A svájci karóragyártók 17 millió kvarcórát értékesítettek tavaly, ami a legalacsonyabb szám 1984 óta – derül ki a Svájci Óraipari Szövetség kedden kiadott statisztikájából. Az eladások összértékét tekintve, a 3,5 milliárd svájci frankos szám 3,8 százalékos süllyedést jelent 2016-hoz képest – írja a Bloomberg.
Az egyik legnagyobb kihívást az Apple jelenti, amely mindössze három éve lépett föl jelentős konkurenciaként, de máris az iparág egyik éllovasa lett.
Az óraszektor egésze egyébként három éve először mutat növekedést, ahogy a luxusórák iránti kereslet elkezdett talpra állni.
Az összesített export 2,7 százalékkal 19,9 milliárd frankra bővült, miközben a svájci óragyártó vállalatok elsősorban mechanikus órák készítésére fókuszálnak, és a bevételeik jelentős része is ezekből származik.
Az Óraipari Szövetség 2017 decemberére vonatkozó adatai emellett arra utalnak, hogy a tavalyi év utolsó hónapja igencsak ellentmondásos volt, ahogy a teljes havi export értéke 0,7 százalékkal bővült az egy évvel korábbi szinthez képest. A jelentés kiemeli, hogy a nemesfémeket tartalmazó órák gyengén szerepeltek a megelőző hónaphoz képest, mivel ezek exportja 4 százalék fölötti csökkenést mutatott.
A legfontosabb export célországok azonban továbbra is lendületes keresletet mutatnak, kivéve az Egyesült Államokat.
Bár az USA még mindig a második legnagyobb exportpiacnak számít a svájci óragyártók számára, az Egyesült Államokba irányuló export értéke 9,5 százalékkal zsugorodott.
Ez az adatok szerint május óta nem látott mértékű csökkenés volt.
A legnagyobb exportpiac egyébként Hongkong, amely 14 százalékos részesedéssel bír a teljes exportból, és ahová a kivitel 11,8 százalékkal bővült. A lista élén olyan országok vannak (sorrendben), mint Kína, Japán, Nagy-Britannia vagy az Egyesült Arab Emírségek.
Nem meglepő azonban, hogy az ázsiai piacok jól teljesítettek, mivel az elemzés hangsúlyozza, a térség általában igen erős keresletet mutat az év utolsó hónapjaiban.