Telekocsik: ha nincs profit, nem lehet baj
![blablacar telekocsi](https://cdn.origo.hu/2023/12/B2Q97UmsrZqYJYCQU4ZBf3RsH_Ul-u4dtIZ9tT0e_CE/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzYxYmEzZGQyZDEwNDRkMzVhZmYwYTc1MDEzNTY0NWIw.webp)
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) egy olyan célzott ellenőrző csoport létrehozásáról döntött, amely az árufuvarozói és személyszállítási tevékenységre vonatkozó előírások betartását és a jogosultságokat ellenőrzi majd.
A tárca hétfői közleményéből úgy tűnt, hogy az új ellenőrzési csoport létrehozásával akár meg is szűnhetnek majd a telekocsik, hiszen, mint azt az MTI-vel közölték, a hatályos jogszabályok értelmében Magyarország területén autóval közúti személyszállítási szolgáltatás
végezhető, amennyiben a szolgáltatást bármilyen ellenérték fejében nyújtják,
ideértve az útiköltséghez való részleges hozzájárulást is.
Ezenkívül kizárólag szívességi alapon, teljesen ingyenesen lehetséges autóval személyszállítást folytatni.
A minisztérium az Origo kérdésére cáfolta, hogy ez a szigorítás a telekocsik ellen irányulna.
Magyarországon több telekocsis szolgáltatás is működik. Lényegük, hogy
összekötik a nagyobb távolságon és azonos útvonalon közlekedő autósokat és utasokat, akik együtt utazva megosztják felmerülő útiköltséget.
A BlaBlaCarnál például egy átlagos út hossza 290 kilométer Magyarországon.
„Az utasok hozzájárulnak az autós üzemanyag- és üzemeltetési költségeihez, amely arányosan az autópálya vagy útdíjat is fedezheti anélkül, hogy az autósok nyereséget realizálnának” – válaszolta az Origónak a BlaBlaCar. Mint írják, szigorúan ellenőrzik, hogy a közösség tagjai – az alapelveknek megfelelően – kizárólag a költségek megosztására használják az online- és mobil felületet.
A telekocsis szolgáltató szerint a kormányhatározat elsősorban a rövid távolságon, megrendelés-alapú személytaxi jellegű szolgáltatók, a személytaxi szolgáltatók, illetve az áruforgalmazói tevékenységet szolgáltatók ellenőrzésére vonatkozik. Értelmezésük szerint
a szövegkörnyezetből egyértelműen kiderül, hogy a BlaBlaCar telekocsi közösség tagjait nem fogja az ellenőrző csoport büntetéssel sújtani,
mivel közös utazásaik folyamán
nem realizálnak profitot, hanem kizárólag a költségeiket osztják meg egymással.
Egy másik telekocsis szolgáltatást nyújtó cég, az Oszkar.com szerint az üzletszerűségen van a hangsúly: tehát szerintük,
ha ezt valaki nem a profit miatt csinálja, az még belefér.
A cég társalapítója külön felhívta a figyelmet Fónagy János államtitkár tavaly júniusban, a taxisrendelet kapcsán kijelentésére, amikor is az MTI szerint azt mondta, hogy
a rendelet nem vonatkozik majd a telekocsikra”.