2004 első félévében az 5 fő feletti vállalatok 77 százaléka, azaz körülbelül 45 ezer vállalkozás rendelkezett internetkapcsolattal. E cégek 48 százaléka, 21 600 vállalkozás épített ki önálló webes megjelenést és e körnek is csupán egyharmada, 7200 cég értékesítette termékeit az interneten keresztül 2003-ban.
Az elektronikus piactéren értékesítő társaságok aránya még alacsonyabb, hiszen ezek aránya az 5 fő feletti társaságok csupán 1 százaléka. Ez körülbelül 600 céget jelent. A GKI [origo]-hoz eljuttatott felmérése szerint a honlappal rendelkező vállalkozások 90 százaléka nem használja ki a webes megjelenésben rejlő magasabb szintű lehetőségeket, és honlapját mindössze információ- és tartalomszolgáltatásra használja.
Az interneten keresztüli értékesítés szempontjából összességében a legfontosabb az ügyfelek elérése, amelyet a vállalatok 30 százaléka nagyon fontosnak, míg 51 százaléka fontosnak tart. A versenytársakkal való lépéstartás a vállalatvezetők 27 százalékának nagyon fontos, 49 százalékának fontos.
Felkészületlenek a vevők
Az internetcsatlakozással rendelkező, de ott nem értékesítő vállalkozások vezetői szerint a vállalat termékének vagy szolgáltatásának interneten keresztüli értékesítésre való alkalmatlansága a legjelentősebb korlátozó tényező. A vállalatvezetők több mint felének további jelentős akadályt jelent, hogy a vevők még nincsenek felkészülve az internetes vásárlásra.
Biztonsági aggodalmak csak a cégek 8 százaléka számára fontos befolyásoló tényező, míg a jogi akadályokat csak 5 százalékuk értékeli ugyanígy.
Az interneten már értékesítő cégek vezetőinek legnagyobb hányada számára a vevők felkészületlensége a legjelentősebb fékezője az internetes értékesítésnek. Ezt a szempontot a vállalatvezetők 11 százaléka nagyon jelentősnek, míg 49 százaléka jelentősnek tartja. Biztonsági, logisztikai és az internetes értékesítéssel kapcsolatos jogi feltételrendszer bizonytalanságai miatt felmerülő problémák az interneten keresztüli eladásokban e cégeknél nagyobb arányban merültek fel, mint az ilyen tapasztalatokkal nem rendelkező cégeknél. A jogi feltételrendszert is jelentősebb akadályozó tényezőként élik meg az internetes cégek, de a logisztika terén jóval kevesebben érzékelnek problémákat.