Újraindul a világ egyik legfurcsább üzlete a Titanic roncsánál
![Titanic kiállítás](https://cdn.origo.hu/2023/12/YMm_FGUJhgXy4IvR92Qq-1is_9UXhJWCP2Q7OABhxLw/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzVjNTIxN2Q2ZWQ2ZDQ2YTk4NWRjNjkwMGE3OGE0MWVk.webp)
Rendszeres merülési expedíciókat, kutatási missziókat indít minden év májusától szeptemberéig Stockton Rush, az OceanGate nevű vállalkozás vezetője, de még többre lenne igény szerinte - a koronavírus-járvány ellenére is. Jelenleg mintegy három tucat ember foglalt már le helyet a jövő tavasszal induló expedíciókra.
Rush nem kívánja az UNESCO által védett Titanicot turisztikai helyszínné változtatni, de azért így is szépen keres vele pénzt. Az egyes expedíciókra engedélyezett kilenc szakember - minden egyes merülés alkalmával három-három fő -
125 ezer dollárt (mintegy 40 millió forintot) fizet egy nyolcnapos utazásért a Kanadához tartozó újfundlandi St. John's városából kiindulva.
Merülésenként hat-nyolc órát vesz igénybe, hogy elérjék a Titanic roncsát, elvégezzék a kutatásokat és visszatérjenek a felszíni hajóra.
Rush szerint a koronavírus-járvány egyáltalán nem csillapította a lelkesedést a 2021-es expedíciók iránt.
A roncs felfedezése már csak azért sem egyszerű, mert a Titanic törmelékei 25 négyzetkilométernyi területen szóródtak szét.
A hajóroncsok közül a Titanic számít az aranytojásnak. "Vannak jobb roncsok" - mondja Rush -,
talán még fontosabb roncsok is, mint a Titanic, de ha az emberek nem ismerik, akkor nehéz eladni számukra".
Azt mondja, legalább 100 ezer dollárt (mintegy 31 millió forintot) kell felszámítania, ha pénzt is akar keresni. „Nem utasokat keresünk, nem utakat szervezünk, nem túrázunk. Expedíciót végzünk."
Rush a Boeinggel és a NASA-val közösen hozta létre 2018-ra a könnyű, áramvonalas szénszálas búvárhajóját, a Titánt, amely 4000 méteres mélységet is elérhet, vagyis azt a pontot is, ahol a Titanic nyugszik.
A Titán olyan, mint egy lebegő színházi fény, széles kilátással. Az 53 centiméter átmérőjű kitekintő ablak elég nagy ahhoz, hogy akár két ember is odaférjen. A négy elektromos hajtóművel ellátott búvárhajó óránként akár 5,55 kilométeres sebességgel haladhat előre, és átlagosan 3,3 kilométeres óránkénti sebességgel tud merülni.
A hajót erős külső fényvetőkkel, HD és 4K-s felbontású kamerákkal, valamint egy lézerszkennerrel is felszerelték.
A Titán a fedélzeten is jól megvilágított, a belső nyomás állandó marad a süllyedés és az emelkedés során, a fedélzeti levegőt pedig az űrhajókhoz hasonló módon újrahasznosítják. Rágcsálnivalók és víz fogyasztása megengedett, sőt egy aprócska fürdőszoba is rendelkezésre áll a merülésen részt vevőknek.
Mindegyik merülésnél egy tudós-kutató és egy pilóta kíséri a három fizetős vendéget. Az utasok, ha éppen nem férnek az ablakhoz, nézegethetik a kameraképeket a táblagépeken, vagy besegíthetnek a szonár (ultrahangos mélységmérő), illetve a lézerszkenner kezelésébe, amelyek a Sony PlayStationéhoz hasonló vezérlővel működnek.
A Titanic brit személyszállító hajó 1912-es elsüllyedése során több mint 1500 ember vesztette életét. A jelenkor kutatója ugyanakkor arra számít, hogy az expedíciós tapasztalatok legfeljebb félelmetesek, mintsem kísértetiesek lesznek.
Minden csont eltűnt. Nincsenek testek odalent. Vannak csizmák, cipők és ruhák, amelyek megmutatják, hol voltak az emberi testek bő 100 évvel ezelőtt"
- mondja. Ez valóban figyelemre méltó, hátterét az Origo ebben a cikkében mutatta be.
De érdekes dokumentálni a roncs pusztulását is évről évre, illetve azt, hogy milyen tárgyak szóródtak szét az óceán mélyében, amikor a hajó kettétört. "Általános szkennelést végzünk az óceán fenekén, hogy megnézzük, mi van ott" - mondja Rush.
Az a mennyiségű idő, amelyet el fogunk tölteni, lehetővé teszi számunkra, hogy olyan dolgokat is megtaláljunk, amelyeket másoknak nem sikerült."
- állítja. Ez nagyon fontos lehet, hiszen a roncsot előbb-utóbb végérvényesen felemészti az óceán mélye.
Csapata megvizsgálja a 300 azonosított egyedi tengeri élőlény közül a legtöbb mikrobát is a Titanicon. Valószínűleg ez a legizgalmasabb dolog a környéken a halak számára - teszi hozzá Rush.
Az expedíciók egyik célja a hajóroncs és a törmelékmező 3D-s modelljének elkészítése a legmodernebb többsugaras szonár, lézerszkenner és fotogrammetriai (a távérzékelés tudományága) technológia felhasználásával.
A lemerülő kutatók egy körülbelül 50-60 fős felszíni hajó legénységével együtt utaznak a helyszínre. „A csoportdinamika nagyon fontos, rugalmasságra van szükség, mert a menetrend változhat az időjárás, a felszerelés és egyéb tényezők miatt. Bár a fizetős vendégeknek saját kabinjaik lesznek, előfordulhat, hogy a fürdőszobát meg kell osztaniuk más vendégekkel" - mondja Rush.
A regisztrált vendégek kora - írja a Bloomberg - a 24 évestől a 70-es évei derekán járókig terjed. A legtöbben amerikaiak, de jelentkeztek Ausztráliából, Nagy-Britanniából és Kínából is.
Forrás: Bloomberg