Mutatjuk, mit tegyen, ha hibás vagy nem kívánt karácsonyi ajándékot kap
![Ajándék, karácsony](https://cdn.origo.hu/2023/12/-M9c7Sl-A-razNCyV9PqzqtYxGJRyPHwyI7r3pt1n-Q/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzY0ZmMzMDBlMGI1YjRlZGRiN2E1Y2U1MTAyYjk5MzE2.webp)
Ha a karácsonyra kapott ajándék hibás, sérült vagy nem működik, szavatossági, jótállási igényeket érvényesíthetünk.
A bolt köteles a terméket javíttatni, vagy ha nem javítható, ugyanolyan termékre kicserélni.
Ha egyik sem megy, vissza kell fizetnie a vételárat. Az ingyenes vitarendezési fórumként működő békéltető testületek segíthetnek, ha problémás ügyünkben nem sikerül dűlőre jutni a kereskedővel. Külföldről beszerzett termék esetén az Európai Fogyasztói Központ nyújthat szintén díjmentes támogatást.
Előfordul, hogy az ajándék minősége kifogástalan, ám szorít a cipő, már megvettük a könyvet, nem passzol a törölközők színe a fürdőszobába.
Ha interneten vásároltunk, az indoklás nélküli elállás lehetőségével élhetünk.
A webshop az átvételtől számított 14 napon belül a hibátlan árucikket is köteles visszavenni. A fogyasztónak nem kell indokolnia, hogy miért küldi vissza a terméket. Egyre több online kereskedő vállal önkéntesen ennél hosszabb, akár 30 napos elállási időt. Fontos, hogy az elállási idő alapvetően a termék kipróbálására szolgál, amire a bolti vásárlással szemben az interneten böngészve nincs mód.
Az üzletben vásárolt termékek visszavásárlásra jogszabályi előírás nem kötelezi a kereskedőt.
A vevők elégedettsége érdekében azonban egyre több bolt, áruház biztosít üzletpolitikai okokból levásárlási vagy cserelehetőséget az év utolsó napjaiban, január elején. Célszerű erről előzetesen érdeklődni, tájékoztatást kérni, a vállalást fizetés után akár a blokkra is felíratni. A nyugtát, számlát a későbbi igények érvényesítése érdekében minden esetben meg kell őrizni.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta: „Az év végi időszak a kiskereskedelem mellett a fogyasztóvédelemben is főszezon. Az ünnepi ellenőrzések november végén megkezdődtek, és szilveszterig folytatódnak.
Ha karácsonyi vásárban bukkanunk tetszetős ajándékra, jegyezzük meg, vagy okostelefonnal fotózzuk le a kereskedő adatait.
A hatósági szakemberek az adventi időszakban is folyamatosan járják az üzleteket, vásárokat. A alkalmi árusítóhelyeken azt is nézik, hogy a vállalkozó neve, elérhetősége jól látható helyen fel van-e tüntetve. Bármilyen gond merülne fel, így biztosan tudjuk majd, hol kell kopogtatnunk a termék javítását, cseréjét, a vételár visszafizetését kérve."