A turisták idén
júliusban 14 százalékkal költöttek kevesebbet luxuscikkekre, mint tavaly
júliusban – derül ki a Global Blue által a UBS-nek összegyűjtött adatokból. Ez a szám pedig amellett, hogy az egész turisztikai ágazatra nézve is fontos, igen súlyos a globális luxusszektor számára, amely bevételeinek mintegy harmadát a turizmus adja – írja a CNBC. Az európai luxuscikkek esetében ez még jelentősebb, itt a bevételek fele a turistáktól származik.
A szakadást pedig az sem tudta érdemben ellensúlyozni, hogy a ramadán idén turisztikai szempontból igen kedvező időszakra esett. Az ünnep pedig hagyományosan felpörgeti a közel-keleti turisták vásárlási kedvét.
Mindent összevetve alapvetően négy olyan tényező határozható meg, amely alapvetően hozzájárult ahhoz, hogy a turisták kevesebbet költsenek ezen a nyáron.
Egyrészt a franciaországi
terrorcselekmények igencsak visszavetették az országba érkező turisták számát,
különösen, hogy Franciaországot korábban elég biztonságos célállomásként tartották számon. Ez pedig jelentős csapást mért az olyan cégekre, mint a Louis Vuitton vagy a Chanel, melyek erősen támaszkodnak a turisták pénztárcájára.
Franciaországban idén júliusban, éves alapon,
24 százalékkal csökkentek a turisták költései,
ami a UBS elemzői szerint elsősorban a terrortámadások turisztikai következményeinek tudható be.
Ahogy az Európai Központi Bank évek óta tartó élénkítése mellett az euró kitartóan erősödik,
a kontinens neves cégeinek egyre nehezebb fenntartaniuk a kedvező eladási adatokat.
A devizahatás ugyanis erősen rányomhatja a bélyegét az értékesítésekre, melyekre éppen a brexitszavazás utáni Nagy-Britannia a példa, noha az érem másik oldaláról.
A luxuscikkeket vásárló kínai turisták kiemelt fontossággal bírnak a globális luxusszektor számára. Ők viszont most sokkal kevesebbet költenek. Az egyik tényező e mögött
a jüan mintegy 8 százalékos leértékelődése idén az euróval szemben.
Ha pedig ezt kiegészítjük az egyre szigorodó kínai importkorlátozásokkal, egyre kevésbé meglepő, hogy a kínaiak inkább a tárcájukban tartják a pénzüket. A szigorítások mögött egyébként az áll, hogy a nyugati luxuscikkeket gyakran használják kínai tisztviselők megvesztegetésére.
Az egyetlen terület, ahol a turisták többet költenek, az Nagy-Britannia. Itt ugyanis
a fontban számolt vásárlások 6 százalékkal bővültek júliusban,
amit igencsak támogatott a font gyengülése az EU-tagságról szóló népszavazást követően.
Az olyan brit luxusmárkák, mint a Burberry vagy a Mulberry, emellett azzal is jól járnak, hogy a szigetország ma a legolcsóbb hely az adó visszatérítések után – állítja a UBS.