„Kell egy csapat!” – kiáltott fel Minarik Ede, a mosodás Sándor Pál klasszikus filmjében, a Régi idők focija című alkotásban, majd meg is indult a toborzás, hogy a Csabagyöngye bejusson az első osztályba. Az élvonalba kerülés ugyanígy prioritás lehet a vállalkozások számára is, hiszen ez garantálhatja számukra az üzleti sikert, viszont ehhez is
szükség van egy igazán ütős csapatra.
A toborzás hosszú és rendkívül erőforrás-igényes folyamat annak ellenére, hogy ma már online állásportálok, adatbázisok és fejvadászcégek egyaránt igyekeznek segíteni ebben a társaságokat. Még így is hetekig, vagy akár hónapokig is elhúzódhat a megfelelő munkatárs kiválasztása, igaz, míg korábban a jelentkezők nagy száma, ma már inkább a hiánya jelenthet gondot.
Az innováció természetesen a HR területén is új lehetőségeket kínál, arra is van például mód, hogy sok jelentkező esetében az első, vagy akár több interjúkört is videointerjúval oldjanak meg. A jelentkezők akár saját számítógépük előtt ülve, a képernyőn megjelenő kérdésekre válaszolva készíthetik el videójukat, ami bekerül a rendszerbe, hogy a toborzást végző cég munkatársai megnézhessék. Ez a módszer igencsak
lerövidítheti a kiválasztás folyamatát,
ráadásul az állásinterjúkban kevésbé járatos cégvezetőknek is komoly segítséget ad, hiszen előre összeállított kérdésekből választhatják ki az adott helyzetnek leginkább megfelelőt.
A csapat hatékony működéséhez természetesen
elengedhetetlen a jó kommunikáció.
Ehhez egyrészt szükséges, hogy adottak legyenek a feltételek, és bár napjaink munkavállalói már igénylik, hogy saját, megszokott okoseszközüket használhassák a munka során is, az elől már korántsem zárkóznak el, ha például flottás SIM-kártyát kapnak. A mobilszolgáltatók közötti versenynek köszönhetően ma már rendkívül vonzó ajánlatok vannak a piacon, és a néhány fős mikrovállalkozástól a legnagyobb társaságokig mindenki megtalálhatja a maga számára optimális megoldást.
Ahogyan a Csabagyöngye feljutásához az is kell, hogy a játékosok igazi együttesként lépjenek fel, úgy
a vállalati sikerhez is elengedhetetlen a csoportos munkavégzés.
Szerencsére napjainkban már számos olyan szoftver elérhető, ami támogatja a csoportmunkát, az irodai alkalmazásoktól a vállalatirányítási rendszerekig.
Ahhoz viszont, hogy az erőfeszítések egy irányba mutassanak, és széthúzás helyett előrevigyék a céget, bizony
motivációra is szükség van.
A csapatépítő tréningek erre kiváló lehetőséget nyújtanak, de az is egyértelmű, hogy túl sűrűn nem lehet élni ezzel az eszközzel. Mit tehetnek a cégvezetők a szorgos hétköznapokban, hogy fenntartsák munkatársaik munkakedvét, motiválják őket? Nos, ehhez nyújt segítséget a „gamification”, ami lényegében a vállalati folyamatok „játékosítását”, élményszerűvé történő átalakítását jelenti.
Ma már sokféle megoldás érhető el a piacon, de összességében elmondható, hogy a feladatok teljesítéséért járó pluszpontokra, jutalmakra és a játékban való előrelépés lehetőségére mint motivációs tényezőre építenek ezek az alkalmazások. Sőt, egy magyar startup már olyan rendszerrel is piacra lépett, ami ötvözi a gamificationt a közös programok szervezésével, vagyis aki aktív a csapatépítő tevékenységekben, az juthat előre a játékban.
A cikk megjelenését a Magyar Telekom támogatta.