Kiderülhet, hogyan épülhet Duna alatti alagút a Déli és a Nyugati pályaudvar között

Koronavírus, vírus, járvány, maszk, arcmaszk, védőmaszk, védőfelszerelés, Budapest, 2020, november, ősz
üres terek, emberek nélkül, nincs ember, kijárási tilalom, Budapest, Nyugati pályaudvar épület, állvány, felújítás
Vágólapra másolva!
Megkezdődhet a Déli és a Nyugati pályaudvart összekötő felszín alatt épített vasúti alagút megépítésének a részletes vizsgálata, miután a kiíró Budapesti Fejlesztési Központ aláírta a szerződést a megvalósíthatósági tanulmány kivitelezőjével. A szakértőknek kell választ adniuk rá, hogy arányban áll-e az elérhető haszon a létesítés minden bizonnyal tetemes költségeivel. Egy korábbi vizsgálat azt igazolta, hogy a fővárost kiszolgáló elővárosi vasutak teljesítménye csak úgy duplázható meg, ha megépül egy Duna alatti vasúti összeköttetés - számol be arról a Magyar Nemzet.
Vágólapra másolva!

Az elővárosi forgalomban a vasúton ingázók száma akár megduplázható a maihoz képest, ám ennek kiszolgálásához több vonatra van szükség, a pályaudvarok bővítése azonban szinte lehetetlen. Ma egy reggeli csúcsórában 42 vonat lép be Budapest határán, dupla utasforgalom színvonalas kiszolgálásához kilencven feletti vonat fogadására kellene képesnek lennie a fővárosi vasúti hálózatnak óránként. Erre vasúti alagút nélkül nincs esély – olvasható Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójának közösségmédia-oldalán.

Ezért nagy jelentőségű, hogy a

Budapesti Fejlesztési Központ aláírta a vállalkozási szerződést az új budapesti vasúti alagút megvalósíthatósági tanulmányára.

Budapest látképe Forrás: robertharding/Gavin Hellier/Gavin Hellier

A szakértői munkák elvégzésére kiírt nyílt európai uniós közbeszerzés nyertese egy nemzetközi csapat lett:

  • A vasúti infrastruktúra tervezését a magyar Főmterv Zrt. fogja össze és irányítja a teljes tanulmány elkészítését.
  • A menetrendi és hálózati koncepció megalkotását a svájci SMA & Partner végzi majd.
  • Az építészeti, urbanisztikai, várostervezési munkákat a főbb állomások környezetében – magyar építészirodák mellett – a világhírű holland UNStudio végzi majd, akik a dohai metrótól a számos építészeti díjat elnyert holland Arnhem vasútállomásig számos ilyen referenciával bírnak és Budapesten az új Galvani hidat is tervezik.

A szerződés összértéke 1,4 milliárd forint, a munka 18 hónapig tart.

A feladat részeként elvégzik a ma a Déli pályaudvarra és a Nyugati pályaudvarra bevezető összes vonalszakasz koncepcionális felülvizsgálatát, és megalkotják ezen vonalak leendő képét.

A Nyugati pályaudvar felújítás alatti csarnoka Fotó: Csudai Sándor - Origo

A feladat fókuszában pedig annak vizsgálata áll, hogy a kapacitásbővítés érdekében

érdemes-e és ha igen, milyen áron, milyen nyomvonalon, állomásokkal, mélységben, műszaki kialakítással összekötni a Magyarország keleti és nyugati részéből érkező vasútvonalakat Budapest központja alatt,

ezzel mintegy duplájára bővítve a budapesti vasúti hálózat mai kapacitását – és milyen hasznok érhetők el ezáltal.

Az alagút megépítéséről egyelőre nincs döntés, ez a tanulmány alapján hozható majd meg 2022 után,

melyben a jelentős beruházási költségek – a rávezető szakaszokkal együtt – és a beruházás révén elérhető társadalmi, nemzetgazdasági, közlekedési, környezetvédelmi és városfejlesztési hasznok teljes körű összegzése és összehasonlítása megtörténik.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről