Úgy tűnik, semmi sem tántorítja el a tőzsdei kisbefektetőket attól, hogy Volkswagen-részvény tulajdonosok legyenek. Talán bíznak abban, hogy a folyamatos negatív híráram egyszer csak el fog ülni, és újra előtérbe kerülhetnek a VW-konszern fundamentumai. Csak hát egyelőre nem lehet tisztán látni, még azt sem lehet pontosan megbecsülni, hogy mennyibe is fog kerülni a német autógyárnak a kirobbant dízelbotrány. Egyes iparági becslések szerint akár a 60-80 milliárd eurót is elérheti az összes költség (alaphangon is 20-30 milliárd), ami - ha a botrány kirobbanása előtti kb. 10 milliárd eurós idei profitvárakozást nézzük - akár 6-8 évnyi profittal lenne egyenlő.
Ez tükröződik vissza az eső árfolyamban is, hisz az ügy kirobbanása óta eltelt két és fél hétben 160-170 euróról egészen 87 euróig zuhant a tőzsdei jegyzés, és a szerdai kereskedést is csak 103,82 eurón tudta befejezni a VW-papír. A kockázatokra és türelemre hívtuk fel a figyelmet egy korábbi cikkben is: Volkswagent venne? Izzasztó hónapok jöhetnek
A vezető német online értékpapír forgalmazók, az ING-DiBa, a DKB, a Comdirect és a Consorsbank összesen mintegy 15 millió ügyfele az emissziós botrány kitörése óta hét-tízszer annyi Volkswagen részvényt vásárolt, mint amennyit eladott.
Az intézményes befektetők és brókercégek ezzel szemben a WirtschaftsWoche vizsgálatai szerint azóta szinte kizárólag csak eladták ügyfeleik Volkswagen részvényeit.
A Comdirect Bank
a Volkswagen részvények forgalmának megtízszerezéséről számolt be
a WirtschaftsWoche lapnak. "Szeptember közepétől háromszorosára nőtt az ügyfeleink portfoliójában a Volkswagen-részvények állománya" - mondta Jan Enno Einfeld, a Comdirect értékpapír kereskedelmi üzletágának vezetője.
A DKB-nál minden egyes Volkswagen részvény eladásra tíz vétel esik, a Consorsbanknál pedig az arány egy a héthez, miközben a forgalom a papírokkal megháromszorozódott.
Az ING-DiBa ügyfelei az emissziós botrány kitörése óta az értékpapír befektetésre szánt összeg 40 százalékát Volkswagen részvények vásárlására költik. Korábban az arány tíz százalék körül volt. A botránnyal kapcsolatban szintén több-kevesebb árfolyamcsökkenést elszenvedett más autógyárak - például a BMW és a Daimler - részvényeinél nem figyelhető meg az arányok ilyen mértékű eltoldódása.
A profi befektetők viszont más véleményen vannak. A WirtschaftsWoche által megkérdezett
vagyonkezelők szerint még nem jött el a Volkswagen részvényekbe való beszállás ideje.
"Egyetlen ügyfelemnek sem tudnám tiszta lelkiismerettel ajánlani" - válaszolta a WirtschaftsWoche kérdésére a Volkswagen részvényekkel kapcsolatos túl sok ismeretlen tényezőre hivatkozva Frank Wieser, a düsseldorfi PMP vagyonkezelő alap vezetője.
Andreas Görler, a berlini Pruschke & Kalm vagyonkezelő alap portfoliómenedzsere szerint pedig a vállalati belső működési kockázati tényezői miatt kell tartózkodni a Volkswagen részvények vásárlásától.
A WirtschaftsWoche által megkérdezett profi befektetők közül egyedül Jan-Patrick Weuthen, a kölni B&K Vermögen portfoliómenedzsere nem zárta ki kategorikusan a Volkswagen részvények vásárlásának lehetőségét, bár ennek ideje még szerinte sem jött el. "Ehhez még több dolgot is tisztázni kell, egyebek között a javítási költségek, a kártérítési igények és a bírságok nagyságrendjét" - mondta.