A 2018-as év lehet a legerősebb a pénzügyi válság óta, és ez igaz a fejlett és a feltörekvő piacokon egyaránt – nyilatkozta a CNBC-nek Axel Weber, a UBS elnöke. A bankvezér azonban figyelmeztetett, ez a menetelés véget érhet a következő 2-3 évben.
Jelenleg egy hosszú talpra állási folyamat végén vagyunk, és
legkésőbb 2-3 év múlva már be fognak ütni a kockázatok.
A recessziós kockázatok egyre csak fokozódnak – hangsúlyozta Weber.
Mindeközben a Nemzetközi Valutaalap (IMF) közzétette a tavaszi világgazdasági előrejelzését.
A szervezet ebben fenntartotta a 3,9 százalékos globális növekedési prognózisát erre az évre.
Ha pedig ez a szám valóban összejönne, akkor az idei év jelentené a legjobb növekedést 2011 óta.
Az IMF azonban figyelmeztetett, hogy a globális adósságállomány rekord szintre emelkedett, és a kormányoknak el kellene kezdeniük csökkenteni ezeket az adósságokat, illetve fel kellene állítaniuk olyan ütközőket, melyek megfogják a jövőben elkerülhetetlenül föllépő kihívásokat.
Weber emellett jelezte,
Aa pénzügyi intézményeknek is fel kell készülniük a várható kockázatokra,
noha hozzátette, a bankok ma sokkal biztonságosabb helyzetben vannak, mint a 2008-as válság előtt voltak.
A bankvezér azt is elmondta, nem számít arra, hogy egy valódi, súlyos kereskedelmi háború fog kirobbanni az Egyesült Államok és Kína között. Ezt a véleményt sokan osztják egyébként a pénzügyi szektorban.
Mindazonáltal – tette hozzá –
itt az ideje annak, hogy átértékeljük Kína szerepét a világkereskedelemben.
Már csak azért is, mert az ázsiai ország várhatóan egy napon a világ legnagyobb gazdasága lesz. Éppen ezért Weber kívánatosnak látná, hogy egyre szabadabban lehessen üzletelni kínai cégekkel a világ minden tájáról.
Erre egyébként Kína is egyre nagyobb hajlandóságot mutat, nemrég épp az autóipar megnyitását jelentette be a pekingi vezetés. Emellett Kína a pénzügyi piacain is egyre inkább közelít a nyitás felé. Tavaly éppen a UBS volt az első olyan külföldi bank, melynek eszközkezelője úgy léphetett be a kínai piacra, hogy nincs benne kínai társtulajdonos.