen, Bottas, Gasly, Pérez, Leclerc, Albon, Vettel, Norris, Ricciardo, Sainz, Stroll, Ocon, Kvjat, Russell és a már említett kiesettek.
A Q2 elején némi meglepetésre a Mercedesek mellett nem a Red Bullok, hanem a két Ferrari jött ki közepes gumin. Ebből a négyesből elsőre csak Bottas tudott értékelhető kört összerakni, a vörös autók inkább elmentek egy újabb gumimelegítő körre, míg Hamilton fennakadt a 13-as kanyarban előle lehúzódni igyekvő Vettelen, ezért kénytelen volt még egy gyorskört beletenni a potenciális rajtszettjébe. Végül az 1:16.466-os idővel az élen álló Bottas mögött 358 ezredes hátrányban a második helyre iratkozott fel.
A Ferrarik körén látszott, hogy nekik vajmi kevés esélyük lesz a közepeseken továbbjutni, Vettel csak 14. volt, Leclerc pedig a 8. helyen állt. A harmadik helyre 6 tizeddel Bottas mögött Verstappen ért oda a lágyakon, miközben Albon csak a 9. volt 3 tizedre a hollandtól.
Meglepő módon a Ferrarik azonban a Q2 hajrájára sem tették fel a lágy gumikat, mindketten egy új közepes szettel érkeztek meg, amelyen Leclerc-nek sikerült továbbjutnia a nyolcadik helyen, Vettel azonban csúnyán elvérzett és csak a 15. lett.
Rajta kívül kiesett még Ocon, némi meglepetésre Stroll, Kvjat és Russell, aki Vettel Ferrariját azért megelőzte.
Az élen a két Mercedest a közepes gumi ellenére sem tudták elkpani, Verstappen a harmadik helyen több mint 5 tizedet kapott Bottastól. Mögötte Pérez, Sainz, Norris, Gasly, Leclerc, Albon és Ricciardo végzett, a Renault ausztrál pilótája ráadásul úgy jutott tovább, hogy utolsó mért körében nagy sebességnél megpördült és egy kicsit lekoccolta a hátsó szárnyával a védőfalat.
A Q3-ban folytatódott a Bottas-show, a finn 1:16.986-tal kezdett lágy gumin, Hamilton 47 ezreddel mögötte, de Verstappen is csak 121 ezerdet kapott a harmadik helyen. Hogy mennyire nem volt egyértelmű, hogy melyik a jobb gumi, az abból látszott, hogy a Red Bull közepeseken küldte ki Albont az első etapra, majd a hajrára a két Mercedes is ezen a keveréken jelent meg.
Hamilton be is vitt a sárga Pirellikkel egy gyomrost és 5 századdal átvette a vezetést, Bottas azonban nem hagyta magát, és ellentmondást nem tűrő körrel visszavette a pole-t. Ezután jött Verstappen, aki elválasztotta a két Mercedest, a csattanó azonban nem az övé, hanem Hamiltoné lett, aki 1:16.652-vel végül megszerezte a pole pozíciót Bottas előtt úgy, hogy a hétvége azelőtti részében egyszer sem végzett előtte.
A finn pilóta 1 tizedes lemaradásban a második, Verstappen 252 ezredes hátrányban a harmadik lett. A negyedik helyet Charles Leclerc szerezte meg a Ferrarival, mögötte Pérez, Albon, Sainz, Norris, Gasly és a Q3-ból a sérült autója javítása miatt kimaradó Ricciardo végzett.
El nem tudom mondani, hogy milyen nehéz volt a mai nap. Igen, nagyszerű autónk van, de mindent ki kell sajtolni belőle egy ilyen körért.
– értékelt Hamilton. – Valtteri olyan gyors volt a hétvégén, minden edzésen az első helyen végzett, úgyhogy csak egyre mélyebbre ástam, hogy megtaláljam az extra köridőt. A végén úgy döntöttem, hogy három kört megyek, hogy legyen esélyem megdönteni a körét. Az utolsó kör egyre jobb és jobb lett, ahogy haladtam előre.”
„Az én döntésem volt, hogy csak egy kört teszek meg a végén, mivel a Q2-ben ez bejött, de lehet, hogy a két mért kör, ahogy Lewis is csinálta, jobb lett volna – vallotta be Bottas. – A köröm jó volt, de utólag visszatekintve azt mondom, hogy két mért kör kellett volna futnom.”
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, nemsokára kezdődik a Portugál Nagydíj időmérője. A harmadik szabadedzésen körvonalazódtak az erőviszonyok, ez alapján a két Mercedes dolgát csak Max Verstappen nehezíthei meg. Az összefoglalót az alábbi linkre kattintva olvashatják el.
A brit pilóta azt követően végezte el a próbarajtot, hogy piros zászlóval félbeszakították a harmadik szabadedzést. Végül azért kapott csupán megrovást, mert egyrészt mindössze 1 másodperc telt el a kettő között, másrészt utána betartotta az ilyenkor szokásos biztonsági protokollt.
Ma délután 4 órakor rendezik a Barcelona–Real Madrid futballmérkőzést, vagyis az El Clásicót. Ha a közismerten madridista Sainz bejut a Q3-ba, vélhetően lemarad a kezdőrúgásról, utána viszont mindenképpen követni fogja az eseményeket, ahogan ezt az alábbi videóban el is mondta.
Az időmérő legkorábban fél 4-kor fog elkezdődni, mivel a harmadik szabadedzésen felnyílt csatornafedelet még nem sikerült megjavítani. Az F1TV közvetítésében látszik, hogy a munkálatok jelenleg is zajlanak.
Michael Masi, az FIA ausztrál versenyigazgatója is ott van a helyszínen, hogy lássa, milyen ütemben haladnak a munkálatok. Vele együtt a szövetség sportigazgatója, Steve Nielsen is ott van a 14-es kanyarnál.
Ahogyan az várható volt, a harmadik szabadedzéshez képest mind a levegő, mind az aszfalt melegedett. Előbbi hőmérséklete 21, utóbbié 35 fokos jelenleg.
A harmadik szabadedzés végén Charles Leclerc közölte csapatával, hogy Lewis Hamilton rádióját hallotta. A monacói versenyző azt állította, hogy az egyik mérnök szólalt meg.
A munkálatok remek lehetőséget nyújtanak arra, hogy megtekintsék folyamatosan frissülő galériánkat, ami az alábbi képre kattintva nyílik meg.
A harmadik szabadedzésen Hamilton kicsúszott, és a kavicságyból kellett visszajönnie a pályára. Az időmérőn ehhez hasonló hiba már nem nagyon fér bele a hatszoros világbajnok számára, aki tegnap arra panaszkodott, hogy rossz iráányba mentek el a beállításokkal.
Nem ez az első alkalom, hogy egy F1-es hétvégén felnyílik egy csatornafedél. Korábban Russell-lel történt hasonló a tavalyi Azeri Nagydíjon, a 2017-es malajziai hétvégén pedig ROmain Grosjean tépett fel egyet. Az biztos, hogy Vettel sokkal olcsóbban megúszta az esetet, mint a brit vagy a francia versenyző.
A pályamunkások egy másik csatornafedelet is találtak, ami problémát okozhat, ezért azzal is megkezdték a munkálatokat. Eközben a Twitteren egyre többen vannak azon a véleményen, hogy fél 4-kor még nem fogják tudni elindítani a kvalifikációt.
Azzal, hogy az időmérő kezdése legalább félórával csúszik, a pilóták programja is változott. Többek között a bemelegítést is folytatniuk kell, hogy amikor autóba kell ülniük, a megfelelő állapotban legyenek.
Adam Cooper újságíró hívta fel arra a figyelmet, hogy a mai napon helyi idő szerint 18:44-kor van napnyugta, ami magyar idő szerint 19:44-et jelent, tehát még rengeteg idő van arra, hogy megrendezzék az időmérőt. Ezzel együtt a pilóták beszállnak az autóba, ők arra készülnek, hogy 5 perc múlva elindul a kvalifikáció.
Most már egyértelműnek tűnik, hogy a pesszimista várakozások ellenére csupán félórás csúszásról van szó, így pillanatokon belül elindulhat a Q1. A pilóták már az autóban várakoznak, de egyelőre még senki nem gurult ki a garázsból.
Elkezdődött a Q1, reméljük, nem lesz probléma a csatornafedelekkel. Szinte mindenki ki is gördül a pályára, egyedül a Mercedesek és Verstappen maradtak bent. A másik 17 pilóta egyaránt lágy abroncsokon próbálkozik.
Megérkeztek az első köridők, a leggyorsabb pedig Pérez volt, aki 1:18.040 másodpercet autózott, 116 ezreddel megelőzve Sainzot. A két Ferrari és Albon a második körét is gumimelegítésre használta. Eközben Hamilton, Bottas és Verstappen is kiment az aszfaltcsíkra.
Verstappen az élre ugrott, de aztán Pérez visszaelőzte a holland pilótát. A Racing Point pilótája egészen addig vezetett, amíg Bottas meg nem érkezett. A finn pilóta 565 ezreddel vette át a vezetést, nem sokkal később pedig Sainz is bejött közéjük. Hamilton lelassított, vélhetően feltartották a köre során.
A brit pilóta mindössze 5 századdal maradt el csapattársától. Pérez a 3., Leclerc a 4., a 9. helyen álló Verstappen pedig hibázott és szélesre futott.
Verstappen 1:16.879-es időt futott, amivel az élre került, de aztán Hamilton 51 ezreddel még nála is gyorsabb volt. Érdekes, hogy mindkét pilóta ötkörös lágyakon futotta meg eddigi leggyorsabb körét.
4 perccel a vége előtt Grosjean, Räikkönen, Russell, Magnussen és Latifi foglalja el az utolsó öt pozíciót, Giovinazzi pedig az utolsó bejutó helyen áll. Vettel 14., de talán nem kell aggódnia, mert még az olasz pilótától is 4 és fél tizedre van.
Ilyenkor általában mindenkinek egy kivezető és egy gyorsköre van hátra, de most felmerül a lehetőség, hogy valaki esetleg két körön keresztül melegítse fel a gumikat. Mindenesetre taktikailag is izgalmas lesz a Q1 végjátéka. Az első öt helyen álló Hamiltont, Verstappent, Botatst, Pérezt és Leclerc-t leszámítva mindenki a pályán van.
Az utolsó hat összetétele nem változott, de nem Giovinazzi, hanem RUssell jutott tovább, miután az utolsó pillanatban feljött a 15. helyre, megfosztva ezzel Räikkönent a Q2-től. Gasly a 4., míg Vettel a 8. helyig jött fel.
A Q1 kiesői
16. Kimi Räikkönen 1:18.201
17. Antonio Giovinazzi 1:323
18. Romain Grosjean 1:18.364
19. Kevin Magnussen 1:18.508
20. Ncholas Latifi 1:18.777
F1-es karrierje kezdete óta zsinórban ez a 33. időmérő, amelyen Russell megveri aktuális csapattársát. Ennek senki más még csak a közelébe sem jutott a sportág történetében. A brit pilóta ezúttal 8 tizedet adott az utolsó helyen végző Latifinek.
Megkezdődött az időmérő második szakasza, és szinte mindenki rögtön kiment a pályára. Ezúttal már taktikázni is lehet, így nem meglepő, hogy Hamilton és Bottas a közepeseken autózik. Az már inkább, hogy a két Ferrari is, illetve hogy Verstappen nem.
Az első körök után Bottasé a legjobb idő, a finn pilóta 1:16.466-ot autózott. Pérez a 2., Verstappen a 3., kiesőkről viszont nem érdemes még beszélni, mert többen, köztük Hamiton is elvették, így idejük értékelhetetlen.
A brit pilótát a négyszeres világbajnok hátráltatta. Ugyanakkor csak részben hibáztathatja a Ferrari versenyzőjét, mert a kanyar bejáratánál blokkolta a kerekeit, amivel egyébként is időt vesztett volna.
Ahogyan arra számítani lehetett, Hamilton javított, és 358 ezreddel feljött Bottas mögé a 2. pozícióba. Vettel viszont egyelőre csak a 14. rajta kívül Ocon, Stroll, Kvjat és Russell áll kiesőhelyen.
Pontosabban annak hiányára. A holland pilóta egész hétvégén nem volt megelégedve a körülményekkel, és most is csak a 3. helyen áll, úgy, hogy a két Mercedes a közepeseket használta.
Arra lehetett számítani, hogy a Ferrari legalább a német pilóta esetében lágyakra vált, hogy nagyobb eséllyel jussanak tovább. Ehhez képest mind ő, mmind Leclerc ismét közepeseket tett fel, így a német pilótának önerőből (illetve a pálya állapotának javulását kihasználva) kell gyorsulnia. Jelenleg 495 ezred a lemaradása a 10. helyen álló Ricciardóhoz képest.
A Mercedesek a lágyakra váltottak, de valószínűnek tűnik, hogy nem fognak javítani eddigi legjobbjukon. Rajtuk kívül a többiek is a pályán, az ő esetükben viszont várható gyorsulás.
Ugyan a német pilóta javított, ennek ellenére még Russell is megelőzte. Rajtuk kívül viszont kevesen gyorsultak, ezért a kiesők sorrendje nem változott. Ez vélhetően annak is köszönhető, hogy Ricciardo a 11-es kanyarban kicsúszott, és lekoccolta a falat. Az ausztrál pilóta vissza tudott jönni, kérdés, hogy autója mennyire sérült meg.
A Q2 kiesői
11. Esteban Ocon 1:17.614
12. Lance Stroll 1:17.626
13. Danyiil Kvjat 1:17.728
14. George Russell 1:17.788
15. Sebastian Vettel 1:17.919
Mielőtt kipördült, Ricciardo éppen az egyik Mercedest, majd csapattársát, Ocont előzte meg, akik a levezető körükön voltak. Az ausztrál versenyzőnek hatalmas szerencséje volt, hogy volt helye kicsúszni, ráadásul még a kavicságyban sem ásta el magát.
A négyszeres világbajnok zsinórban nyolcadik alkalommal képtelen bejutni a 3-ba. Ezzel megdöntötte egyéni csúcsát, amit még a Toro Rosso pilótájaként állított fel. Egyetlen mentsége, hogy a közepeseken ment, kérdés, hogy ez mennyire volt az ő döntése, és mennyire a Ferrarié.
Elindult az időmérő zárószakasza, és Gaslyt, valamint Ricciardót leszámítva mindenki elhagyta a garázst. Érdekes, hogy Albon a közepeseken autózik.
Az első mért körök után a finn versenyző áll az élen, aki 1:16.986 másodperces körével 47 ezreddel ment jobbat, mint Hamilton. Leclerc a 3., a közepeseken próbálkozó Albon a 4., Verstappen viszont elrontotta a körét.
Verstappen javított, sőt, mindössze 121 ezredes hátrányban van Bottashoz képest. Mögötte Leclerc, Pérez, Sainz, Albon és Norris a sorrend, Ricciardóék pedig még mindig nem jöttek ki.
Meglepő taktika a Mercedestől (vagy éppen Hamiltontól), hiszen a hatsuoros világbajnok közepeseken gördült ki a bokszból. Eközben Gasly is a pályán, Ricciardo autóját viszont javítják, így az ő esetében kérdéses, hogy látjuk-e még a mai napon.
A finn pilóta szintén a sárga oldalfalú abroncsokat használja. Gasly senkit nem tudott megelőzni, így jelenleg a 9. helyet foglalja el. Otmar Szafnauer, a Racing Point csapatfőnöke a Sky Sports műsorában elmondta, hogy szerinte lassult a pálya.
Izgalmasra sikeredett a végjáték, hiszen Hamilton előbb megelőzte Bottast, de utána a finn pilóta és Verstappen is gyorsabb volt nála. Velük ellentétben viszont a brit pilótának még volt egy dobása, és 1:16.652-vel, 102 ezredes előnnyel sikerült letaszítania csapattársát az első helyről. Mögöttük Leclerc, Pérez, az időközben lágyakra váltó Albon, Sainz, Norris és Gasly volt az első kilence sorrendje, Ricciardo végig a bokszban maradt, mert nem tudták megjavítani az autóját.
A brit pilóta pályafutása során 97. alkalommal szerezte meg a pole pozíciót, amivel még egy lépéssel közelebb került a 100-hoz. Elképzelhető, hogy a hátralévő öt hétvégén még idén eléri a bűvös számot. Mi ezzel szeretnénk megköszönni figyelmüket, nemsokára jövünk az összefoglalóval és a nyilatkozatokkal.