Ez a terv teljesen átalakítja a taxispiacot
![Elektromos taxi Nissan Leaf elektromos taxi városi közlekedés környezetvédelem elektromos autó városi közlekedĂ©s környezetvĂ©delem elektromos autĂł Budapest első elektromos taxija, egy Tele5 Rádió Taxi kötelékében közlekedő Nissan Leaf 2014. március 2](https://cdn.origo.hu/2023/12/0R1e91bWXyCLIlJ7OyH9tfnYp3B-z2paH9NMu9uCHz0/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzhhNmQxNDRiZjA4YzRjNzY4YmNkNGVlMjAyYTY4YmY5.webp)
A elektromobilitás terjedésének felgyorsítása érdekében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) azt javasolta a fővárosi önkormányzatnak, hogy hozzanak olyan szabályozást, amely szerint
Budapesten taxiszolgáltatást egy bizonyos türelmi idő elteltével csak zéró emissziós gépkocsival lehessen végezni.
Ez teljes állománycserével járna a Napi.hu információi szerint.
Az NGM-nél a lap megkeresésére elmondták, hogy a minisztérium semmilyen konkrét tiltás bevezetését nem javasolta hivatalosan a Fővárosi Önkormányzatnak, mivel - az eddig meghozott intézkedésekkel összhangban - a korlátozás helyett az ösztönzés áll a tárca - mint elektromobilitásért felelős intézmény - fókuszában.
Az NGM, fővárosnak címzett javaslata két évszámot is említett:
2020-tól már ne lehessen taxiengedélyt kapni
csak elektromos kocsira,
2023-tól pedig az engedéllyel rendelkező hagyományos kocsik engedélyét is bevonnák,
vagyis onnantól csak zéró emissziós autókkal lehetne taxizni Budapesten - közölte a főpolgármester-helyettes a lappal.
A főváros vezetése ugyanakkor azzal számol, hogy
az átállás akár gazdasági alapon, vagyis a taxisok saját döntése alapján is felgyorsulhat,
tekintve, hogy egy elektromos autó üzemeltetése lényegesen olcsóbb, mint egy hagyományos hajtásúé. Ráadásul az autógyárak is olyan gyorsan fejlesztenek, hogy 2018-19-re sokkal nagyobb elektromosautó-választék áll majd a fuvarozók rendelkezésére.
A főpolgármester-helyettes azt is elmondta a Napi.hu-nak, hogy előzetesen megkérdezték a taxis vállalkozások képviselőit és ők nem jelezték, hogy az elképzelés megvalósíthatatlan lenne. Ennek némiképp ellentmond azonban, hogy a lap által megkérdezett szervezetek és cégek csak a sajtóból értesültek a tervezetről, egyeztetésen egyik szervezeti vezető sem vett rész.
Az NGM nem javasol konkrét tiltást
A Nemzetgazdasági Minisztérium nem javasolta olyan konkrét tiltás bevezetését a Fővárosi Önkormányzatnak, hogy Budapesten taxiszolgáltatást egy bizonyos türelmi idő elteltével csak zéró emissziós gépkocsival lehessen végezni - közölte közleményében a tárca. Hozzátették: a teljes taxiállomány rövidtávú lecserélése elektromos autókra jelenleg nem reális lehetőség. A tárca ugyan támogatja az elektromobilitás elterjedését, ezzel együtt az elektromos taxik térnyerését is, ezért jött létre többek között az elektromobilitási együttműködési megállapodás is az NGM és a főváros között, de a minisztérium ebben semmilyen konkrét tiltás bevezetését nem javasolta, különös tekintettel arra, hogy az elektromobilitás elterjedését célzó intézkedések fókuszában a korlátozás helyett mindig az ösztönzés állt - írták.