Elérkezett a várva várt nap, amire az Apple a fél pénzügyi és technológiai szaksajtót összecsördítette Cupertinóba, hogy bemutassa legújabb fejlesztéseit. Három fronton is támadást indított az Apple. A legfontosabb bejelentések:
Lássuk, miket tudtunk meg, mire lesznek elegendőek az új fejlesztések.
Okostelefonból kettőt, az iPhone 6-ot, és az iPhone 6 Plust mutatta be az Apple, melyek a korábbi hagyományokkal ellentétben 4,7 inch, illetve 5,5 inch kijelző mérettel rendelkeznek. A többi technológiai specifikáció is fontos, de talán ez a leglátványosabb újítás. Már csak azért is, mert a vállalat ezzel belépett a nagy kijelzős okostelefonok (phabletek) piacára, ami az IDC szerint is következő években az okostelefonpiac növekedésének nagy részét adja majd. Nem csoda, hogy az utóbbi években többen is ezt fogalmazták meg legnagyobb kritikaként az iPhone-okkal kapcsolatban.
Az új iPhone-okról egyelőre pozitívan nyilatkoznak a technológiai guruk, a közönség értékítéletére viszont még a jövő hét végéig várni kell, mivel szeptember 19-től lehet majd kapni a telefonokat. Az eddigi hétvégi eladási rekord 9 millió, ezt kellene megdöntenie most az Apple-nek, ha egyértelműen sikeresként akarja értékelni az új iPhone-okat.
A jó teljesítményre pedig a harmadik negyedéves számokból is következtethetünk majd, míg az igazi nagy durranást a karácsonyi szezonban, a negyedik negyedévben kell produkálni.
Mivel az Apple árbevételének több mint felét adják az iPhone-eladások, ezért kulcskérdés lesz a fogadtatás a cég jövője szempontjából. Két hét múlva már biztosan többet fogunk tudni.
Bár sokan a hardverbejelentésekre, azaz az új iPhone-okra és az Apple kínálatában újdonságnak számító okoskarórára fókuszáltak, üzleti-pénzügyi szemmel a legnagyobb hatású bejelentésnek az Apple mobilfizetési rendszere, az Apple Pay tűnik. A rendszer nagyon egyszerűen összefoglalva a következő: a bankkártyánk adatait (titkosítva) az iPhone-unkban tárolva nem a bankkártyánkkal, hanem közvetlenül az iPhone terminálhoz érintésével fizethetünk az üzletben. Persze ez az egyszerű leírás rengeteg fontos technológiai, biztonsági és üzleti kérdést felvet, de az Apple, úgy tűnik, sejteni véli a választ ezekre.
Ugyan meglehetősen szerteágazó és komplex a mobilfizetési téma, röviden összefoglaljuk, hogy miért tartjuk nagy jelentőségű lépésnek a tegnapi bejelentést:
A bankkártyakibocsátók nem győztek a kedd esti bejelentések után egymásra tromfolni a lelkendező sajtóközleményeikkel. Nem csoda, hiszen a legelvadultabb elképzelések szerint az Apple akár az ő szerepüket is megpróbálhatta volna megtámadni. Ehhez képest az Apple Pay egyértelműen a nagy kártyakibocsátókkal együtt működik, lényegében a bankkártyánk virtuális lenyomatait tárolja a telefonon (speciálisan titkosítva, így az Apple állítása szerint maga a kártya száma például nem is jelenik meg a telefonon, pláne nem az Apple szerverein, és ugyanígy a vásárlásaink története sem kerül az Apple birtokába).
Az Apple rendszerében tehát a kártyakibocsátók szerepe – egyelőre – még megmarad, és persze a bankoké is, hiszen végeredményben az ezeknél vezetett számlákon történik a pénzmozgás.
Ezzel együtt az Apple központi szerepe számukra sem feltétlenül jó hír, hiszen hasonlóan ahhoz, ahogy zenekiadók kezéből kicsavarta a zeneértékesítést, a mobilszolgáltatókat igába kényszerítette az iPhone ártámogatásokkal és rendkívül barátságtalan feltételeket kényszerített az alkalmazásfejlesztőkre, a fizetési ökoszisztémát is sokmázsás gorillaként uralhatja. Ez pedig profitmarzs elvesztésével fog járni ezeknél a szereplőknél is, hiába igyekeznek látványosan örülni.
Amikor egy Apple-méretű óriás ekkorát toppant, akkor ott jelentős üzletek alakulnak át, ettől pedig több szereplőnek is tartania kell:
Túl keveset tudunk persze ahhoz, hogy igazán végleges verdiktet mondjunk, és eltemessük ezt a sok-sok, egyébként sikeres vállalkozást. A mobilfizetési szegmens ráadásul az elmúlt években az leginkább felmagasztalt és túlpörgetett piacok közé emelkedett, miközben a lassan növekvő felhasználói elfogadottság miatt a piackutatók az elmúlt időben látványosan csökkenteni voltak kénytelenek a mobilfizetési tranzakciók volumenére vonatkozó prognózisaikat.
Hosszabb távon tovább is emelkedhet a részvény, mivel a fundamentális kép változatlanul pozitív. A részvény a korábbi elemzések alapján továbbra sem tűnik drágának, a menedzsment pedig az utóbbi hónapok alapján egyre inkább hajlik a készpénz visszajuttatására. Ezek alapján nincs okunk kételkedni benne, hogy az Apple hamarosan újabb csúcsokat dönt meg. Akár az iPhone-eladásokról, akár a tőzsdei árfolyamról legyen szó.