A PTE Közgazdasági Karának oktatói és egy PhD aspiráns alkotta öttagú team pénteken ismertette a Global Enterpreneurship Monitor (GEM), az USA-beli Babson College és az angol London Business School által 1997-ben indított projektet, amelynek keretében a magyar vállalkozások helyzetét is nemzetközi összehasonlításra alkalmas módszerekkel mérték fel.
- A kutatás a közhiedelemmel ellentétben azt is igazolta, hogy a születőben lévő illetve a 42 hónapnál nem régebben működő új magyar vállalkozások több mint kétharmadának létrejöttét már nem a kényszer, hanem az üzleti lehetőségek motiválták - hangsúlyozta Szerb László docens, a kutatócsoport koordinátora. - Az aktivitást jelző teljes vállalkozási mutató alapján a magyarok olyan tipikusan vállalkozónak tartott nemzeteket előznek meg Európában, mint az olasz vagy a gyorsan fejlődő finn és portugál – tette hozzá a szakember.
A felmérés időpontjában Magyarország 18 és 65 éves kor közötti népességének több mint 11 százaléka - összesen mintegy 720 ezer ember - rendelkezett 42 hónapnál fiatalabb vállalkozással, s közel hetven százalékukat már nem a kényszer, hanem az üzletben rejlő kecsegtető lehetőségek indították el. A kétezres létszámú reprezentatív minta kérdőíves felmérésére illetve harminc gazdasági szakértő által adott interjúra alapozott kutatás azt is megállapította, hogy bár a pénzügyi finanszírozás fontos feltétele a vállalkozásoknak, mégsem ez a legnagyobb gondjuk, hanem a gazdaságpolitika hosszú távú kiszámíthatatlansága.
A szakértők értékelése szerint a vállalkozók társadalmi megbecsültsége annak ellenére alacsony, hogy Magyarországon 1,1 millió bejegyzett és mintegy kilencszázezer működő kis- és közepes vállalkozás létezik. A kutatás azt is megállapította, hogy a kormányzati programok - köztük a Széchenyi-terv - kevéssé támogatja a kezdő és az új vállalkozásokat, amelyek európai integrációra való képességét is sokan aggályosnak vélték.
A vállalkozási aktivitásnak ellentmondó adat, hogy a kis és közepes vállalkozások fejlődésének világszerte sikeres eszköze, az egymás vállalkozásaiba történő befektetés Magyarországon nem túl jelentős. Hazánkban ennek az átlagos összege alig több egymillió forintnál, ami nyolcada a világátlagnak. A Gazdasági Minisztérium és a Baltimore-i Egyetem által is támogatott hazai kutatás eredményei szerint adócsökkentéssel, a vállalkozói infrastruktúra javításával, a vállalkozók által igényelt szolgáltatások árának csökkentésével lehet tovább élénkíteni a magyarországi vállalkozói kedvet.
(MTI)