A határozati javaslat olyan rendelkezésre állási díjfizetési kötelezettséget határoz meg, amelyet az állam a szolgáltatási szerződés lezárultáig - várhatóan 5 éven át - tartozik teljesíteni a szolgáltatónak, és mivel az ebből fakadó állami kötelezettségvállalás mértéke meghaladja az 50 milliárd forintot, az elektronikus útdíjfizetési rendszer közbeszerzési eljárásának megkezdéséhez az államháztartásról szóló törvény értelmében a kormánynak az Országgyűlés felhatalmazását kellett kérnie.
Az előterjesztés szerint a közbeszerzési eljárást az Országgyűlés felhatalmazása után 2 hónapon belül ki kell írni, míg a szerződéskötés határideje 2007. december 31. Amennyiben a határozati javaslat ebben a formájában nem kerül a parlament plenáris ülése elé, akkor vélhetően csúszik a közbeszerzési eljárás kiírása.
Kovács Tibor szocialista képviselő kérdésében azt boncolgatta, hogy milyen költségbecslés alapján lett 50 milliárd forint feletti értékű az e-útdíjfizetési rendszer kiépítése és üzemeltetése, másrészt értetlenségének adott hangot amiatt, mert e határozati javaslatot úgy kellene elfogadnia az országgyűlésnek, hogy a kilométerenként fizetendő tarifák még nem lettek rögzítve.
Másrészt a szocialista képviselő kétségének adott hangot, hogy a közúti fuvarozók és a gazdálkodók képesek lesznek-e a jelenleginél magasabb útdíj költségeit kitermelni.
Az e-útdíjfizetési rendszerhez kapcsolódó ellenőrzési-behajtási feladatokat szolgáltatási díj fejében az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. látja el 5 éven keresztül, amelynek 2007-es árakon számított teljes értéke nem haladhatja meg a 23,5 milliárd forintot. Az ellenőrzési feladatok ellátásában a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága is közreműködik az ÁAK eszközeinek igénybevételével.
A szaktárca a költségek becslésekor a 3,5 tonna feletti teherautókra kilométerenként 26,5 forinttal, a 7,5 tonna felettieknél 33 forinttal, míg a 12 tonna felettieké 39,7 forinttal számolt.
Öt év alatt a leendő rendszerüzemeltetőnek kifizetendő 69,3 milliárd forint, és az ÁAK-nak járó 23,5 milliárd forint felett az államnak tisztán 235 milliárd forint bevétele származik az e-útdíjfiztési rendszerből, ami 60-70 milliárddal több, mint a jelenlegi rendszerben.