Hamarosan valósággá válhat az Apple saját autója, ami komoly kihívást jelenthet a nagy autógyártók számára – mondta Herbert Diess, a Volkswagen vezérigazgatója. Diess megjegyzése azt követően érkezett, hogy a Financial Times felvetette, összefoghat az iPhone gyártója és a Nissan.
A helyzet érdekessége, hogy a Nissan közben cáfolta, hogy tárgyalnának az amerikai technológiai óriással.
A szituáció így különösen izgalmas, mivel az autóipar egyre inkább valóságként kezeli az Apple autóját, azonban a Nissan előtt a Kia és a Hyundai is jelezte, hogy ők nem folytatnak konkrét tárgyalásokat a partnerségről – mindkét utóbbi cég kapcsán jelentek meg olyan hírek, hogy beszállhatnak az Apple autóprojektjébe.
Diess azonban úgy látja, teljesen logikus volna, hogy az Apple belépjen az autóiparba, az elektromos és az önvezető modellek területén. Az iPhone gyártója ugyanis rendelkezik olyan kritikus kompetenciákkal, mint a dizájn, az akkumulátor-technológia vagy a szoftveres szegmens – írja a 24/7 Wall St. Hozzátette, a Volkswagennél nem félnek az Apple esetleges megjelenésétől, mivel a vállalat pozíciója elég stabil a globális autóiparban.
Noha az Apple márkaereje annyira erős, hogy szinte bármilyen fogyasztói piacon garantált a sikere, az elmúlt időszakban igen érdekesen alakultak a saját autója körüli hírek.
A Nissan például hétfőn azonnal cáfolta a Financial Times említett értesüléseit arról, hogy tárgyalásokat folytatnának az iPhone gyártójával. Hozzátették azonban, a Nissan mindig nyitott az új együttműködésekre, ha az iparág átalakulásának felgyorsításáról van szó.
A Nissan, illetve korábban a Kia és Hyundai is olyan közleményeket adtak tehát ki, amelyek akár arra is utalhatnak, hogy lehetségesek volnának a tárgyalások az Apple-lel. Eközben az iparág egyre izgatottabban várja a fejleményeket. Decemberben például a Reuters számolt be arról, hogy az Apple elléphet az önvezető autók technológiájának irányába, ami saját akkumulátor-technológia kifejlesztését is jelentheti a következő években.
Az elmúlt időszak elemzéseiből úgy tűnik,
elképzelhető, hogy az lehet az Apple autójának egyik nagy akadálya, ami a legnagyobb ereje is lehetne: a márkaérték.
Az Apple ugyanis globális éllovas ezen a téren, a márkaértéke 323 milliárd dollár, ami 38 százalékos növekedés a tavalyi évhez képest. Összevetésképpen, a második helyen álló Amazon márkaértéke 201 milliárd dollár, ami 60 százalékos növekedést jelentett.
Mindazonáltal nem világos, hogy ha az Apple összefogna egy nagy nemzetközi autógyártóval, akkor az autó milyen márka alatt kerülne piacra.
Felmerül ugyanis a gyanú, hogy számos nagyvállalat nem kíván az Apple puszta „beszállítója" lenni.
Vagyis a következő időszakban mindenképpen izgalmasak lesznek az esetleges tárgyalásokról szóló fejlemények – és az esetleges további cáfolatok.