A jó vezető megtarthatja a kollégáit

csapatmunka, Aon Hewitt
Business people having meeting in conference room
Vágólapra másolva!
Magyarországon 10-ből 6 ember ajánlja a munkahelyét a barátainak. Az elkötelezett munkavállalók aránya 2005 óta folyamatosan növekszik, és Európán belül is jónak számít.
Vágólapra másolva!

A globális munkavállalói elkötelezettség 62 százalékot ért el, ami enyhe emelkedést jelent az előző évhez képest – derül ki az Aon Hewitt a „Trendek a munkavállalók elkötelezettségében” című kutatásából.

Kit nevezünk elkötelezett munkavállalónak?

Ők azok a kollégák, akik a barátaiknak is szívesen ajánlják a szervezetet mint potenciális munkahelyet, akik nem terveznek állást változtatni, akik az elvárásokat meghaladva teljesítenek a vállalat céljainak érdekében.

A felsővezető megkerülhetetlen

A felmérés során 164 országban több mint 1000 vállalat körülbelül 9 millió munkavállalóját kérdezték meg arról, hogyan vélekednek munkahelyükről. A kutatás adataiból kiderül, hogy a felsővezetők megkerülhetetlenek az elkötelezettség formálásában, ők azok, akik valódi célokat és határozott jövőképet mutatnak a csapatnak. Továbbá formálni tudják a vállalatot annak érdekében, hogy egyre jobb munkahellyé váljon.

Az elköteleződés vállalati szinten javítható Forrás: Getty Images/(c) Compassionate Eye Foundation/Compassionate Eye Foundation

Magyarországon az elkötelezettség 2005 óta folyamatosan növekszik. Pillanatnyilag egy átlagos magyar vállalatnál a dolgozók 60 százaléka elkötelezett cége felé. „Ez kissé meghaladja az európai szintet, azonban némileg elmarad a globális értéktől. Itthon a dolgozók leginkább közvetlen felettesükkel és munkatársaikkal elégedettek, míg legkritikusabban fizetésükről és előrelépési lehetőségeikről nyilatkoznak” – mondja Bakos Réka, az Aon Hewitt szakértője.

Latin Amerika továbbra is a legstabilabb és legmagasabban elkötelezett régió, 10 munkavállalóból 7 vallja magát elkötelezettnek. Afrika és Közép-Kelet tette meg a legnagyobb fejlődést: 2012-ben egy átlagos cégnél még csak 53 százaléka volt elkötelezett, jelenleg pedig 67 százalék. Észak-Amerikában az elkötelezettség majdnem elérte a recesszió előtti szintet (66 százalék). A sort Európa zárja; a lelassult gazdaságban a dolgozók kicsit több mint fele (57 százalék) kötődik vállalatához.

Globális szinten az elkötelezettség enyhe növekedést mutat ugyan, de a munkavállalók munka-élményeikkel való átlagos elégedettsége 28 százalékpontot esett az előző évhez képest. Ez főként a munkaeszközök, a humán gyakorlatok és a felsővezetés embeközpontúsága terén jelent negatív elmozdulást. Mindez még hangsúlyosabban jelenik meg Európában, ahol az alacsony GDP növekedés, stagnáló elkötelezettséggel és nagymértékben romló dolgozói elégedettséggel párosul. Ez utóbbi azért különösen veszélyes, mert

ha a dolgozók nem érzik, hogy rendelkezésükre állnak a munkavégzéshez szükséges feltételek, hamar frusztrálódnak és ez alááshatja elkötelzettségüket és motivációjukat is.

"Az utóbbi években a vállalatok nagy része hangsúlyt fektetett az elkötelezettség növelésére, azonban számos esetben inkább a mérésekre koncentráltak ahelyett, hogy az üzleti- és HR-stratégiával összehangolva, holisztikusan közelítenék meg a kérdést” – mondja Bakos Réka. Pedig az alacsony elkötelezettségi szint látványosan és jelentősen javítható, ha olyan vállalati kultúrát alakítunk ki, amely elkötelezett és elkötelező vezetőket épít.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről