Ismét jó napja volt szerdán a Teslának, miután a tőzsdezárás után legördültek a friss negyedéves számok.
Az elemzők által várt veszteséggel szemben nyereséggel zárta az idei második negyedévet az amerikai elektromosautó-gyártó vállalat.
A június végén zárult három hónapban a Tesla adózott eredménye 104 millió dollár, részvényenként 50 cent lett az egy évvel korábbi 408 millió dollár és 2,31 dollár egy részvényre jutó veszteség után.
A szakértők által inkább figyelemmel követett egyszeri tételek nélkül számolt részvényarányos eredmény 2,18 dollár lett a tavalyi második negyedévi 1,12 dollár veszteséget követően.
A Tesla negyedéves bevétele 5 százalékkal, 6,04 milliárd dollárra csökkent a második negyedévben az egy évvel korábbi 6,4 milliárd dollárról. Az elemzők a negyedévre 2 cent részvényarányos veszteségre és 5,15 milliárd dollár bevételre számítottak.
A Tesla 90 650 autót szállított le a negyedévben, ez 2,5 százalékkal több az első negyedévi 88 400-nál, de 4,8 százalékkal kevesebb a tavalyi második negyedévinél. Mindazonáltal a vállalat autóipari bevételei 4 százalékkal csökkentek a megelőző év azonos időszakához képest – 5,38 milliárd dollárról 5,18 milliárdra –, még annak ellenére is, hogy a Tesla az elmúlt évben kijött a Model Y-nal, illetve megnyitotta az új gyárát Sanghajban.
A járműgyártó nem vállalkozott arra, hogy előrejelzést adjon a második félévre, arra hivatkozva, hogy nehéz megjósolni, miként alakul a fogyasztói hangulat,
ugyanakkor fenntartotta azt a korábbi célkitűzését, hogy tavalyhoz képest idén 36 százalékkal több, mintegy 500 000 autót szállít le.
A legfrissebb negyedéves adatokat azért is várták a piacok, mert nagyon fontos volt, hogy a Tesla képes lesz-e újra profitot termelni. A hírek szerint ugyanis
a vállalat papírja hamarosan bekerülhet az S&P 500 tőzsdeindexbe, ami hatalmas lépés volna Elon Musk cége számára, de komolyan átalakítaná az erőviszonyokat is a mutatón belül.
A belépés egyik legfontosabb előfeltétele viszont az, hogy az adott társaság képes legyen egymás után négy negyedévben profitot termelni, amit a Tesla most – történetében először – képes volt megugrani.
Mindemellett a Tesla részvénye továbbra is hatalmas ralit produkál a tőzsdén, amivel igencsak megosztja a befektetőket. Tavaly ilyenkor ugyanis a cég papírja még nagyjából 260 dolláron állt, míg mára az árfolyam fölment egészen 1500 dollár fölé. Ezzel pedig jelenleg a Tesla a legnagyobb piaci értékkel bíró amerikai autógyártónak számít.
Nem véletlen tehát, hogy miközben sok befektető rajong a papírért, ugyanilyen sokan vannak azok, akik szerint a Tesla egy buborékot fújt maga köré, amely hamarosan kipukkadhat
– ez utóbbit támasztja alá, hogy a Tesla ellen kiugróan sokan vettek föl shortpozíciót, vagyis fogadtak a részvényárfolyam csökkenésére.
A Tesla gyors felemelkedése azonban egy átfogóbb átalakulást is jelez a globális autóiparban. Miként a Reuters elemzése fogalmaz, az új korszakot az határozza meg, hogy a Szilícium-völgy technológiai megközelítése átvette a régi vágású feldolgozóipari gyakorlatok helyét.
Noha a vállalat felfutása sok befektetőt meglepett, még a hagyományos autószektorban is volt olyan szereplő, aki korán megérezte a Teslában rejlő lehetőséget.
A Daimler ugyanis már 2009-ben fölfigyelt a vállalatra, és abban az évben közel 10 százalékos részesedést vásárolt a cégben.
Az üzlet akkor 50 millió dollárt jelentett a Teslának, ami szinte életmentő volt a pénzügyileg küszködő társaság számára.
A Mercedes mérnökei pedig segítettek kifejleszteni a Model S nevű luxus szedánt, cserébe pedig betekintést nyertek a vállalat akkumulátor-fejlesztési technológiájába. 2014-ben aztán a Daimler úgy döntött, eladja a részesedését, mivel a menedzsmentnek komoly kétségei voltak azzal kapcsolatban, hogy a Tesla üzleti modellje képes lesz-e működni ipari méretekben is.
Mindazonáltal a Tesla sikerét végül épp a különleges megközelítése hozta meg.
Ahogy a cég a lendületes és a versenytársaknál gyorsabb, technológiai innovációt állította a középpontba, idővel sokan nem is más autóipari vállalatokhoz, hanem egyenesen az Apple-höz hasonlították a társaságot.
Jól érzékelteti Musk különleges hozzáállását, hogy egy korábbi Mercedes-mérnök szerint a cégvezető sokszor igen agresszíven nyomja előre a technológiai fejlesztéseket. Ezzel szemben a hagyományos autógyártók éveket töltenek el teszteléssel, mielőtt egy-egy új technológiát (például a részben önvezető megoldásokat) egyáltalán komolyan számításba vennék.
A Tesla napjainkban nagyjából 304,6 milliárd dolláros piaci értékkel bír, míg a Daimler piaci kapitalizációja 47,7 milliárd dollár körül áll.
A különbség hatalmas, és épp ez az, ami miatt igen erősen megoszlanak a befektetői vélemények a Teslával kapcsolatban. Az egyik oldalon azok állnak, akik teljes szívvel támogatják Musk felfogását, és úgy számolnak, a Tesla lesz a következő generációs autóipar királya. A másik oldalon viszont azok vannak, akik szerint a Tesla rajongói túlzásba esnek, és a vállalat rendkívül túlértékelt a valós teljesítményéhez képest.
Ehhez jön még, hogy az elmúlt időszakban a technológiai részvények körül hatalmas befektetői rajongás alakult ki, ami önmagában is fűtheti a Tesla részvényének emelkedését.
A következő években azonban eldőlhet, mennyire megalapozott az optimista befektetők hite. A Teslának ugyanis egyre nagyobb versennyel kell szembenéznie a globális autóiparban, az pedig különösen izgalmas lesz, hogy a világ legnagyobb autópiacának számító Kínában hogyan teljesít majd a vállalat – főleg, hogy olyan nagyok is versenybe szállnak vele, mint a Nissan.
Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója a szerdai gyorsjelentéssel párhuzamosan azt is bejelentette, hogy az új gyárban készül majd egyebek között a Cybertruck elektromos kisteherautó (pickup), valamint a Model Y kisméretű SUV. Az Austin melletti 85 hektáros építési terület kiválasztásában minden bizonnyal az is szerepet játszott, hogy a Tesla a következő tíz évre 60 millió dollár adókedvezményt kapott a helyi texasi hatóságoktól, kiszorítva ezzel a versenyből az oklahomai Tulsa városát.
A Tesla azt is közölte, hogy 1,1 milliárd dollárt fektet új gyárába, ahol a minimális bér óránként 15 dollár lesz, és kifizetik az egészségbiztosítást is dolgozóik után. A tervek szerint az üzemben ötezer embert foglalkoztatnak majd.
A Teslának egy-egy autógyára van az Egyesült Államokban és Kínában, illetve Berlin mellett épül első európai üzeme.