Világszerte 2,77 millió darab autót hív vissza a Toyota, mert gyári hibás kormányművel és/vagy hibrid vízpumpákkal szerelték őket - jelentette be a japán autógyártó néhány órája, a tokiói tőzsdei kereskedés vége felé közeledve.
A visszahívás több modellt is érinthet, köztük a Toyota két sikermodelljét, a Corolla-t és hibrid Prius-t is, de olybá tűnik, hogy a 2,77 millió hibás autóból 1,5 milliót Japánban, 0,67 milliót pedig az USA-ban adtak el, így Európába csak alig félmillió darab jutott.
A hír hatására a Toyota részvényei 0,8 százalékot estek a már véget ért japán tőzsdei kereskedés során, amivel alulteljesítették a minimális mértékben emelkedő, a legfőbb japán tőzsdei vállalatokat tömörítő Nikkei225 indexet.
Elképzelhető azonban, hogy a részvények esnek még ennél tovább is a következő napokban, ugyanis a hír csak a tőzsdei kereskedés vége felé jelent meg, egyáltalán nem biztos, hogy minden befektetőhöz eljutott már és így mindenki tudott rá belátása szerint eladással, vagy vételekkel reagálni.
Azért sem elképzelhetetlen, hogy a részvényeket jobban is meggyötörheti majd ez a hír, mert az egykor még megbízhatóságáról híres Toyota-tól ez két hónapon belül a második olyan visszahívás, ami több millió autót érint. Október 10-én a cég 7,4 millió autó visszahívását jelentette be, ami az elmúlt 16 év legnagyobb autóvisszahívása volt a világon. A Ford még 1996-ban hívott vissza 8 millió autót az utakról.
Az idei visszahívások ráadásul azt követően érkeztek, hogy 2009 és 2011 között a Reuters szerint összesen szintén több mint 10 millió autót hívott vissza a neves japán autógyártó. Néhány autóipari szakértő szerint 2009-2010 volt az a két év, amikor a Toyota elveszítette a korábbi első helyét az autók megbízhatósági versenyében, vagy legalábbis megingott az első helye. Emlékezetes, hogy a Toyota elnöke, Akio Toyoda elsírta magát a kamerák előtt, amikor egy sajtótájékoztatón kért bocsánatot az elkövetett hibákért a vásárlóktól és egyéb érintettektől.
Az elmúlt 2,5 évet tekintve a japán autógyártó jócskán alulteljesítette a globális autószektort lefedő Stoxx Global 1800 Automobiles & Parts indexet, a különbség közel 10 százalékpont.
A Toyota (7203.JP) és a Stoxx Global 1800 Automobiles & Parts indexek relatív teljesítménye